Häckar, Buskar & Träd
Claes Sörmland: [citat] Jag missade den delen. Det brukar vara en grundsort och sen ympas två andra sorter in som grenar. I så fall blir det ju bara en av sorterna kvar.
Marike: Blir nog fällning, tyvärr. Ser nu vitsen med lövfällande träd. Använda Nemasys blir nog bara ett misslyckande ute i det fria och merparten blad är redan angripna.
yonna: Tillägg: den buxbom som vi flyttade hade stått här i trädgården i snart 15 år. Innan dess hade den varit krukad på en gård mellan Malmö & Lund. Dessförinnan hade jag, från stickling, vårdat den i min Malmöträdgård i 10-15 år. Buxbom är mycket lätt att flytta bara man ser till att den har bra jord och att den vattnas de första åren. Jag göder aldrig mina buxbomar men vid
Viken89: Ok tack för alla svar. Ska börja med grensax. Gräva upp ett par stycken om jag hinner. Jag menar man kan jo få bort allt med grensax på ca 3-6 timmar så borde vara lungt.
juanxxx: Hej, Vi har en stubbe från en Björk där det börjat växa små björkskott. Går det att klippa dessa så att det med åren blir en fin buske? Hur gå tillväga? Skotten är ca 30-40 cm nu och orörda. Se bild
Guson: Gå fram försiktigt med nerkapandet. Om du kapar jäms med marken för total förnyelse så är inte plantan fullstor igen innan frihetskämpen börjat skolan. Jag håller själv på med ett föryngringsprojekt så jag vet hur en nerkapad planta kan se ut efter ett resp. två års återhämtning.
HansOT: [citat] Fungerar dåligt men borra rejäla hål i stubben och häll i kopparsulfat funkar fint!
Kalle B: Inget träd kan ta sig igenom markduk och 30cm stenflis, inte ens salix.
Kalle B: Kan det vara någon sorts hortensia? (hydrangea) Den har blivit uppäten av insektslarver tror jag, men om du inte ser några är de färdiga och har blivit nästa steg i insekters utveckling. Busken klarar det, den kan ta in en del sol på det som är kvar av löven och kommer nog bilda nya löv efterhand.
Anonymiserad 335259: Nu har jag fått hjälp med att klippa döda grenar, och det ser ändå ut som om det finns hopp för att kunna bli tät igen två veckor mellan förra bilden och idag.
salkin85: Är på gång att plantera häck mot närmsta granne, vill ha en tuja. Tagit in offert från ett par "planterat och klart" företag. De alla vill borra med jorddborr, och ställa ned tujorna i hålen. Googlar man på det, så blir man genast avrådd. Är det någon här som har planterat med hjälp utav jordborr och hur blev då resultatet ?
ZeroKnowledge: [citat] Tack vilket utförligt och bra svar. Jag antog att det var så man skulle göra, just att trötta ut ogräset tills det ger med sig lite. Täckodling hade jag inte ens tänkt på, köper på mig lite täckbark och strör ut kring mina arma gamla perenner och buskar. Gode gud, jag hittade ett par rabarberblad som kämpade på i ett buskage av nåt annat som tagit över. Det är fullt med
BirgitS: Något du kan börja med nu är att rensa bort allt ogräs under häcken och lite utanför så att häcken inte behöver konkurrera med annat om vatten och näring. Sen lite allsidigt gödsel efter det. När det blir vårvinter kan det vara lämpligt att beskära häcken hårt så att det nästa år kommer nya fräscha grenar från området som är när jorden i stället för de där väldigt
RoAd: [citat] Har ingen erfarenhet av jättethuja men väl smaragd och brabant. Vill du ha en jämn, tät, och snabbväxande häck så ska du välja brabant. Men den måste klippas en hel del varje år för att hålla sig fin så räkna med en del jobb. Smaragd är mindre jobb med men tar på grund av det lång tid på sig att växa ihop till en jämn häck (ibland gör den det aldrig).
Anna_H: Bra. Vi konstaterade ju att det inte var "friska träd" utan snarare sly som råkat växa till sig.
Claes Sörmland: [citat] Vintergrönt i zon 5. Vad finns att välja på? Tuja 'Brabant' och vanlig rödgran? Tujan är ingen för dig om du är lat med tanke på hur snabbt den växer och hur mycket klippning den kräver. Vanlig gran är långsam och ska klippas en gång om året.
jhgd: Förra våren planterade vi 15 st thuja smaragd på rad, vattnade rikligt och täckte under våren och alla klarade sig till denna vår. De var något bruna i färgen, framförallt på sidan men har återhämtar sig bra. För ett par veckor sedan putsade jag de med häcksax och det har börjat ”växa” tillbaka på skuggsidan medan solsidan ligger lite efter. Till synes ser thujorna
2:a: villan: Ja, öronvivlarna har försvagat vissa delar av häcken som slutat växa och blivit sjuk. Bekämpning av denna ohyra görs bäst i september samt tidig vår i vårt fall. I nuläget är det troligen inte lönt att vattna ut nematoder, om jag tolkat informationen på Bionema rätt.
JanneJanne123: Ett rejält spett tycker jag är ett bra komplement till spaden och tigersågen för att bli av med stubbar.
Sussie_b: [citat] Tack för ditt svar. Misstänker att det blir att klippa bort de gröna bladen efterhand. Det verkar som att det kommer röda blad i mitten och jag hoppas att det fortsätter så.
Adam89: Hejsan allihopa. Jag undrar om någon här kan se vad detta är för häck, som ni ser på bilderna ser den ganska tråkig ut med stora och även döda stammar och sedan blomning högst upp. Hur och när på året bör man föryngra den? Ska man bara gallra rejält eller är det kapa vid backen som gäller? Tacksam för svar [bild] [bild]
Senad63: Jag köpte bostad med liten trädgård och där fanns det redan nån sorts av häck, tydligen 2 olika sorter som jag vet ingenting om. Som ni kan se på bilden så finns det stora hål i mellan dom som jag vill fylla i med lämplig växt om det här? Vet ni vilka buskar jag har och vad kan jag plantera för täcka dom hål i häcken? Tack i förhand [bild] [bild] [bild]
van der Wijk: Kanske snöbär, men jag tror nog mer på någon sorts try. Hur som helst, klipp den på sommaren.
van der Wijk: Absolut bok. Beskär den efter midsommar. Du behöver en vass beskärningssåg och en rejäl stege. Ta bort rejäla grenar och toppar, typ en, två meter långa, men inte allt på en gång. Ta det som sticker ut mest. Sen upprepar du detta årsvis tills du fått en bra höjd och bredd på häcken. Sen kan du klippa med häcksax om du vill det. Var noga med att såga precis ovanför en sidogren