14 520 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Nyplanterad avenbok verkar döende
Hej,
Vi har planterat 100 st avenbok, barrotade för cirka tre veckor sedan. Alla plantor hade små gröna blad som nu är bruna och helt torra. De hade långa rötter som jag har beskurit innan plantering. Det är bara 10 tal som har friska gröna blad. Vi har bytt nästan all jord och har vattnat mycket. Kommer de att dö eller finns det en chans att de återhämtar sig? I så fall när vet man det?
Hälsning
Lajla
Vi har planterat 100 st avenbok, barrotade för cirka tre veckor sedan. Alla plantor hade små gröna blad som nu är bruna och helt torra. De hade långa rötter som jag har beskurit innan plantering. Det är bara 10 tal som har friska gröna blad. Vi har bytt nästan all jord och har vattnat mycket. Kommer de att dö eller finns det en chans att de återhämtar sig? I så fall när vet man det?
Hälsning
Lajla
Kan du ha dränkt dem i för mycket vatten? En rotblöta borde ha varit tillräckligt mht det dåliga vädret. Rötterna behöver syre; vattna inte för ofta men rikligt. Det är inte alls säkert att de har dött; avvakta fram till hösten.
Avenbok kan vara känslig för väldränerad jord/sand samt att du inte får plantera den djupare än den växt på plantskolan (gärna lite grundare). Man ser på stammen var den "börjar" och det får inte komma under mark!
Har planterat diverse växter under våren och flera växter har fått vissna blad men nu när värmen kommit tillbaks har mina plantor åter börjat skjuta nya skott.
Kanske bara en vårförkylning hos plantorna eftersom det varit både kallt och blåsigt några veckor i alla fall här i mellan Sverige.
Kanske bara en vårförkylning hos plantorna eftersom det varit både kallt och blåsigt några veckor i alla fall här i mellan Sverige.
Spontant tänker jag att du vattnat för lite. En rejäl rotblöta 1-2 gånger i veckan behövs tills de har etablerat sig.
Annat som kan ha hänt är att rötterna inte kommit i jord tillräckligt snabbt elelr att du klippte för mycket av dem?
Hittade en väldigt detaljerad guide, den kanske kan ge dig ledtrådar?
http://www.tyresohandelstradgard.se/uteträdgården-plantskolan/om-häckplantering-12326179
Annat som kan ha hänt är att rötterna inte kommit i jord tillräckligt snabbt elelr att du klippte för mycket av dem?
Hittade en väldigt detaljerad guide, den kanske kan ge dig ledtrådar?
http://www.tyresohandelstradgard.se/uteträdgården-plantskolan/om-häckplantering-12326179
Jag är långt ifrån någon expert på detta område, tvärtom (vi/jag får hoppas på lärdom av svaren på mina amatörfrågor...).
Kan det inte vara så att plantorna som planterades var från en helt annan växtzon och således fick en smärre chock när de landade hemma hos Lajla1 med tillhörande klimat/väder?
Jag tänker på "Små gröna blad" för dryga tre veckor sedan, de torde ha varit ganska "långt gångna" för säg zon 3-4?
De kanske behöver tid på sig att acklimatisera sig?
Kan det inte vara så att plantorna som planterades var från en helt annan växtzon och således fick en smärre chock när de landade hemma hos Lajla1 med tillhörande klimat/väder?
Jag tänker på "Små gröna blad" för dryga tre veckor sedan, de torde ha varit ganska "långt gångna" för säg zon 3-4?
De kanske behöver tid på sig att acklimatisera sig?
De två alternativ som låter rimligast är att plantorna kommer söderifrån och flyttas till hård nattfrost eller att rötterna torkat under transport.
Att på så kort tid lyckas få torkskador på bladen genom för lite eller för mycket vattning låter inte riktigt rimligt.
Att på så kort tid lyckas få torkskador på bladen genom för lite eller för mycket vattning låter inte riktigt rimligt.
Avenbok kommer från Tyskland. Det var kallt när jag fick plantor och jag har beskurit rötter ganska mycket eftersom de var långa. De är fortfarande gröna när jag skrapar på stammen. Kan de få nya blad i år om de klarar sig?
Jag har planterat avenboksplantor från Tyskland (Eggerts). De fick skador på bladen under våren men repade sig senare. De låg nog helt enkelt för långt framme med våren när de skickades. Dessutom så var det rätt så stora plantor men med rätt så avkapade rötter.
Även jag har köpt plantor från Tyskland och Eggerts och har liknande erfarenhet. En del såg risiga ut efter några veckor så jag bytte dem till några reservplantor som jag planterat på annan plats. De risiga plantorna (utan gröna blad) satte jag i hinkar med vatten och sen fick de stå och dra, efter ca 2 veckor hade de gått från risiga till gröna med flera blad. Samtliga plantor av de 250 plantorna jag köpte etablerade sig och mår bra nu (satte dem förra våren).
Klicka här för att svara