3 097 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Plasten på singlet i krypgrunden
Har läst att man ska sluta med plasten strax innan vägg/muren. Vore det inte bättre att även sätta plast på väggarna också, alltså dels över hela ytan på marken men sen fortsätta med den upp en bit på väggarna i krypgrunden?
Fukt som kommer in genom grunden/betongen hamnar ju innanför plasten och kan inte dunsta och "ånga" upp i blindbotten på samma sätt som om det bara ligger plast på singlet?
Fukt som kommer in genom grunden/betongen hamnar ju innanför plasten och kan inte dunsta och "ånga" upp i blindbotten på samma sätt som om det bara ligger plast på singlet?
Nej, men den kan orsaka skador på väggarna i krypgrunden.
Dessutom är fuktvandring från krypgrund till blindbottenom inte en fysikalisk omöjlighet, så i alla fall oerhört ovanligt. Detta för att blindbotten är varmare.
Däremot skall man sammanfoga plasten med tätskiktet i väggarna om man har varmgrund.
Dessutom är fuktvandring från krypgrund till blindbottenom inte en fysikalisk omöjlighet, så i alla fall oerhört ovanligt. Detta för att blindbotten är varmare.
Däremot skall man sammanfoga plasten med tätskiktet i väggarna om man har varmgrund.
okej. vi har inte varmgrund, och väggarna känns fuktiga. får väl se om den nya dräneringen gör att det blir bättre framöver.
bara en idé med plasten för att slippa få in fukten i utrymmet mer än nödvändigt.
hur breda plastrullar finns det? ytan i vår grund är cirka 7x4 meter.
bara en idé med plasten för att slippa få in fukten i utrymmet mer än nödvändigt.
hur breda plastrullar finns det? ytan i vår grund är cirka 7x4 meter.
Jag tror man kan fortsätta med plasten upp på kantbalkarna. Detta borde inte göra något.
Sedan lägger man nästa plast lager omlott ovanpå den plasten. På så sätt så kan vatten från kantbalkarna rinna ut antingen bakom plasten från kantbalkarna eller så rinner det ovanpå plasten och ut under nästa lager plast. I så fall så ska man nog inte lägga plasten med så stort överlapp.
Sedan lägger man nästa plast lager omlott ovanpå den plasten. På så sätt så kan vatten från kantbalkarna rinna ut antingen bakom plasten från kantbalkarna eller så rinner det ovanpå plasten och ut under nästa lager plast. I så fall så ska man nog inte lägga plasten med så stort överlapp.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
DiLeva???Grunt skrev:
;D ;D ;D
Det finns ju alltid specialpremisser som vänder allt på ända...
Generellt skall man dock inte dra upp plasten.
och 89% är väl ingen katastrof så här års, eller???
Det är ju först vid 100% som problemen börjar.
Så om du inte har några fuktutfällningar så borde det inte vara katastrof på G. Men en avfuktare är inte fel. Inte lite ökad ventilation heller...
Om man drar upp plasten på betongen så ökar ju fukten mot denna, vilket ju inte heller är bra.
Men som sagt var under speciella förhållanden så...
Ett av dessa kan vara om det föreligger risk att yttemperaturen på underkanten av blindbotten kan bli kallare än temperaturen i krypgrunden. Kan ske bland annat i sommarstugor som står utkylda längre tid.
Då kan jag tänka mig att dra upp den, med samma logik som i varmgrunden...
Men är det permanentboende torde risken vara minimal för det.
Som jag svarade i ett annat inlägg nyss, huset står i en liten backe och vi kommer behöva skära av lutningen eftersom området sägs vara bedrövligt vattensjukt. sen blir det en avfuktare.
Funkar inte det har jag hört talas om tändstickor och bensin.....
Funkar inte det har jag hört talas om tändstickor och bensin.....
I senaste numret i Vi i villa så står det en del om krypgrunder. Där står det bla att man skall dra upp plasten mot kanterna i grunden, och inte lämna plasten en bit ifrån kantbalkarna. Verkar vara nya bud om detta.
En annan sak som det står om i artikeln är om isolering av grunden. Men vad jag inte riktigt får klart för mig är: Om man skall isolera kantbalkarna, skall man isolera på utsidan eller insidan? Dvs om man har en uteluftsventilerad grund? Eller går det lika bra att göra det på båda sätten? Någon som kan upplysa mig? ???
En annan sak som det står om i artikeln är om isolering av grunden. Men vad jag inte riktigt får klart för mig är: Om man skall isolera kantbalkarna, skall man isolera på utsidan eller insidan? Dvs om man har en uteluftsventilerad grund? Eller går det lika bra att göra det på båda sätten? Någon som kan upplysa mig? ???
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden