Häckar, Buskar & Träd
Maria Palm: [citat] C kan vara backtimjan, men den ser hög ut. Finns många växter som kan se likadana ut. F är en ros förstås E är väldigt svår att se vad det är på bilden. något gult ser det ut som. Regeln är väl, höga växter närmast väggen och sen lite lägre utanför dem. Kolla om du kan hitta några som både blommar och är vintergröna för det blir då lite fint på vintern och
Maggi_68: [citat] Det var en gammal häck när jag flyttade in. 5meter hög helt kal, förutom på toppen. Föryngrade den för kanske 5 år sedan. Sen var den jättefin. För 2 eller 3 år sedan fullt med blommor. Jag minns att jag gjorde saft. Jag hade plockat massor men det märktes knappt. Jag tror inte den står särskilt fuktigt. Tror mer på frost. Grannens häck som gränsar mot mig från andra
GustavL: Ja blir väl inte ett toppenjobb men värt det. Vi behövde gräva bort en sektion av häcken tidigare i vår (inte pga häckens hälsa, helt annan anledning...) och det som kändes bra med det var ju mängden mask som ändå fanns i jorden. Detta var iof från det skuggigaste partiet på tomten som även vetter mot en gammal skogstomt med stora granar & tallar vilket inte finns på resten av
GustavL: [citat] Jag tänkte köra elektriskt främst för att det känns lättare att forma ”kon-formen” med ett långt svärd men har väldigt vass sekatör och vanlig häcksax så finns det någon vinst i det kör jag gärna det, tids-skillnaden är ju inte enorm och känns härligare med den mer manuella processen
deadeat: [citat] Jo lupiner finns juh men dom är juh inte så höga. Men syren skulle man väll kunna tänka sig.
Grra: [citat] Hade ytterst lite svampringar runt en av stubbarna (inga runt de andra 6). Jag plockade upp jorden och flisorna och körde iväg dem och fyllde på med ny jord. Uppskattar att jag endast fick upp hälften av det som stubbfräsen rörde upp av jorden men det mesta av flisorna av själva stubben. Kör robot klippare så jag ser egentligen inte några svampar nu 1.5 år efter senaste
Kalle B: Under trappan och nära dräneringen, det låter som ett riktigt torrt läge, och det är inte vad japanska lönnar vill ha. De vill ha djupt, näringsrik, fukthållande mulljord. Dessutom blir det inte bra att försöka hålla någonting litet genom att beskära det. Välj någon härdig buske som inte blir mer än 1,5m istället
Meijah: Unga träd ska man uppbyggnadsbeskära i flera år för att få ett kraftigt och bra träd. Detta görs bäst på vår/vårvinter för då lägger trädet all sin kraft på att "tjocka" till sig. JAS beskärning gör man som underhållsbeskärning på äldre fruktgivande träd, man ska helst inte få frukt på för unga träd då grenarna inte klarar tyngden. Man ska sträva efter 3 kanske 4
fredrik.johansson: Nej, tyvärr den kommer inte att ta sig. En thuja måste man hålla efter lagom mycket hela tiden.
Kalle B: Gula löv tyder på att plantan inte kan ta upp det vatten den behöver. Även om alla plantor är planterade på samma sätt kan någon ha haft sämre rötter från början och därför fått kämpa lite mer än andra plantor.
Kalle B: Det är inte rotskott i strikt mening, utan stubbskott. Och björk skjuter nytt från basen när toppen dör, så det är säkert samma individ. Men det blir aldrig lika bra som ett eget träd, de nya stammarna kan sitta dåligt på den gamla veden, som ju dessutom kommer bli allt mera ihålig och till slut ruttna bort. Jag skulle såga ner hela rasket och vara försiktig med det som växer till
Abies koreana: Tidig vårvärme som satte igång vegetationen för tidigt i kombination med den sena nattfrosten har skadat många blad denna vår. Om du haft nattfrost så gissar jag att det är frosten som skadat de högst liggande bladen. Träd brukar orka producera nya blad men det kostar energi för trädet. Du kan inte göra något bara vänta och se om det kommer nya blad.
Abies koreana: [citat] Kontakta Bengt Karlsson på Klöva, han är ordf. i svenska Rhododendronföreningen och brukar vara väldigt hjälpsam när man behöver goda råd. http://rhododendron.nu/
Jan Ullström: Hejsan. Vi har en stor vit syren buske i trädgården som ska bort för att göra plats åt en avenbokshäck, men nu är det så att vi vill ta rotskott från den busken och plantera i ett hörn vid staketet. Hur många rotskott ska vi plantera för att få en buske på 1,5m i diameter? Ska dom planteras i en klunga och med vilket avstånd mellan dom? Tänkte även ta några kvistar från våran
Biiancca: Ja det här är en gammal tråd. Det blev som så att vi stoppade leveransen och tog från annat ställe. Det växte bra men visade sig efter ett par år och en kall isig vinter att det var lite ojämnt och blev förlite på sina ställen. Så gräsmattan dog. Vi skulle I samma veva fortsätta att gräva ut tomten och göra större gräsmatta så vi karade bort hela svålen och öste ihop jorden
peter_sweden: Hej En av mina Thujor ser ut så här med gulnande blad. Vad kan det bero på och vad bör jag göra?
BirgitS: Du kan klippa in buskarna efter blomningen. Men försök klippa så de behåller sin buskform och inte får en onaturlig rak sida.
Claes Sörmland: [citat] Man ska väl klippa bort överblommande hortensiablommor ("dead heading") så att nya blommor bildas.
Claes Sörmland: Åk till en välsorterad plantskola och titta på vad de har i form av toppympade "träd". Det låter som lagom storlek för dig. T ex finns det städsegrön klätterbenved på nästan vilken plantskola som helst. Googla "klätterbenved stam" Lagerhägg på stam är ju en annan variant men man kanske kräks på denna i Skåne?
BirgitS: Men hård beskärning ska inte göras så här års utan ett bra tag innan bladen kommer, typ vårvintern.
term: Jag brukar vilja plantera en häck lite upphöjd eftersom marken i planteringsdiket sätter sig med tiden. Det kan då bli lite sankt, vilket thujan iofs gillar då det är en sumpväxt. Det är dock inga problem att helt enkelt ta ett tag om stammen på thujorna och lyfta dem till önskad höjd, gärna 5 cm ovan omgivande mark. Fyll på jord och trampa till jorden lätt efteråt.
johnsilver: [citat] Köp hem harpad matjord och lägg i hållen jämna till med en lång stege som du lägger vikter och drar den över mattan med rep eller spännband tills all jord har hamnat i hållen och sen kan du stampa med fötterna all jord sen dra stegen igen och kolla med ett långt vattenpass så den lutar utifrån huset vattna och så i gräsfrön räfsa och vattna efter en vecka igen och evt med
Tokslut: [citat] Nä, efter trekammarbrunn också
Claes Sörmland: Nä det är löktrav, ett vanligt ogräs. Gnugga ett blad och känn löklukten.
Maggi_68: [citat] FY vad trist. Jag har fler buskar som jersmin och vanliga vresrosor som oxå har i princip knappt haft några blad på sistone, för att inte tala om blommor...kanske av samma orsak.