Någon som vet vad detta är? Alldeles blött på marken under.

• Växtblad med gula knottror och vattendroppar, blöt mark anas under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser mer ut som gallbildningar, men på kvisten tycker jag det ser ut som ett gäng svarta små bladlöss. Och det våta är så kallat honungsdagg, det är vad som kommer ut på andra sidan en bladlus. Det är därför man inte skall parkera bilen under en lind på sommaren.

Prova att spola av buskarna med vattenslangen, det brukar kunna skölja ner många av lössen på marken.

• Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
Tack! Har insett att i stort alla träd och buskar har har tagits över av svarta bladlöss....

Kalle B Kalle B skrev:
Det där ser mer ut som gallbildningar, men på kvisten tycker jag det ser ut som ett gäng svarta små bladlöss. Och det våta är så kallat honungsdagg, det är vad som kommer ut på andra sidan en bladlus. Det är därför man inte skall parkera bilen under en lind på sommaren.

Prova att spola av buskarna med vattenslangen, det brukar kunna skölja ner många av lössen på marken.[/QUOTE

Tack! Har insett att i stort alla träd och buskar har har tagits över av svarta bladlöss....

Vattna även buskarna rejält, en ordentlig rot-vattning liksom. Mycket som är torrt nu och drar på sig bladlöss.

S Solskensbonden skrev:
Vattna även buskarna rejält, en ordentlig rot-vattning liksom. Mycket som är torrt nu och drar på sig bladlöss.
Kan det räcka? Grenarna är svarta av löss...

Vi hade mängder av bladlöss på en fläder. Sprayade med såpvatten och det funkade kanon. Dom drunknar. Ett par dars (kvällars) arbete/ sysselsättning så var allt frid och fröjd. En trädgårdsmästare berättade häromdagen att hon sprayar alla växter dagligen då fukten håller bladlöss och annan ohyra borta då dom trivs bäst i torr miljö. /T

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nej du får ju behandla först såklart. Jag sprutar med vatten och såpa, nästa dag tar jag vattenslangen och ”tvättar av” lössen med fingrarna, vidrigt men så är det. Men då vattnar jag även busken så den är är frisk och fin och inte törstig. Sen blir det inga mer bladlöss.

• Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Vi hade mängder av bladlöss på en fläder. Sprayade med såpvatten och det funkade kanon. Dom drunknar. Ett par dars (kvällars) arbete/ sysselsättning så var allt frid och fröjd. En trädgårdsmästare berättade häromdagen att hon sprayar alla växter dagligen då fukten håller bladlöss och annan ohyra borta då dom trivs bäst i torr miljö. /T
Äsch... skulle tänkt på att vattna träd å buskar tidigare. Känns som ett alldeles för stort projekt nu. Såg att även grannens buskar var fulla med löss. Dessutom stora träd... om jag låter dom vara, vad händer?

S Solskensbonden skrev:
Nej du får ju behandla först såklart. Jag sprutar med vatten och såpa, nästa dag tar jag vattenslangen och ”tvättar av” lössen med fingrarna, vidrigt men så är det. Men då vattnar jag även busken så den är är frisk och fin och inte törstig. Sen blir det inga mer bladlöss.
Med tanke på hur många stora buskar (em stor häck) och träd som är drabbade så blir det nog ett för stort projekt. Blir rejält regnväder här på torsdag... Då kanske de ger sig?

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Man kan ju alltid hoppas!
Jag fick info nyss av min kära mor (när jag beklagade mig över att behöva stödvattna nyplanterade träd/buskar under ETT ÅR) att regnar det 10 mm i regnmätaren så kommer sjunker det också bara mer 10 mm i jorden, typ som grässvålen. Når inte ner till rötterna tyvärr! Så det behöver kanske regna en 30-50 mm för att det ska bli tillräckligt! Jisses säger jag bara.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Solskensbonden skrev:
Jag fick info nyss av min kära mor (när jag beklagade mig över att behöva stödvattna nyplanterade träd/buskar under ETT ÅR) att regnar det 10 mm i regnmätaren så kommer sjunker det också bara mer 10 mm i jorden, typ som grässvålen. Når inte ner till rötterna tyvärr! Så det behöver kanske regna en 30-50 mm för att det ska bli tillräckligt! Jisses säger jag bara.

Hoppsan! Då får jag låna dig lycka till med det projektet!

S Solskensbonden skrev:

Neeeej, inte låna.... LYCKA till!

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
J J Sirkka skrev:
Neeeej, inte låna.... LYCKA till!
Och ÖNSKA....

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
J J Sirkka skrev:
Äsch... skulle tänkt på att vattna träd å buskar tidigare. Känns som ett alldeles för stort projekt nu. Såg att även grannens buskar var fulla med löss. Dessutom stora träd... om jag låter dom vara, vad händer?
Eftersom bladlössen suger näring ur växten kan dom ställa till stor skada om dom blir många. Det gäller nog att få bukt med dom. Att vattna på vanligt vis är inte lösningen, inte heller att förlita sig på regn. Om dom spolas av med kallt vatten kan det behövas insekter som äter upp dom på marken så dom inte klättrar tillbaka upp. Såpvatten eller bekämpningsmedel är vad jag har i åtanke. Tyvärr innebär det hursomhelst jobb...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.