B
BESKT: Tack Immobil!
2 svar · 2,4k läst
B
K
koffan: Låter dyrt om du skall blanda betongen själv. Kolla vad cement sand och ärtsingel kostar och jämför det med att köpa ett färdigblandat lass från någon betonglverantör. Du slipper dessutom jobbet att bland aoch får en bättre kvalitet.
4 svar · 2,8k läst
H
Haagbard: Här.........ny Munters för 7.500 kr ! http://www2.blocket.se/view/2171290.htm?l=0&c=1&city=0
7 svar · 1,5k läst
C
cyanna: Radon är bara skadlig om den kommer in i kroppen, via andningen eller dricksvattnet. Fuktspärr lägger man i vilket fall som helst, skall du dessutom ha en duk som skyddar mot radon den måste vara även av typ "vindskydd"(som man isolerar t.ex sommarstuga med). En diffusionstätt duk bör göra sussen om enda radon källa är marken. Jag kan dock mera om strålning än om bygge så jag är
9 svar · 4,7k läst
lastkaj
lastkaj: Jag var på ett seminarium anordnat av NCC:s byggforskare. De var helt emot krypgrund med dagens moderna uppvärmningssystem och bra byggda hus. Förr i tiden fungerade det när hela huset ventilerades av att de var otäta samt att det var ett ständigt "drag" i huset av en varm murstock. Idag fungerar det inte riktigt bra. Dock är det något historien får utvisa om kanske 50 år. Fast redan
4 svar · 2,7k läst
Z
zp1: Snickar Pojkarna i Lerum strax utanför Göteborg tar 890 kr ink moms per m2 inklusive arbete och material, då snackar vi en 300 platta, utöver det tillkommer självklart VVS:arns rör (ca 20 kr/m för pvcrör )samt shuntar) ;)
3 svar · 1,9k läst
F
Fredrik.Aj: [citat] Planritningen är just på ritningsstadiet ;D Men gissningsvis landar vi på 150-160kvm bo-yta. /Fredrik
7 svar · 3,7k läst
kalleanka70
kalleanka70: ?? Kan du inte spränga bort lite berg vid grunden, lägga singel och drän slang där så löser du problemet? Hur kan muren ligga för högt??
1 svar · 3,6k läst
N
Nix: Generellt kan man utgå från att de/vi som är mest aktiva här dammsuger alla trådar... För vi har inget liv!! :P ;D
4 svar · 3,3k läst
L
lindstrom: Är inte singel natursten (inte krossad alls) och den krossade stenen = makadam? Eller har jag fått det om bakfoten?
11 svar · 12,4k läst
L
lindstrom: Grannen gjorde en deal med en lokal byggare då han ville få fyllnadsmassor. Han betalade ingenting alls mot att byggaren fick dumpa det han fick över från andra byggen när det passade för honom (tills det var färdigfyllt så klart - inte för evigt). Det tog säkert 6 månader innan man såg slutresultatet men det var billigt!
3 svar · 4,9k läst
M
mgb62: Tack alla för svar och synpunkter. Vi får väl se var slutsumman hamnar. mgb62 :)
11 svar · 9,5k läst
I
Ivy: Har själv köpt en 22 tons grävare och en traktor med lastare som jag säljer när husprojektet är i hamn. Så din idé är inte dum!! Men man får inte glömma att man skapar sig lite nya bekymer då man utökar sin maskinpark..
2 svar · 3,7k läst
M
mr_pettersson: Annars såg jag denna gör-det-självbeskrivning http://www.optiroc.se/gds/Gjuta.pdf på www.leca.se om hur man kan gjuta trapa med lecablock. Fanns en hel del andra gds-projekt också.
12 svar · 44,8k läst
F
frasse: Ta ett snack med t.ex byggtjänst också, de har ju oberoende rådgivning. Lycka till med grunden!
6 svar · 15,8k läst
I
isoler: Instämmer, det bör du undvika. Köra du ner varm luft i en kall grund, kommer du tillföra mycket fukt. :-/ Ta en 2-4 grader kall läsk och blås varmluft på den så ser du säkert vad som händer. Samma sak händer i din grund. 8)
2 svar · 4,0k läst
N
Nix: Jag var inte helt tydlig tror jag. Grunderna är helt separerade från varandra i det avseendet att det inte vandrar någon luft mellan dem. Den ena är en lecamur (den befintliga) och den andra är en betongmur, som ansluter mot lecan. Vi fogskummade mellan dem, och har puts utvändigt. Fogskum har många människor mycket åsikter om, så jag drar mina uppfattningar: Fogskum är ett
4 svar · 3,8k läst
Matti
Matti: Luftfuktighet är ett svårt ämne, luftfuktigheten mäts i allmänhet i sk relativ luftfuktighet och anges i %. Det man mäter är hur mycket fukt luften innehåller gentemot hur mycket luften kan bära. 100% = mättad, luften kan inte bära mera. Hur mycket luften kan bära är starkt temperaturberoende. Det är stor skillnad mellan 100% relativ luftfuktighet vid olika temperaturer. Vid 25
13 svar · 3,5k läst
hajof70
hajof70: 10 hål per meter... Var hos Jula idag och letade efter betongspårfräsen ;) (kommer kring den 25e), där hade de en rejäl hammarborr av okänd, men billig, kvalitet. Kanske skulle behöva en sådan. Hmmm, det här tål ju att tänkas på, känns som om man skulle riva och börja om från början. Undrar bara hur det går med byggnadslovet i så fall. Nuvarande garaget står ju 70cm från
3 svar · 6,1k läst
M
metalbottom: Kapilärbrytningen ska ske i singelskiktet, men frågan är om man behöver fuktspärr mellan drängrusen och cellplasten. Många idag lägger platta på mark utan extra fuktspärr iform av plastfilm, eftersom golvärmesystem ska trycka ut/ner fukt som ev finns i plattan genom cellplasten och ner i drängrusen. Detta skall fungera när cellplastlagret är 200 mm och större. Vågar man skippa
5 svar · 3,9k läst
kalleanka70
kalleanka70: Haha....det vet väl alla som varit över och handlat lite granna till Ringholms stora förtret.... Stefan-lololo jag tycker det verkar som ett OK pris. t o m med billigt.
2 svar · 2,4k läst
Q
que: Du skulle kunna prata med dina blivande? grannar, de har väl antagligen samma förhållande. Det var nog en olycklig dag också, med mycket väta i jorden, själv så klarade mitt hus sig ända fram till för 1-2 veckor sedan då vatten trängde in i grunden, men det är ju klart den ska klara det också, så blir det minst ett par gånger per år. Det är kanke inte dräneingen som är det
1 svar · 3,2k läst
G
Grunt: Hej Nybyggare! Har du kvar bilderna? Jag skall nämligen själv byta rasskydd och skulle behöva lite tips. Alla förslag och synpunkter är välkomna!
9 svar · 6,5k läst
Snappen
Snappen: Håhåjaja... va "gött" om man också har en grävd dricksbrunn på tomten! Huga... :-X
8 svar · 3,8k läst
R
Rodge68: [citat] Låt inte grannen göra någon förändring utan att Ni vet exakt vad som står på i grunden. Anlita hellre en expert som vet vad man ska göra. Ofta är det sommartid som det uppstår problem. Om man ökar ventilation så ökar man tillskottet av varm fuktig luft som kondensera i den oftast kallare grunden. Enkelt förklarat; om du tar ett stort glas med kall öl, för att ta något
13 svar · 2,0k läst
H
hasse_f: Om du skall "torka ut" så här års är det effektivast med en värmefläkt + lämna några fönster på glänt. Luftavfuktare är effektivast på sommaren (fast då skall fönstren vara STÄNGDA).
9 svar · 15,1k läst
J
JesperS: Jag har rotat i ett hus med en kallmur av granit, nedgrävd till frostfritt. Det fanns även en utbyggnad som var grävd till frostfritt, makadam och sedan murad grund. Utbyggnaden hade satt sig ganska ordentligt i förhållande till graniten. Verkade inte helt stabilt i jämförelse. Spelar kanske inte nån roll när man gör hela grunden på samma sätt, men granitgrunden kändes helt klart
1 svar · 4,8k läst
Q
que: Hade jag haft kontroll på samtliga 4 sidor så hade det troligen varit enklare. men det ligger till så här: sid A är den som ligger "längst ner i slänten" och som jag dränerade om förra hösten. Slangen ligger nog 30-40 cm under där vattennivån låg. sid B är också åt miitt håll, dräneringen ligger på rätt djup, men är troligen igensatt av lera sid C ligger då mitt emot sid A
2 svar · 2,9k läst
B
BAS: Jag hade tur som har en polare som spränger, jag kollade med honom hur han låg till innan jag började. Gör likadant du. Kontakta en sprängare och kolla hur lång "kö" han har. Är det inte så mycket jobb så kan han säkert klämma in en dag. Hur det ligger till med inspektion av grannfastigheter är en annan fråga, den bör sprängaren kunna svara på. Det kan dock bli en del stora
1 svar · 2,3k läst
I
isoler: Tillbaka efter en veckas semester i de franska alperna :D [citat] Hade jag varit som du hade jag sökt information på biblioteket. Ett tips är trätek's bok om grunder. [citat] Uteluft och inneluftsvent. bedöms som radon säkra konstruktioner. Så även platta på mark förutsatt att den är rätt utförd, dvs så att det inte är eller blir sprickor i betongplattan.
22 svar · 9,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.