Grund & Markarbeten
Mats: Härligt att det ser ut att ordna sig för dig. Ramirent är lite anonyma men har mycket, dessutom till trevliga priser i jämförlse med de andra
Jesca_j: För oss fördyrades grunden med runt 150.000:- för att vi byggde den på vintern. Fördyringen berodde på att det gick många grävartimmar till tjälbrytning och på att vi behövde ersätta det bortgrävda med ny fyllnadssand (720ton).
Magnus_Nordmark: Det finns spaltkilometer skrivet om detta i forumet. Men kortfattat: Det är betydligt mer risktfritt att grundlägga med platta istället för torpargrund. En gammaldags torpargrund är inte anpassad till dagens täta hus vilket gör att man ofta får fuktproblem i grunden/bjälklaget. Det vet man mycket väl om och vissa husleverantörer monterar till ock med in avfuktare i grunden från
Langbein: Vad kan det gå på om man måste spränga och få bort ex. 100 kubik med berg?
arny: Det beror förstås mycket på markförhållandena, men vår grundentreprenör säger att ca två veckor är normalt. I vårt fall har det tagit ungefär tre veckor pga omfattande markarbeten. Sen bör ju grunden härda några dagar innan man monterar huset.
Magnus_Nordmark: Visst kan du göra det! Du bör nog inte öka avståndet jäntemot mattornas rutor allt för mycket... Men i princip, visst!
yonna: Just det - avvakta med avverkningen fram till dess ni måste fixa ny dränering. Det finns ingen anledning dränera innan det är nödvändigt! Björken suger mängder och står ändå 5 m ifrån grunden. Jag har precis lämnat ett odränerat hus med byggår 1924. Där fanns inte ens orginaldräneringsrör. Trots detta torr källare. Innan du funderar på dränering och ev borttagning av björken
Sly_fox: Tänker vänta till nästa år med plintar men gräsmatta i år - typ fifty/fifty - tänkte som så att en svacka i gräsmattan kan man fixa men tristare läge om altanen eller garaget sjunker/tippar/svackar... :) //Sly
Hemmakatten: Ledsen Lacariuz, men priset låter högst rimligt. Vi har gjort ungefär samma arbeten (och jag har gjort god research) och för alla de olika momenten är det ett bra pris. Materialkostnaden du nämner är alldeles för låg. Trekammarbrunn ca 15´, jordvärmeledningar 25kr per meter, kross + transport till vägen minst 100:- per ton, + vattenledning + avloppsrär till trekammarbrunnen. Hur är
MrMagic: Men 0-90 är mycket billigare än 16-32 och ligger dessutom stilla, makadamen blir aldrig riktigt stabil, då inget binder den...... 0-90 bildar ett "stenskelett" som som sprider ut belastningen, makadam vill bara "glida undan" vid tung belastning. Men allt ska så klart paddas med så stor padda som möjligt. (Kör riktig grävare i Skåne !!)
Bananen: hej jag har dränerat huset nu och det ska återfyllas på söndag. Har lejt grävning och gjort allt annat själv(satte platon) Summan slutar på c:a 25000:- kr(40 m långt c:a 1,80 djupt) Annat det än 2300:-/m som en firma som var här och kollade skulle ha............ Fick offra en vecka komptid bara... :P Har haft grymt tur med vädret så jobbet har tagit en vecka...
Larre: [citat] Tänkte att det räckte med att ordna normal tilluft till huset. Idag är nästan samtliga ventiler övertapetserade borde väl räcka med att man tar upp dem kan jag tycka. Det sitter redan en kamin i rummet sidan om och den har använts flitigt. /Larre
Ubbe: Blir ungefär samma princip som att påla med järnvägsräls, dvs en stålpinne som står på fast underlag och får påltoppen ingjuten i kantbalken. Det luriga i ditt fall är väl att borra hål och sedan träffa i hålet med stålpålen. Eftersom det knappast går att få 100% tätt mellan påle och berg finns väl även risk för frostsprängning om vatten tränger ner ???
GirlWonder: Hej Undrar om det finns någon i Norra Storckholm som vill bli av med fyllnadsmassor? Vi behöver till vår tomt i Bollstanäs (gränsen mellan Sollentuna/Upplands Väsby)... Maila gärna till: cillacoyne@hotmail.com med telnr så hör jag av mig! Tack så hjärtligt på förhand! Cilla
Kasch: En god vän och snickare som vi planerar vårt tillbygge med, rekommenderar minst 300 mm och helst 400 mm.
AndreasK: Efter ett snack med WSP så ville de att jag skulle ha tolvor i botten och i toppen, byglar (3 st/meter). Plattan ligger på sprängt berg och det skall vara 40 ton lättklinkerbetongväggar samt ett våningsplan i trä... Så min platta lär ju vara armerad till tänderna... :-)
rolsie: Kolla in enkelstugan på http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ Finns färdiga ritningar, även på plintgrunden.
niclasella: Har en fundering som jag undrar över hur man skall lösa. Vi har tänkt ha golvärme ingjuten i plattan och nu är vi oroliga över att inkommande vatten värms upp av golvärmen på vintern. Hur gör man för att undvika det? Häls Niclas
hajof70: [citat] Funkar alldeles utmärkt. Syrran har en sådan pump under sitt källargolv och jag har en liten stenkista med ett ~250cm långt 400mm rör på baksidan, precis utanför väggen med pump i. I mitt fall går dräneringspumpen nästan kontinuerligt vid kraftiga nedfall samt vid snösmältningen. I våras vid snösmältningen gick den i ca 3 veckor. Och ja, det är betydligt torrare i
Mats: 1. Ta det lugnt ;D 2. Detta forum är utmärkt att fråga på när man är osäker, bättre en fråga för mycket än en felaktig chansning, ingen ångervecka på betong. 3. Gör en större grusbädd än vad du tror att du behöver. Du kommer att behöva mer plats. 4. Lägg grusnivån grovt och padda, väg sen av och justera till +/- någon centimeter 5. 4-8 eller dylikt är bra till
kmilic: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1125339768;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
Per_G: Ser inte ut att det skulle vara därifrån. Även när det regnar så når inte regn vattnet fram dit
norrbottenstorpet: Ingen alls som har erfarenheter av att leda bort vatten med marktäckande plast? Om det är helt obekant varför har jag fått det rådet? ??? :-/
petran: Hej, jag håller på med Pordrän just nu själv. Så vitt jag kan se av tekniska specar på Dränisol jämfört med Pordrän och Isodrän är det precis samma sak. Isolerförmåga, kapilärhöjd och vattengenomströmning är i samma härad och användningsområdet anges på precis samma sätt. Så det blir nog bra :-) /P