Häckar, Buskar & Träd
fireon: [citat] Om ni inte har upplåtelse så är det nog kört i efterhand då det påverkar andelstal och hyra och måste registeras i bostadsregister osv. Så ni måste få godkänt av styrelsen. Så här ser några uteplatser ut hos oss: [bild] [bild]
Meijah: Unga träd ska man uppbyggnadsbeskära i flera år för att få ett kraftigt och bra träd. Detta görs bäst på vår/vårvinter för då lägger trädet all sin kraft på att "tjocka" till sig. JAS beskärning gör man som underhållsbeskärning på äldre fruktgivande träd, man ska helst inte få frukt på för unga träd då grenarna inte klarar tyngden. Så till beskärning, toppskottet
KnockOnWood: [citat] Ja eller snarare 6' [MEDIA=youtube]VT6Fq1ENb8s[/MEDIA]
Meijah: Har försökt mig på att uppbyggnadsbeskära ett ungt äppelträd. Men är osäker på en gren, räknas denna som konkurrerande toppskott eller räknas den som gren (se bild)? Den har väldigt snäv grenvinkel, så tänkte att jag isf skulle försöka binda ner den lite försiktigt så den får en chans att förveda(?) sig i en mindre snäv vinkel om den ska få vara kvar vill säga. Ps. Vi är
Abies koreana: Jag tror(vet ej) att det blir svårt att hitta så stora plantor i lager. Men många plantskolor beställer gärna hem så kontakta de du har i din närhet och ställ frågan. Den storleken på plantor kostar ju en hel del.
Anonymiserad 175604: [citat] Det finns tusentals björnbär. Det är vad man kallar ett artkomplex där arter, underarter och sorter korsar dig hej vilt. Det innebär att de kan se ut lite hursomhelst.
ccaarroh: [citat] Tack för tipset! Kan vara så då att det inte dunstar helt, som du säger så är det ju inte jätte varmt på nätterna än. Får börja kolla varje dag innan jag beslutar för att starta droppslangen! :)
Flopgunder: Om du köper ett äppelträd med grundstam B9 som enligt blomsterlandet blir 35% så stor som A2 (https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/vaxtinformation/tradgard/frukttrad/apple/apple-svagvaxande-rodluvan-e/) så borde det vara relativt enkelt att hålla dem tillräckligt små. De har inte så mycket växtkraft att kämpa emot helt enkelt. Däremot så verkar det som de kan behöva konstant
albin715: Nu börjar det komma blommor. Såhär ser de ut. Kan denna bild hjälpa för att bedöma om det är Blåtry eller Blåbärstry?
Fredrikkarlsson1992: [citat] Den är otroligt ful idag haha!! Förstår ej varför man ens satt dom där och inte vanliga såna där "granar" men men.. Tack så mycket! Får höra med honom hur han vill ha de också..
Holmspel: Detta är fortfarande aktuellt så någon kanske har mer info om det är möjligt?
Hammarman: Jag gallrade ur på glesaste stället och hoppas att de andra grenarna tar sig. Sen klippte jag ganska hårt på vissa ställen på höjden så vi får snart se hur den beter sig! Tack för alla tips :)
leby: Nog tveksamt om det är en modern rot, A2 eller annan på ett så gammalt träd men sannolikt så skjuter skotten under det gamla ympstället och som då är det att betrakta som vildäpplen, dvs inte några ätbara.
Keexet: Jag tycker att man i viss mån kan likna en perenn, såsom en buske eller ett träd, vid ett isberg, 90% finns under ytan, iaf om man räknar meter rötter. Med det sagt så är det min fasta övertygelse att de flesta växter, som inte har ett extremt grunt växtsätt, behöver djup för att trivas och när det kommer till bärbuskar översätts det i "avkastning", dvs mängd bär. Det är
Majvive: [citat] haha Ne det håller ja med om! Så om hösten inte är optimalt får vi vänta tills nästa vår o ge den en rejäl omgång!
Toppalua: Vi har en syrenhäck, Syringa Microphylla. Blir ca 2m hög. Tillräckligt tät för att ge insynsskydd men man kan se ut som du önskar. Den är liksom tätast i ögonhöjd men gles nedtill. Positivt att den blommar två gånger per säsong och luktar mycket gott. Vår häck är mycket gammal. Sköter man den rätt kan man nog få den tätare hela vägen.
raveper: Har grävt upp halva tomten med en vanlig spetsig fiskars grävspade. Går fint att hugga av rötter med.
jonaserik: Rakt av i 3 bitar och strax under bladen som ska bort , vi hade en som blev 2 meter hög och lite risig i topp, kapade i bitar och gav bort till ungarna, nu är våran uppe på nästan 1 meter igen, det är inget som växer upp på en natt, ställ den i ett fönster med solljus och ha den fuktigt runt stammen så kommer den. felstavat den heter Yuccapalm
BirgitS: [citat] Det är olämpligt att beskära träd och buskar som har stigande sav, det är en onödig påfrestning för dem. Stor beskärning gör man antingen under vårvintern, dvs. när det är nära 0 grader i medel, eller under JAS-månaderna (juli, augusti, september).
raveper: Klipper en gång om året i slutet av sommaren. Ca 50m går på några timmar då en del är högre. Krattar in det mesta under som marktäckning.
Stefan N: Ja, så här 11 år senare kanske det är dags för första klippningen då.
Lasarv: Hur gick det här till slut? Jag har ett Oxel projekt på G som jag är lite orolig för :/
Claes Sörmland: Bloombux är en hybrid mellan Rhododendron hirsutum and R. micranthum och har selekterats för att vara kalktolerant och likna buxbom lite i utseende. Sand låter bra, det passar! Försök få jorden i planteringsrännan likartad med skyffel och skottkärra så växer plantorna i samma takt. Jag skulle fräsa ned några balar torv i rännan, den kommer efter några år att brytas ned i sanden och
Cassandra K: [citat] https://twitter.com/Sep19th86/status/1241372678910554113/photo/1
Staffans2000: På björkar ser man att de är döende på på toppen. Kommer det Inga löv på de översta grenarna, är det fara och färde.