H
henke_penke: Hej Joo det hade jag allt tänkt..... :D och ang tjockleken på isoleringen under Sulan o runt grundmuren :-/ vad bör den vara. Har Du eller någon annan nått tips ang att få det tätt runt genomgående rör etc..är det svårt eller?
2 svar · 2,4k läst
B
BoD: Tror du att du har silt i marken bör du absolut göra en markundersökning. Silt är inte roligt eftersom det är så tjälskjutande. Vi har byggt vårt hus på silt och vi fick flera viktiga råd från geoundersökarna. Den blottade schaktgropen får absolut inte utsättas för vatten (t ex regnvatten), då förlorar den all bärighet och du måste börja om från början. Du bör heller inte
7 svar · 4,1k läst
H
Haagbard: [citat] Det skulle man ju kunna säga ;) Men i detta fallet gällde det ju en torpargrund !
6 svar · 8,6k läst
I
isoler: Vi ska köra vår med frånluftsvärme. (Undertryck) Vid undertryck är det viktigt att man får tätt i alla skarvar pga. annars drar du in kall luft (Minskar verkningsgraden på frånluftsmodulen). Kostnadsfråga Vid övertryck är det viktigt att man får tätt i alla skarvar pga. annars blir det risk för fuktproblem då varm luft tränger ut och träffar kalla ytor. Hälsofara Hur man än
4 svar · 8,2k läst
B
byggimpert: Snappen! Var kommer summan 320.000 Skr i kalkylen ifrån? Är det en uppskattning som du fått av säljaren eller finns det något grundföretag som lämnat offert på den summan?? Älvsbyhus brukar, åtminstone där jag bor ha väldigt nära kontakter med/hänvisa till grundläggare som gör förberedelsearbetet och sen sköter den del som åvilar husföretaget dvs plattor, plintar, grundelement
5 svar · 1,7k läst
M
M@ZE: Cina : Fick du tag på någon bra grundläggare tillslut ? Är lite nyfiken för jag letar också för fullt !!! fått 2st offerter men måste få in fler. Sista offerten landa på 410.000:- och då är det ingen sprängning överhuvudtaget osv. Vore kanon om man kunde få lite bra tips på bra grundläggare som legat bra i pris vid offert. Bygger i Sthlm
3 svar · 2,7k läst
yonna
yonna: Har trampat omkring i källaren med lupp och kan inte finna någon ny :-/ spricka. Det borde synas åtminstone i källartaket under den bärande väggen där skjutdörren är. Grävningen är färdig för äldreboendets källare. Men jag har funderat på vad jag skulle göra om huset tippade :-[ .... Har diskuterat problemet med en besiktningsman så just nu är jag lugn. Men irriterar mig
6 svar · 2,5k läst
Sweli
Sweli: Vi hade samma problem med några ytterväggar (betong) Vi tog bort gipsväggen ett par centimeter från golvet och fyllde på med isoleringsskum. Det fungerade perfekt. Det märks ingenting när golvlistorna kom på plats. ;)
1 svar · 3,4k läst
V
Vilma: Fortsätter rapporteringen om vår stomresning under "Övrigt". Inte går det riktigt så snabbt som för CarlH, men det är en härlig känsla att se huset växa fram :D
30 svar · 5,6k läst
M
mange_l: Hej Vi tänkte bygga hus med källare och nu undrar vi lite om man ska bygga med lecasten eller ytongsten. Nån som har erfarenhet av det? MVH Mange
0 svar · 2,0k läst
G
Galdrin: Vår stenkista är nu gjord! Efter en del samtal med kommun mm. Marken stenkista ligger i är sand och då gjorde vi en kista med 10 kubik singel 16-32 i V-form för högt vattentryck längst ned. Ytan på singelbädden ligger 3 m under hus-grunden. På singel lägger vi 10m drän-slang i spiral där vattnet får rinna ut, täcker med geotextil och sedan jord. Mellan stenkista och hus har vi
5 svar · 6,0k läst
R
rosie: Vet nån hur mkt dyrare det är att gjuta grund till ett etagehus med 1.20m skillnad på etagerna än en vanlig grund. Har fått ett pris på 336 000 för en 150 kvm stor platta, tycker det låter ganska dyrt.
0 svar · 2,0k läst
T
Torparkungen: Hmm...tack, bra att jämföra med. Ska ta in ett par offeter til tror jag i alla fall. Sov gott! /Torparn
4 svar · 3,2k läst
S
sarpat: och sedan bilder på forumet eller ;)
5 svar · 2,0k läst
N
Nybyggare: Fyllnadsmassor brukar vara enkelt att få tag på till en billig penning om det finns något bygge i närheten. Åk runt och kolla och snacka med någon på plats. Du kan också ringa runt till åkerierna som kör i området, de brukar åtminstonde veta om de kör massor från något ställe. Vanligast är att man kan få tag på s.k. avtäckning, detta fungerar förmodligen bra i ditt fall
3 svar · 3,4k läst
M
Michailoff: ett bra val. Vill man sedan göra ytan ännu finare för tex tapetsering är det bara att använda Lätt Handspackel.
4 svar · 9,6k läst
B
BAS: [citat] En fördel är att taxeringsvärdet blir lågt eftersom "Boyta primär" blir lågt. Det är endast hälften av ytan i vissa av rummen nere som räknas. Kolla med husleverantören hur det räknas. Vad gäller "kallt och vått" så är det tvärtom eftersom marken isolerar mycket bra mot kyla. Allt givetvis under förutsättning att dränering och grundmursisolering är gjort korrekt.
1 svar · 4,0k läst
S
saidlasf: Jodå Det det var till väldigt stor hjälp. Tackar Said
13 svar · 4,4k läst
C
Carl: Tyvär har man en hel del skyldigheter som byggherre och kan inte skylla allt på entreprenörerna. Jag upprepar: Byggherren eller dennes ombud svarar för ledningsskydd samt att håltagning för servisledning utförs. Sedan brukar detta naturligtvis ingå i tex elentreprenaden men det sker inte automatiskt.
10 svar · 6,8k läst
M
M@ZE: Nacka : Det var väldigt märkligt, jag kommer inte ihåg vad han hette som jag pratade med, möjligt att jag skrev upp det på jobbet. Får kika på måndag. Men jag kommer ihåg att han sa -"eftersom det är dyrt med sånna här undersökningar har vi lite special för privatpersoner där det ligger mellan 10-12.000" Mycket märkligt, blir förbannad om dom sitter och säger olika summor, skall
8 svar · 4,2k läst
D
duva: Jo, det är lag på det. Däremot får kommunen (eller samfälligheten eller vad det nu är) ha en stor damm mitt i ett villaområde utan att inhägna den. För det är en "falsk trygghet". Snack s**t säger jag, det kommer hända något i vårt område förr eller senare, det är jag helt övertygad om, som ungarna ränner vid den där dammen....
20 svar · 4,8k läst
F
FredrikB: satte själv in en annons innan vi rev... "Komplett hus om ca 70m2 bortskänkes mot bortforsling Finns i Stockholm och kommer att rivas vecka 32" Folk ringde och frågade om tomten ingick, fick man renovera huset på plats bl.a. bl.a. =) En massa puckon helt enkelt; så sätt inte ut telefonnummer på blocket
6 svar · 6,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nä, de där tre millimetrarna är bara till för att byggfirman ska kunna skylla ifrån sig om något inte passar vid stommonteringen. När jag murade min grund fick jag en nivåskillnad på ca 7mm när murarna "möttes" igen. Det löstes med lite bruk på murkrönet. Min KA bara garvade. 7 mm var tydligen löjligt lite och inget att bråka om.
6 svar · 9,3k läst
B
BAS: [citat] Vibrator som du redan fått svar på men !!!!! Ska du inte mura på plattan  ::) I så fall skulle en luftficka inte göra något, den fylls ju med murbruk ändå.
4 svar · 2,4k läst
S
sarpat: Många, för att inte säga de flesta dräneringar är dåligt gjorda eller som i ditt fall inte alls....lägg nya rör som leder bort vattnet 5-10 m från huskroppen till en sten eller grus kista på nån m3 så slipper du problem i framtiden, gör gärna en avskiljare med inspektionsmöjlighet mellan kistan och rören. För att slippa gräva så djupt för stenkistan kan du gör den i form av
2 svar · 5,3k läst
S
Staffan56: Jag rekommenderar också att ni gör en grundundersökningen innan ni startar för att avgöra hur många pålar ni behöver. Observera att det inte går att fastställa exakt hur långa pålarna skall bli vid grundundersökningen. Då använder man ett smalar borrstål samt en klenare maskin. Så skulle man komma på en större sten så skulle den kunna tryckas undan något när själva
4 svar · 3,5k läst
T
TMF: Tack! (Tanten oroar sig för att det ska bli kallt på golvet.). Respekt. TMF
2 svar · 1,6k läst
F
FredrikB: "Corren har sökt nå representanter för företaget men alla var på säljkonferens" Hmm, snarare prygelresa...
4 svar · 3,2k läst
F
frasse: Det är inte utan att man börjar bli lite skrockfull på gamla dar, här sitter man och diskuterar sprängning / knacka berg ena dan och i förmiddags fick jag veta att min grävare som skottar för avloppet stötte på berg. En rund fin knalle strax under markytan precis där vi ska fram. Sprängaren kommer på måndag, nån som har en sedelpress att låna ut över helgen?
7 svar · 4,1k läst
B
BAS: Grattis, du hade nog tur i oturen med polaren som inte kunde hjälpa till. [citat] En gammal och gyllene regel brukar vara att "ta in så stor maskin som går". Det brukar både bli bäst och billigast så.
6 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.