D09
Hej

Har ett träd/ buske som jag gillar.

Det brukar vara grönt vid den här tiden men tror något har hänt med det.

Vet inte vilken sort det är men verkar det kört?

• Ett vissnat träd med hängande grenar framför en byggnad, tyder på sjukdom eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du har ju satt den upp och ner?? :surprised::rolleyes:

• Gilla
centermin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den har fått barksprängning i stammen och dött. Kanske hade du en sen påskavinter med låga temperaturer efter att busken kommit igång. Det drabbade ju stora delar av landet. Här ser t ex syrenerna hemska ut efter att de frusit i alla toppar denna vår.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Den är körd med andra ord :cry:

Hur fungerar det med rotsystem etc

Finns det chans att något nytt växer upp?

Claes Sörmland
Ofta slår roten upp men det borde den ju redan ha gjort eftersom vi är i juli. Oavsett så är roten inte odlingsvärd - det är en vanlig tråkig vide (för det är väl en hängsälg?). Den hängande karaktären kommer från en ymp högst upp på stammen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Den är nog ympad på annan stam så även om det kommer upp lite skott vid basen är det inte samma växt som visar sig.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, det är väl något slags hängpil.
Så här ser vår ut. En kossa kliade sig mot den en gång och knäckte den, så det blev lite dvärgväxt. Stammen står i ca 30° lutning:
Lutande hängpilträd med skadad stam i en gräsmatta, används som gömställe för höns och katter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hångelbuske? Lite för liten för det.
Men hönsen, och även katterna, tycker att det är ett idealiskt gömställe.
Om de hånglar vet jag dock inte. Lite privatliv får de väl ha :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nejdå ;) Finns gott om plats men den har blivit lite transparant så jag får bespara grabbarna den synen ;)

Så även om det slår skott ur roten så kommer det inte vara något som är värt att spara?

Skotten kommer i så fall skjuta rakt upp, inte hänga neråt. Ändå imponerande att ha ihjäl något ur vide-släktet, de brukar vara seglivade! ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.