I vintras köpte vi ett torp (från 1830), strax norr om varberg, som vi nu vill helrenovera.
Huset står i vinkel med en "hallandslänga" med vasstak och då det bara är 1m mellan de båda huskropparna så vill vi bygga ihop dem. Vi har ritat, tänkt och funderat och nu bestämt oss för hur vi vill att de slutliga resultatet skall bli.... men hur börjar vi?

(Bygglov är inget problem då huset ej berörs av någon detaljplan)

Ska vi anlita en arkitekt? Ska vi ta in hantverkare för grund och dränering eller? Allt kommer att behövas göras om.... vi vet bara inte hur vi ska komma igång.

Tack för alla tips vi kan få
R & C

Om ni anlitar arkitekt eller inte beror väl mest på era egna kunskaper eller intresse av att avsätta tiden som behövs.

Jag är själv involverad i liknande projekt och har stått med samma funderingar.

Hur mycket ska ni renovera? Vad behöver åtgärdas?

/Roger

Vi kommer att renovera en hel del.
Ena huskroppen är en "Hallandslänga" som står på sten direkt på jord. Vi kommer att behöva dränera och gjuta en platta... tror jag :-/ Sen ska vi byta en del plankor på den gamla fasaden, tilläggsisolera, dra el, dra vatten, bygga upp innermiljön och bygga ett tak under det befintliga vasstaket..... med andra ord. Det är en hel del att göra.

Som om inte det räcker ska vi bygga ihop huset med vårt "riktiga hus" (torp) som 1 meter ifrån står i vinkel med hallandslängan. Så omreådet mellan husen skall dräneras, bygga grund, bygga ihop husen inkl. takstolar och allt. Phuuu, trött bara jag tänker på det.

Nu har vi bestämt oss för att göra allt "rensarbete" själva. För att sedan ta in en duktiga grundläggare och vvs:are. Därefter kommer vi att försöka oss på att "bygga själva".

Undrar just bara om det är rätt sätt att gå tillväga ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.