yonna
yonna: Ligustern bör du kunna totalföryngra men jag inser att du då inte har något insynsskydd under ett par år. Framöver bör du klippa häcken i april/maj (beroende på var i landet du bor) och klippa putsa augusti/september). Om du inte känner dig manad att totalförnya häcken klipper du med sekatör 30% av grenarna ca 15-25 cm från marken. Resten kan du klippa med häcksax (sidor/höjd).
2 svar · 3,2k läst
·
Karlia
Karlia: Mjöldagg? Har inte hägg själv men vet att den kan få det.
2 svar · 1,4k läst
·
D
Druttenbygger: Bra! De va det jag trodde! Då ska jag prata med grannen.... Tack
2 svar · 1,2k läst
M
Martina77: [citat] Tack!
4 svar · 6,6k läst
·
L
Lund: På min tomt där ett hus ska byggas har vi tujahäck mot gatan. På norra sidan av häcken står nu en stor byggbarack/husvagn kanske 50 cm från häcken. Häcken är ca 2 m hög och funnits där i säkert 20 år. Kommer häcken klara detta under 6 månader eller måste baracken flyttas för att häcken inte ska bli brun för alltid?
0 svar · 1,4k läst
A
Abies koreana: Den där busken skriker högt på hjälp. En nyplanterad buske klarar inte av all konkurrens av ogräset som omger den. Rensa bort allt som växer intill busken, jordförbättra med mullrik jord eller kompost. Nu är för sent att gödsla men gör det nästa vår om busken överlever.
1 svar · 2,1k läst
·
yonna
yonna: Vad är det för häck? Hur hög är den? Om ni inte regelbundet klipper "era" grenar som sträcker sig in på hans tomt har han rätt att klippa dessa. Förmodligen står häcken alltför nära tomtgränsen. Detta är problematiskt och kanske den bästa lösningen är att ta bort den befintliga och sätta ny häck längre in i er trädgård. Att komplettera med extra plantor kommer troligen inte
2 svar · 2,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Nä det är garanterat en spirea. En sån där som planteras i offentliga planteringar. Girlandspirea tror jag den heter på svenska, finns några olika sorter av den. EDIT: Googla Spirea nipponica så finns det bilder på olika sorters girlandsspirea som stämmer in. De är lite mångformiga i bladen. Här är en sort som liknar den på bilden:
10 svar · 4,3k läst
·
C
calexandra: Grymt, tack för svar!
2 svar · 1,2k läst
A
Andre_80: Nu är det skördetid!
20 svar · 12,0k läst
·
T
Tiger79: Det som är årets tillskott ser alltid gula ut på stammen. Men barraen ska förbli gröna.
4 svar · 1,5k läst
·
Belmlu
Belmlu: [citat] Ja men precis, den fanns med men hade bara 0,5 stjärnor vilket jag tolkade som hur pass säker appen är på sin gissning. Nu när jag går in och jämför med andras bilder känns det mer träffsäkert, både gällande bären och stammen.
6 svar · 3,0k läst
·
Jiji
Jiji: Ett slide är det. Om det är parkslide eller någon annan slide är svårt att säga när det är så små. Du vill nog inte ha det i alla fall. Finns en lång tråd om parkslide med dvs tips på hur man utrotar den.
1 svar · 2,2k läst
·
A
Abies koreana: Planteringsavstånd på 40 cm ger varje planta 20 cm att bre ut sig på, ungefär den storlek plantan har vid inköp. Det innebär att plantorna från början måste konkurrera om näring, vatten och framförallt ljus. Det här är tuffa plantor men alla växter söker ljus och det blir säkert ett annat växtsätt när grenarna tvingas växa uppåt istället för att krypa på marken.
4 svar · 6,6k läst
H
hapazard: [citat] Fast de är inte skadliga, bären, så risken att någon skulle sätta i sig så många att den blir sjuk är liten.... Men håller med, inte så dekorativa växter.
3 svar · 2,7k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Jag har inte testat själv då jag inte har behovet, men en snabb googling visar webbshoppar som påstår att de har det i lager iaf. Men jag hörde själv för ett antal år sedan att det skulle utgå.
13 svar · 30,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Vildkaprifol kanske? Kan ledas längs ett staket/spalje. Om den planteras i den bortre biten mot Schersminen där det finns jord så kan det fungera. Plantera 2-3 plantor, och så nära berghällen som det går. Allra bäst om berget ligger söder om Schersminen. De bör kunna dra iväg upp mot 5 m med tiden. Hos oss i zon 3 växer de som ogräs. Då har vi förvisso inget berg utan fet skånsk
9 svar · 7,6k läst
·
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [bild] [bild] [bild] [bild] Så ser det ut idag jag flyttade ihop buskarna för några år sedan och ställde azalean på en annan plats. Därför att den inte är vintergrön. Den ena av buskarna som jag flyttade på gillade inte att bli flyttad. Men det verkar som om den repar sig. Sammanfattningsvis har jag kommit fram till att det som trivs bäst bredvid en rododendronbuske är en annan
31 svar · 11,3k läst
·
N
nallepu: Har ett tiotal Magnolier i min trädgård. Dessa växer bra och har inga problem med skadeinsekter. I år köpte jag ytterligare 4 Magnolier och samtliga har stora skador på bladen. Vissa blad är uppätna till hälften och några har stora hål i bladen. Några blad har bara bladnerverna kvar. Gemensamt för alla Magnolier är att skadorna uppstått samtidigt och på bara några dagar. Nu har
0 svar · 690 läst
N
nallepu: Tror själv att mikrovågor är ganska ofarliga men jag skulle inte vilja ha en mikrovågs sändare i huvudhöjd. Men praktiskt att ha mikrovågor som i en mikrovågs ugn, bara att hålla upp det man vill grilla i luften och vänta tills det börjar ryka.
34 svar · 18,7k läst
N
nallepu: Massor med blommor på buskar och träd men insekterna verkar som om insekterna inte vågade sig ut. Massor med trollsländor men dom verkar något intresse för blommorna.
15 svar · 5,6k läst
H
Harrison: [citat] Odla skrev: Tujan, speciellt grenspetsarna, innehåller en eterisk olja som är irriterande på hud och slemhinnor och kan utlösa eksem. Man kommer ju i kontakt med växtsaften när man klipper, så man bör alltid använda handskar då.
7 svar · 16,3k läst
E
englastad: [citat]
1 svar · 2,1k läst
E
1 svar · 2,1k läst
D
DejvidK: Står tyvärr i princip på hällberget, dessutom står det ett antal björkar, förvisso ganska små, närheten som jag gissar konkurrerar en del om det vatten som finns.
12 svar · 5,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: För kraftig beskärning är vårvintern bäst, sen vilken månad det är beror ju på var i landet du bor och vädret just kommande vinter. Men det bör vara när risken för mycket kallt (typ -10 grader) under lång tid är över och ett bra tag innan bladen börjar komma fram. Sen är det ju enklare när snön är borta i stort sett också.
3 svar · 5,1k läst
·
Kalle B
Kalle B: Se till att vattna, träd som har det torrt har svårare att värja sig mot bladlus. Du kan också prova att spola av dom från trädet med vattenslangen, men spola inte så hårt att du förstör löven
2 svar · 8,3k läst
·
R
rikard454: [citat] Mmm tack, en av mina drömbilar från det att dom första spionbilderna tagna av Hans G Lehmann kröp ut. En 1991'as 560 SEC, en av en handfull svensksålda. Ägt den i ungefär 20 år nu :-) /Rikard
4 svar · 6,0k läst
·
C
carl fabian: sorry fel I texten " hur vått det är ,tror"
25 svar · 18,7k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Plantsnap är din vän
19 svar · 3,9k läst
·
T
TH885: Mull fungerar men blir jord på någon månad. Bark ligger kvar längre innan det blir jord men kommer också försvinna efter ett år. Flis är nästa steg och ligger flera år
5 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.