Nu har det gått ett bra tag, och jag har utvärderat och testat olika lösningar.
Kopparspik är bara i fantasin, fungerade inte alls. Jag slog i ett antal i en stam, men ingen som helst skillnad.
Ringbarka. Det är givetvis effektivt, trodde jag. Jag testade att ringbarka fyra-fem stammar för mer än två år sedan. Jag skalade av mellan 20-30cm bark hela vägen runt. Träden var lika glada som innan. Denna våren var förvisso löven något mer färgglada tidigare än på de andra träden som inte var ringbarkade, men de levde konstigt nog ännu. De kanske behövde några år på sig att dö, vad vet jag. Men vem orkar vänta så länge när man vill ha bort träden NU!
O de träden jag kapade fortsätter att skjuta rotskott, i ännu större omfattning. Nu är det buskar istället för träd. Jag går o klipper ned dem för jämnan.
Så vad göra?
Jo.
En grävare höll på intill så jag pratade med honom o frågade om han hade tid o lust att komma förbi.
Absolut hade han det. Han kom bort o kollade.
Tre minuter senare hade han dragit upp träden med rötter och allt. Och dessutom grävt bort stubbarna som sköt rotskott och blev buskar.

Så mitt bästa tips att bli av med träd som skjuter rotskott är att gräva eller slita bort dem med en grävmaskin.(y):strong:

• Gilla
sulfobus och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kopparspik?
Fungerar dåligt men borra rejäla hål i stubben och häll i kopparsulfat funkar fint!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.