Hej!
Jag flyttade till ett hus förra sommaren där det finns en rödvinbärsbuske. Nu är ju rödvinbär min favorit, men det blir knappt några rödvinbär på denna buske! Har ni några tips på vad jag ska göra med den? Ska man kanske gödsla? Vattna? Den ser så tanig och dyster ut. Jag köpte en liten rödvinbärsbuske för några veckor sen som jag planterade ett par meter bort och den har redan fått större och kanske till och med fler bär en den här har. Nu vet jag inte om den är gammal för den sakens skull i och för sig, det kanske era ögon bättre kan utröna.
Helt enkelt! Är den här på sin ålders höst (kan en rödvinbärsbuske vara det?), eller behöver den bara lite kärlek?
Jag bifogar bilder på den här
Jag flyttade till ett hus förra sommaren där det finns en rödvinbärsbuske. Nu är ju rödvinbär min favorit, men det blir knappt några rödvinbär på denna buske! Har ni några tips på vad jag ska göra med den? Ska man kanske gödsla? Vattna? Den ser så tanig och dyster ut. Jag köpte en liten rödvinbärsbuske för några veckor sen som jag planterade ett par meter bort och den har redan fått större och kanske till och med fler bär en den här har. Nu vet jag inte om den är gammal för den sakens skull i och för sig, det kanske era ögon bättre kan utröna.
Helt enkelt! Är den här på sin ålders höst (kan en rödvinbärsbuske vara det?), eller behöver den bara lite kärlek?
Jag bifogar bilder på den här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
När jag flyttade till hus fick jag gamla röda vinbär av mina föräldrar och den hade jag sen i 18 år så visst kan de bli väldigt gamla utan problem.
Men de trivs ju mycket bättre om de får stå i öppen jord så att inte gräset lägger beslag på allt vatten och näring. Bärbuskar behöver gödslas också.
När grenarna blir väldigt grova så kan man föryngra busken genom att på vårvintern klippa bort de äldsta grenarna 5-10 cm ovanför marken. Men det tycker jag inte dina ser ut att vara.
Tillägg: Naturgödsel som hönsgödsel är mer allsidig näring än konstgödsling och dessutom förbättrar det jordens struktur med mullen det innehåller.
Men de trivs ju mycket bättre om de får stå i öppen jord så att inte gräset lägger beslag på allt vatten och näring. Bärbuskar behöver gödslas också.
När grenarna blir väldigt grova så kan man föryngra busken genom att på vårvintern klippa bort de äldsta grenarna 5-10 cm ovanför marken. Men det tycker jag inte dina ser ut att vara.
Tillägg: Naturgödsel som hönsgödsel är mer allsidig näring än konstgödsling och dessutom förbättrar det jordens struktur med mullen det innehåller.
Redigerat:
Tack så mycket för tipsen! Ska klippa ned de döda grenarna och gödsla med hönsgödsel. Och rensa runt den så den inte behöver konkurrera med andra växter, så får vi se om jag får nåt överflöd på bär i år eller om det vill vänta tills nästa årBirgitS skrev:
När jag flyttade till hus fick jag gamla röda vinbär av mina föräldrar och den hade jag sen i 18 år så visst kan de bli väldigt gamla utan problem.
Bara lite spekulation men, vi har två röda och en svart, den ene röde stod bara och tog plats, tänkte gräva upp den i år. Men så tömde jag ut askan från brasan runt buskarna och jag har aldrig skådat så många bär och så förvuxna buskar som i år. Om det är askan vet jag inte, men det är det enda de fått, ingen gödning, men det får jag kanske ge dem då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Det var väl något näringsämne i askan som de hade haft brist på så allsidig gödning är nog bra för dem.Marike skrev:
Bara lite spekulation men, vi har två röda och en svart, den ene röde stod bara och tog plats, tänkte gräva upp den i år. Men så tömde jag ut askan från brasan runt buskarna och jag har aldrig skådat så många bär och så förvuxna buskar som i år. Om det är askan vet jag inte, men det är det enda de fått, ingen gödning, men det får jag kanske ge dem då.
Oj wow, ja den där såg inte kry ut. Vi har en röd vinbärsbuske som är som ett monster, hur mycket man än beskär så buskar den ut sig lika mycket på nolltid igen. Men testa som föregående talare tipsat om att klippa ner den och gödsla.
Logga in
Skapa konto
Tusan vad det växer där ute i landet. Kul att tråden tog fart! Jag har gjort rent runt busken nu och klippt bort döda grenar, däremot så hittade jag väldigt mycket ruttna gamla avkapade grenar. Säkert 5cm+ i diameter, så nog lär det ha varit fart på den här förr i tiden, men generellt så kändes det mesta ned mot roten rätt så murket. Kan det vara för att den har stått fuktig i högt gräs kanske?
Och jo, när vi ändå pratar om att göra rent från ogräs runt plantor, hur pass noga är ni då? Jag menar på, det är ju en grässvål ända inpå plantan, och för att få bort den så hade jag ju behövt gräva i jorden och potentiellt skada den? Den här frågan skulle jag behöva svar på, för jag håller på att rensa upp en hel del ogräs runt många gamla perenner, men jag vet inte hur pass man vågar gå på och hugga ned i jorden och få bort ogräsen, eller om man bara ska se till att liksom klippa det när det vuxit ett par centimeter och på så vis trötta ut ogräsen. Berätta gärna hur ni tänker!
Och jo, när vi ändå pratar om att göra rent från ogräs runt plantor, hur pass noga är ni då? Jag menar på, det är ju en grässvål ända inpå plantan, och för att få bort den så hade jag ju behövt gräva i jorden och potentiellt skada den? Den här frågan skulle jag behöva svar på, för jag håller på att rensa upp en hel del ogräs runt många gamla perenner, men jag vet inte hur pass man vågar gå på och hugga ned i jorden och få bort ogräsen, eller om man bara ska se till att liksom klippa det när det vuxit ett par centimeter och på så vis trötta ut ogräsen. Berätta gärna hur ni tänker!
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Får man fråga hur mycket du tömde med aska runt plantan? Svårt att säga eftersom du kanske inte gick runt med ett decilitermått men i runda slängar. Jag har mycket aska i vår kamin. Den har behövts tömmas ett tagMarike skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Det finns en del giftigt kadmium i aska så man ska inte normalt lägga det under bärbuskar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet
Tror det var knappt en halv spann jag krattade ut på ca 16m2 . Men jag har hallon också där och de verkar inte lika pigga som vanligt. Kan det vara askan månne?Z ZeroKnowledge skrev: