Bakom mitt hus så har jag en slänt som sluttar ner ca 1 meter. Slänten är ca 20 meter lång. Som det ser ut nu så är det bara en massa ogräs där, jag skulle vilja göra en mur där jag även sättter i lite belysning . Finns det någon som har några bra ideer på hur den skall göras ( gärna bilder ) skall jag gjuta en mur ?? och i så fall på vilket sätt ( putsad , tegelstenar , natursten mm mm )

tacksam för svar och ideer...

hur stor är höjdskillnaden ? en slänt på 20m och 1m i höjdskillnad ?

Skall du fylla ut sen mot muren ända fram så du slipper slänten eller vad är din tanke ?

jag är ju skadad men rekomenderar varmt L-element. Inte så snygga men ruggigt stadiga. Vill man sen göra något snyggare så kan man göra det framför utan att oroa sig för tryck bakifrån

PS L-element gör man själv, köpa kommer inte på tal om man nu inte har en hög pengar över ds

mats_o skrev:
jag är ju skadad men rekomenderar varmt L-element. Inte så snygga men ruggigt stadiga. Vill man sen göra något snyggare så kan man göra det framför utan att oroa sig för tryck bakifrån

PS L-element gör man själv, köpa kommer inte på tal om man nu inte har en hög pengar över ds
och hur gör man L-block

M@ZE skrev:
hur stor är höjdskillnaden ? en slänt på 20m och 1m i höjdskillnad ?

Skall du fylla ut sen mot muren ända fram så du slipper slänten eller vad är din tanke ?

yes s¨är tanken..

Är det något ni kommer att se eller någon annan .. alltså det du bygger .. typ mur etc ?

Om ingen ser det kan du antingen göra som Mats säger .. L element eller liknande. Jag har byggt en 56m lång mur med stenar från RBR .. och herrejösses va snyggt det blev, nu kan man fylla ut tomten ända fram och slippa slänten :)

M@ZE skrev:
Är det något ni kommer att se eller någon annan .. alltså det du bygger .. typ mur etc ?

Om ingen ser det kan du antingen göra som Mats säger .. L element eller liknande. Jag har byggt en 56m lång mur med stenar från RBR .. och herrejösses va snyggt det blev, nu kan man fylla ut tomten ända fram och slippa slänten :)
vad menas med rbr ?????

Hur man gör L -element?

Jag gjorde mina på så sätt att jag gjorde fyra formar som skulle rymma element som skulle bli 1 meter långa och en meter höga. Foten blev 60 cm och tjockleken 10cm. För varje element armerade jag med ett armeringsnät plus knän av armeringsjärn samt en bottenförstärkning och en lyftögla, också dessa av armeringsjärn. Sen gick det i ungerfär 140 liter betong per meter färdigt element.

Gjorde drygt 30 st förra sommaren och jag har skrivit en del om det här på forumet så sökmotorn eller google är en god vän. Bra ritningar på hur ett element ska se ut finns hos skanska prefab

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.