H
hasse_f: Vad menar du med "stabilt"? Är det svaj i golven idag eller vill du bara byta ut dessa på ett korrekt sätt? Har du fått sättningar i huset? - om inte finns det väl ingen anledning att bråka om grunden? Jag tycker det låter som du har ett oisolerat golvbjälklag som vilar på plintgrund. Om du vill ha huset uppvärmt i framtiden så bör du lägga in isolering i golvet. Vad du ska ha under
2 svar · 5,2k läst
R
Rodge68: [citat] Med 0,5 menar du 0,5 cm? Maskin-ingenjör som man är så har man svårt med byggtoleranser som är minst sagt stora. :o
9 svar · 4,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: Tack för det tipset, får nog blanda in en hel del konsulter......
10 svar · 2,4k läst
kalleanka70
kalleanka70: [citat] Skulle väl vara länsstyrelsen, din kommun säger så bara för att slippa kostnader. Ställ frågan till juristerna på detta forum kanske du får svar. Återigen om det rör sig om mindre belopp <20 000 att åtgärda problemet kommer en process nog kosta dig mer tid/pengar än det är värt. Du kan tala med fler instanser t ex Miljö och hälsaenheten. Det kan vara en miljöfråga
4 svar · 1,8k läst
M
piakanutte: Onsalagrävarn, Tommy. Kan sin skopa!!
1 svar · 2,0k läst
B
BESKT: Fick idag reda på att min betongkille som skulle gjuta plattan och slipa den inte kan göra det då han ska åka utomlands och arbeta. Då det är det enda jag behöver ta in som entrepenad så är väl risken stor att det blir s**tdyrt att ta någon annan! Har någon här ett namn på betongare i Örebro som är prisväd och som kan hjälpa mig?....
0 svar · 1,7k läst
M
Midas: Vill man så kan man stoppa in en värmepump för att få ned kostnaden att värma upp poolen. Föräldrarna gjorde det och det funkar kanon.
3 svar · 2,4k läst
T
Torparkungen: Låter ju uppmuntrande! :D Hantverkaren/muraren jag har frågat vill ha 45.000 för gjutning av strängar samt murning av grunden. Två man då. Hur lång tid bör jag räkna med att detta tar om jag har helger och kvällar på mig? Om de gör det på 1 vecka, kan jag då göra det på 1 månad kanske, hmm...tajjt i tidplanen i så fall.. :-/ /Torparn med ångest...
1 svar · 5,6k läst
C
cat_stevens: ..vi har nu varit ute på tomten (mikasa och jag). Det är ingen ek. Men vi är ju inga experter.. Det är ingen gran, björk, tall eller päronträd heller.. Troligtvis nånting på A.. typ Ask, Asp(kanske är en fisk?) eller Al. Vi tror nog träden klarar sig.. vi ska vinkla huset lite mer från dem så löser det sig... Vi kommer att få en underbar utsikt mot tre fina träd och bakom dessa
4 svar · 6,4k läst
S
Staffan56: Vad säger din grundläggare?
1 svar · 2,3k läst
G
galitolo: Jag tror att du kan hitta info om det på www.byggahus.se under Fråga experten.
14 svar · 4,5k läst
A
andersbyggahus: ehh, jo, men oavsett hur mycket du drar ner panelen så vill man ju ha full takhöjd inne, så då är det ju till syvende och sist sockelhöjden som styr hur högt huset blir totalt (sockelns överkant + byggnad). Det som är intressant med sockelhöjen är väl om t ex dina grannar skulle säga att "vi bygger ett litet lågt enplanshus söder om er". Huset är bara 3,5 meter högt men FSH är
6 svar · 28,4k läst
E
Eld: Två meter högt är mycket. Jag skulle kolla med en konstruktör. :-/
3 svar · 4,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Fick i dag ett pris på 1200 kr/kvm för en platta på mark av ett ftg i Norrköping. Lät OK tyckte jag. Då ingår inte dragning av golvvärme som rörmokaren lägger vid gjutning, men det är en billigare lösning.
6 svar · 3,2k läst
B
betula: Japp, det är nog bara att börja gräva för att kolla hur det egentligen ser ut. Huset är gammalt men vad jag vet körde man dit lite fyllnadsmassor och matjord i början av 80-talet för att få en större och jämnare gräsmatta nedanför huset. Kanke det är orsaken till problemet ??? Hur djup ränna behöver man ta upp ovanför huset för att vattnet skall rinna undan? Hällarna är släta
4 svar · 4,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vår sula är ca 40x20 cm. Den är armerad med 3x10 mm längsgående järn+8 mm byglar c/c 300. Det är nog onödigt mycket egentligen, med tanke på att den vilar på berg. Om sulan är 40 bred blir det 10 cm över på var sida om muren.
1 svar · 2,2k läst
T
Torparkungen: Där slog du huvudet på spiken ...hmm...såklart. Det var ett rackarns bra tips. Solklart. ;)
4 svar · 4,6k läst
B
BAS: Kolla ävenvad tippen tar för att ta emot asfalten innan du börjar, det räknas som riskavfall, kostar mycket att bli av med  :( .
4 svar · 15,2k läst
·
kalleanka70
kalleanka70: Är det någon som har erfarenhet av hur mycket en varmgrund kostar att anlägga jmf med en traditionell grund? :o
0 svar · 3,7k läst
P
Per-Erik: humm... nja då har du problem = tar lång tid :( mina svär föräldrar fick "borra" sig ner en bit i berget ca 5-10 cm. Han hyrde en Fet borrmaskin o gjorde en massa hål o sen fram med slägga o ett "spätt" o hackade bort bit för bit.. detta tog dock lite tid om man säger som så.. Han hade då bara berg som var högre änn huset på ena kort sidanså han slapp göra detta runt hela huset..
1 svar · 2,7k läst
kalleanka70
kalleanka70: Har samma tankar, men Leca är inte ett alternativ för mig då Ytongen har helt andra egenskaper som gör ditt inomhusklimat outstanding. Yxhult har ett speciellt system för varmgrund - se deras hemsida. Fukten i Ytong är naturlig och skall vara där i det levande materialet. Finns ingen risk för några fuktskador. Har du möjlighet att göra ett studiebesök i ett stenhus så gör det.
2 svar · 3,2k läst
L
L-H: Det är väl rimligt att han ska ha betalt för att ha 2 maskiner där, om det är det som krävs för att klara av jobbet på bästa sätt. Priset? Räkna så här... Ta fram ett snittpris / maskin: 585 + 525 = 1110 1110 / 2 = 555, runda av till 550 kr Han ska däremot inte ha betalt för förarkostnaden på bägge maskinerna: 550 - 250 = 300 Totalt: 850 kr Sen tycker jag han kan pruta lite
7 svar · 5,5k läst
H
henke_penke: Hej Finns det någon bra sajt "med mycket bilder", om Hus stommar mm som beskriver ämnet ?? :)
0 svar · 7,9k läst
H
henke_penke: Som Du säger, det borde väl vara smart att få shacktningen gjord i samma sväng. Nån gång kommer det väl säkert att skruvas oxå....o försök hitta den där M3 skruven i sanden >:(...o vad sketen en blir :o
1 svar · 4,2k läst
T
TMF: Yes.. En helt annan sak apropå väldränerad och välsatt mark tillsammans med plintar - en polare sa att om marken är så bra behöver man inte gräva till frostfritt djup, utan bara 50-60 cm ner, markdräneringen tillsammans med en isolerplatta under skulle räcka, . Jag är tveksam, blir ju inte kul om hela huset sabbas p.g.a. dålig grund. Å andra sidan såg jag hos skurupsborren en
16 svar · 3,5k läst
B
BOBO: jag tänker ev isolera ytterligare underifrån med en 50 mm skiva, typ västkustskiva, den är ganska smidig att jobba med. Jag gör det om det visar sig att jag inte får önskad värmeeffekt av golvvärmen, dvs att den skulle läcka till grunden istället. Jag funderade ett tag på att lägga plast under glespanelen (golvvärme) för att förhindra den fuktiga luften att tränga ner till
4 svar · 4,1k läst
T
Tommy_S: Är man bara noggrann är det inga problem. Som alltid är det inledningen som ger slutresultatet så visst är det viktigt att det blir rakt, men varför skulle du lyckas sämre än någon annan? Min erfarenhet säger att "blåbär" (ursäkta uttrycket) är FÖR noggranna. Kör så det ryker och akta tårna! ;)
4 svar · 3,0k läst
T
tomte: Tack för svar... än så länge håller de på att värma upp tjälen med värmemattor. Så själva gjutningen har inte kommit igång. Men det låter ju bra att det räcker med att isolera med neopren, det ser ut som om de använder det nu för att isolera den upptinade marken. Så jag håller tummarna. Allt är ju givetvis försenat eftersom utmärkningen av huset var felaktig... Kan ingen
4 svar · 3,7k läst
I
isoler: Plastfilmen har du inne i grunden, inte utanpå där du har isodrän. Skulle du köra isodrän inne i grunden behöver du plast även där. Annars blir det att du drar in kall luft.
3 svar · 3,3k läst
H
henke_penke: Hej Joo det hade jag allt tänkt..... :D och ang tjockleken på isoleringen under Sulan o runt grundmuren :-/ vad bör den vara. Har Du eller någon annan nått tips ang att få det tätt runt genomgående rör etc..är det svårt eller?
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.