Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Förra året åt något upp alla blad på krusbärsbusken men jag han aldrig se vad det var. Nu såg jag att en hel gren på vinbärsbusken var helt kal, och hittade förövarna. Mängder av larver av bladstekel!
Hur bekämpar jag dessa? Handplocka alla jag hittar? Vill inte bespruta för bären är ju snart mogna.
Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur bekämpar jag dessa? Handplocka alla jag hittar? Vill inte bespruta för bären är ju snart mogna.
Tips?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Handplockning är väl det säkraste, men du kan ju pröva med att spruta med såpvatten eftersom det kan kväva larverna (resterna av såpan försvinner vid nästa regn eller så får man skölja bären innan man äter dem).
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Har varit ute i omgångar och plockat dom för hand. Får nog fortsätta så ett tag. Det är svårt att komma åt dom som är längst in i buskarna.
Får hoppas att bären överlever i alla fall!
Får hoppas att bären överlever i alla fall!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Pröva med såpvatten där du inte kan handplocka.
I överkanten av bilden, ca 3:e bladet uppifrån så ser det ut att vara en blad med "blåsor" och det kan kanske vara nykläckta larver eller äggsamling så kolla upp sådana blad.
I överkanten av bilden, ca 3:e bladet uppifrån så ser det ut att vara en blad med "blåsor" och det kan kanske vara nykläckta larver eller äggsamling så kolla upp sådana blad.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Reningsverk brukar inte gilla att ta hand om sånt som inte toaletter är avsedda för så det är nog bättre att slänga dem i varmkompost, kompostpåse eller soppåse.harry73 skrev:
https://www.lerum.se/Bygga-bo-och-m...loppsvatten/Vad-far-man-spola-ner-i-avloppet/
Vi hade samma problem en sommar och vi sprutade buskarna rikligt med såpavatten i två omgångar. Tog vanlig gulsåpa.
Vi fick också veta att steklarna "vandrar" ner i marken igen för att återkomma till nästa säsong (vet inte om det är sant) så då fick busken en omgång såpa vatten i jorden vid stammen också.
Efter det hade vi inga problem längre.
Såpavatten funkar även bra mot annan ogyra som bladlöss på rosor och träd.
... och vi åt bären och vi lever ännu
Vi fick också veta att steklarna "vandrar" ner i marken igen för att återkomma till nästa säsong (vet inte om det är sant) så då fick busken en omgång såpa vatten i jorden vid stammen också.
Efter det hade vi inga problem längre.
Såpavatten funkar även bra mot annan ogyra som bladlöss på rosor och träd.
... och vi åt bären och vi lever ännu
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Såpvatten är till för att kväva larver, bladlöss etc. genom att de drunknar så att spruta på jorden hjälper inte mot puppor som ligger lite under jordytan, såpa är inte giftigt.
Sidan https://www.sydsvenskan.se/2011-10-28/bladen-forsvinner-fran-krusbarsbusken handlar visserligen om krusbärsstekeln men det stämmer nog bra in på andra liknande steklar också.
Man kan även samla in larver genom att bre ut lakan under buskarna och sen skaka på grenarna. Samlar man sen ihop larverna i en hink kan man hälla kokande vatten på dem för att ta ihjäl dem snabbt.
Sidan https://www.sydsvenskan.se/2011-10-28/bladen-forsvinner-fran-krusbarsbusken handlar visserligen om krusbärsstekeln men det stämmer nog bra in på andra liknande steklar också.
Man kan även samla in larver genom att bre ut lakan under buskarna och sen skaka på grenarna. Samlar man sen ihop larverna i en hink kan man hälla kokande vatten på dem för att ta ihjäl dem snabbt.
Klicka här för att svara