É
Vi har haft lite av en "skog" utanför uteplatsen som dock tillhört grannen som aldrig är där. Nu pågår rensning av sly och träd, vem vet kanske bygger de ev. nya ägarna upp ett hus där snart.

Så vi skulle vilja påbörja insynsskydd, ingen rak häck eller så utan lite höga stora buskar (eller miniträd?), kanske blanda lite så att det förblir lite "vilt". Snabbväxande, tät och så som alla vill :)

Vad kan man plantera på området på bilden? De kommer planteras ganska nära, för grannens tomt går nära oss (huset på bilden är nästa granne). Det växer mest tall, lite gran, små-ekar och så tidigare. Och rätt bergigt. Går ju att komplettera med jord men finns ju begränsningar för det är svårt komma dit med det.

Det är även lite uppförsbacke vilket gör att det behövs lite höjd på det hela.

Trädgård vid skogskant med en uteplats, leksaker, och träd i bakgrunden som ska rensas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É
Kan ju lägga till att på bilden ser det kanske ut som att all växtlighet är kvar, så bilden känns lite missvisande men beror ju på vad man jämför med. För oss känns det som ett kalhygge :)

É
Vårt land har många växtzoner. Varför inte komplettera din profil?

É
Ah sorry, skulle komplettera med det i andra inlägget men glömde igen!

Det är i Stockholmsområdet. Så zon 2 blir väl det.

BirgitS
Stockholmsområdet varierar mellan zon 2 och 4.

I den miljön tycker jag att sånt som naturligt växer mer eller mindre vilt kan passa, t.ex. rönn och slånbär, och sånt som känns som traditionella torpväxter, t.ex. syren och fläder.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Häggmispel blir inte så där jättetät, så den ger inget lysande insynsskydd.
Hagtorn, Slån, Syrén, Fläder el kanske doftschersmin?

É
Zon 2 ser det i alla fall ut som på kartan.

Nu har jag kommit på att några mindre träd är nog bättre, med liten stam nere och sen större krona upptill. För efterdom det är lite uppförsbacke dit är det inte så mycket mening med insynsskydd de första två metrarna. Sen kan man förstås plantera nån buske framför om vi känner det behövs.

Har ni tips på träd istället? Funkar prydnadskörsbär eller liknande? Katsura läser jag lite om nu. Men blir så osäker på vad som funkar på vår typ av mark. Skogen försvann lite till idag så måste inte va nåt som växer naturligt då det naturliga snart är borta ändå.

É
BirgitS
Med tanke på hur marken ser ut med mycket sten är det bra att välja något som växer där naturligt, "vilt" för då är det större chans att det klarar sig. Många mer framodlade/avlade träd kan kräva att det finns ett tjockt lager med bra jord för att må bra.

Fläder kan man stamma upp och rönnar är trevliga träd som inte växer så fort.

Som föregående säger, marken verkar väldigt mager och med nästan obefintligt med näringsrik fet matjord, så bara de träd och buskar som trivs i de förhållandena kommer att bli något av.
T ex bergtall och rönn. Kommer inte på så mkt mer på rak arm då vi har motsatsen till jord, dvs fet näringsrik och fuktig lerjord.
Kaprifol fungerar fint också. Nu blir den visserligen inte så hög, även med klätterstöd, men den kan fylla bra upp till ca 2 m, och den doftar gott samt är bland de första att få gröna blad på våren.

É
Med rönn menar ni då "vanlig" rönn? Finns t.ex. Japansk rönn när man söker. Eller kräver andra varianter bättre förhållanden?

Säg att jag skulle vilja ha nåt träd som egentligen inte växer i marken, hur stort område handlar det om som man behöver fylla med vanlig jord? Eller kommer det alltid misslyckas i längden när det blir större?

Edit: bergtall såg lite intressant ut. Växer kanske långsamt (?) men kanske klarar förhållandena bra.

Redigerat:
BirgitS
ÉlPontus skrev:
Säg att jag skulle vilja ha nåt träd som egentligen inte växer i marken, hur stort område handlar det om som man behöver fylla med vanlig jord? Eller kommer det alltid misslyckas i längden när det blir större?
Tyvärr har jag lite svårt att förstå precis vad du menar men man brukar säga att ett träd har lika mycket ovanför som under jordytan. En del träd, t.ex. gran, har ett grunt men brett rotsystem medan andra, t.ex. tall, har ett rotsystem som söker efter vatten på djupet. Är det ont om näring och vatten i jorden kommer trädet att växa långsamt tills rötterna har växt så mycket att de hittat fram till vatten och näring. Närings- och vattenbehovet varierar mellan olika växter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.