Claes Sörmland
Claes Sörmland: Buskens form påminner om någon spirea. Lite skolgårdsaktig...
2 svar · 4,5k läst
·
T
Tobbe_ol: [citat] Det ser ut att stämma bra... tack för hjälpen
2 svar · 1,2k läst
·
Kalle B
Kalle B: Pil och andra viden vill ha mycket vatten, därför skickar de iväg rötterna dit det finns. I ett blött läge som det där tror jag inte pil kommer vara så farliga. Sedan är de väl inte några superkul buskar att ha som häck.
13 svar · 2,4k läst
·
Kalle B
Kalle B: Droppslangen är nog det som verkligen gör skillnad. Thuja tycker om vatten och under ett träd blir det torrt. Dels suger björkarna upp mycket vatten, men framför allt så fastnar alla mindre regnskurar på löven och når aldrig marken under.
10 svar · 8,0k läst
·
A
andreas91826489235: Ok, ja tyvärr ha grannen byggt hus 1 m ifrån min tomtgräns (innan jag köpte huset så kan inte klaga då de fick göra det för tidigare ägaren), sedan börjar dessa stora björkar stå 1 m in på min tomt så det är väll 2 m mellan träd och grannens hus. grenar hänger och slår mot tak etc. Sedan har du mitt hus och avloppsanläggning åt andra hållet och landsväg åt det tredje. Så
7 svar · 3,7k läst
Astrit
Astrit: [citat] Tack för svaret ska googla om jag kan hitta något.
2 svar · 1,6k läst
·
Kalle B
Kalle B: Plommon, inte sälg.
2 svar · 1,7k läst
·
Kalle B
Kalle B: Boken ser ut som om någon redan gått lös på den och kapat en massa, då får de såna där hopplösa skatbon av grenar som går åt alla håll. I detta läge kanske det går att göra något slags improviserad hamling av den, det vill säga att kapa alla tunnare grenar utanför där de varit kapade förut.
8 svar · 6,5k läst
·
Hep
Hep: [citat] Det beror lite på om du har några känslomässiga band till trädet (present från någon du värderar t ex) eller är mer praktiskt lagd och vill äta plommon från ett snyggt träd. Om det är det första är det dags att såga och ha stort tålamod. Annars är det kanske vettigare att lägga några hundra på ett nytt. Det ger mycket snabbare skörd och ett snyggare träd.
3 svar · 2,4k läst
Dracula
Dracula: [citat] Tack båda för info! Jag kunde läsa att man till fördel kan lägga jordmull/bark på hösten - förmodligen för att det regnar mer och lättare bryts ner i marken? Men jag gödslar ändå helst bara på våren? Men å andra sidan, läggs mullen på våren så hinner den väl brytas ner ännu bättre innan vintern - ja såvida inte mullen torkar och blåser iväg.
11 svar · 4,7k läst
W
witten: [citat] Nej det är Plymspirea.
11 svar · 13,9k läst
·
J
Jörgen Ö: Rut borde ju inte ha med ålder på hus att göra, men kolla med skatteverket ist. https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/villkorforattfarutavdrag.4.3810a01c150939e893f2b9d.html
1 svar · 5,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det går fort här. Maskinen har redan skalat av halva gräsmatteytan som vi vill göra om. Men han kör på en spade djupt ser jag. dvs ca 30cm, och jag har inte direkt beordrat något djup utan berättat vad som är syftet är. Jag tror det blir bra så.
14 svar · 5,2k läst
F
fusion: I natt var det -5 grader ute där jag bor, man anar äppleblommorna i skotten, är det risk att det blir lika kört som 2019 , var -7 då rätt sent i maj, fick typ 30 äpplen då, normalt 100tals. Ser ut som det varit minusgrader rätt långt ned i landet i natt, och där har väl blomningen kommit längre.
0 svar · 509 läst
V
Villa1949: [citat] Ja det är det kanske, men hade hellre haft plommon eller äpple eller så
6 svar · 1,1k läst
·
G
gavro: ...och hade varit intressant att höra om någon av er har erfarenhet av Bougainville
1 svar · 897 läst
·
E
EvaQ: [citat] Just ja! Tack !
4 svar · 2,4k läst
J
jonaserik: När jag utökar vinbär så böjer jag en av det stora längst ner till under jord och ankrar den så den inte lyfter, det tar en säsong så är det massor med rötter på den, klipper av den samt med en stor jordkoka på och sätter den där jag vill ha den på ca 20 cm djup, packar till och vattnar mycket, har aldrig misslyckats
4 svar · 2,6k läst
D
Daniel 109: Oavsett om du har spiralborr eller centrumborr så se till att ha ett utan pilotskruv (eller vad skruven i spetsen heter) den är bra när man använder borrsväng. Men maskinborrning i stubbar medför uppenbarligen problem. Jag är övertygad att det är den som är problemet.
14 svar · 3,2k läst
·
T
twoody: Ta slänt på 25cm var.
1 svar · 1,0k läst
kenneth5828
kenneth5828: Hör med Stångby plantskola, vi får våra växter och träd därifrån (Malmö Stad). Och det är inga små växter, men det kostar och leverans kan ta lite tid.
1 svar · 870 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Så här. Det dina plantor ska göra den här säsongen är att rota sig. Att växa är inte det som är prioriterat nu. Under tiden de rotar sig behöver de säkra sin vattentillgång eftersom rotsystemet inte är etablerat. Så det du ska göra den här säsongen är att vattna. Det andra är att ta bort annan växtlighet som rotkonkurrerar. Så rensa ogräs och luckra gärna jorden efter
1 svar · 6,6k läst
·
D
Daniel 109: Den nedre kan mycket väl vara parkslid. Den på de tidigare bilderna är den övre. Det är inte parkslid.
11 svar · 4,4k läst
·
useless
useless: Fast det bygger på att det finns någorlunda moderna gränspunkter med fastställda koordinater. Men det har nog inget med TS ursprungsfråga att göra...
5 svar · 3,0k läst
·
P
pfok: Tackar, detta kan vara vettigt att ha i åtanke när jag får tag i Brf.
4 svar · 1,5k läst
·
E
esteen: [citat] Hej! Hur gick det med Thujan? Vad gjorde ni åt det? Vi har ett par plantor i häcken som har blivit svarta på några ställen. Rädd för att det är svampangrepp men vet inte ännu...
5 svar · 5,9k läst
·
C
ccaarroh: [citat] Tack för super bra svar! :) Har också tyckt att Algomins är lite sisådär i sina förklaringar om innehåll... Blev rekommenderad deras Trädgårdsgödsel men den innehåller inte alls Kväve så då är den ju inge vidare egentligen..
4 svar · 26,0k läst
Keexet
Keexet: Hehe, "ett par veckor" nu under våren brukar inte innebära så mycket för fleråriga växter i form av tillväxt. Ha tålamod som sagt och du ska se att hallonen med åren kommer sprida sig som ogräs!
3 svar · 6,7k läst
M
Manzoor: [citat] Tack så mycket
2 svar · 2,5k läst
P
purrfect: [citat] Hej och tack för svaren. Börjar med det enklaste: Nej, näringsbrist tror inte jag heller på. På samma tomt i såvitt jag vet samma jord står andra idegranar som trivs alldeles utmärkt. Flyttat från inomhusmiljö: Nej, men från en i o f s blåsig och solutsatt men dock innergård invid vägg till vad som kanske är mer ett blåshål. Tack för tipset om övervattning - sikta på
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.