E
El_-micke: plast slangen tll vattnet är det ingen fara att den fryser sönder det man skall passa upp med är kopplingar mm..om det står vatten i alltså annars är det inga problem bara fyll du......räcker ju att ha öppet vid anslutningen
1 svar · 922 läst
A
askur: [citat] Kan du inte koppla en slang till avfuktaren så att du kan få en kontinuerlig avtappning? Brukar ju finnas en tapp för detta på avfuktaren. Skulle också vilja veta om det kan bli problem med "stillastående luft"!??? Funderar på att sätta in en fläkt för att få undertryck. Frågan är om väl vad detta undertryck gör - dra in inomhusluft eller utomhusluft?
10 svar · 10,1k läst
O
ordain: Sådär, nu är det mesta på grunden gjort och det blev lite mer avancerat än först tänkt. Lyckades rycka ner en grävare som höll på hos en granne, men som kunde ta mig lite snabbt emellan eftersom han väntade på material dit. Så då lät jag gräva ut hela ytan och så på med markduk och makadam. Så nu ska det nog hålla. Så här ser det ut nu (var lite mörkt när jag tog bilden):
8 svar · 15,6k läst
S
saidlasf: [citat] Jo visst är det proffskläder som gäller. Men lite svårt att använda knäskydd till kortbyxorna. :) Said
11 svar · 14,8k läst
pellefant
pellefant: Jag pratade med älvsbyhus som sa att plattan inte sitter fast i kantbalken, dvs den är flytande. Efter lite funderande kom jag på att jag kanske kan borra vågrätt genom kantbalken in i plattan och sedan slå in stålstänger som då låser ihop plattan med kantbalken i höjdled så den inte kan sjunka ner. Kan det vara en möjlig lösning?
1 svar · 5,8k läst
M
Mats: Jag skulle inte använda det. Möjligen om ni krossar det och silar ur stenen men det är nog för mycket jobb. Skälet till min oro är vittring och frostsprängningar vilket jag tror kan förvandla det hela till en grushög men hör med grävarkillen om han har erfarenhet
2 svar · 2,8k läst
H
hightide: [citat] Det beror på var och när "samtalet" förs. Mitt problem är att vardagsrummmet ligger direkt ovanför det urymme som ska avfuktas. Det nya träbjälklaget har pga av omständigheterna (totalkollaps av lättbetongbjälklag)) varit besvärligt att anpassa till huset i övrigt i sina detaljer. Jag befarar därför ljudisolationen mellan utrymmena kan ha sina brister...trots alla
7 svar · 3,2k läst
R
robert_turesson: Hej och tack för ditt svar, det är så oerhört svårt att bilda sig en uppfattning om hur det kan dra iväg. Vi har oxå kontakt på fyllnadsmaterial som tur är, det är en stor del i det eller? Eller framförallt frakterna som jag har förstått det... Vi har räknat med ca 100000-120000 på denna post vilket jag tycker bodre vara rimligt. Lycka till!
2 svar · 2,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Betong funkar inte om det bara är någon cm, då är det någon typ av spackel som gäller.
12 svar · 8,4k läst
D
daniolo: Hej! Skall bygga en mur 2,5 meter hög. 15 meter lång på ena sidan av huset och 8 meter på den andra. Bor i en nybyggd soutterängvilla. Är det nån som gjort nåt liknande som har bilder etc. eller har bra tips på någon entrepenör i Stockholmstrakten. Obs, vill absolut inte sätta dit fula T-stöd
0 svar · 1,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Inte bra :-/ Om röret stiger minst 15 cm och jag antar att du har ett 110 rör som dränering har du ett rejält motlut = framtida problem som mats_o ovan säger. Jag har själv rättat till en garagedränering där grundentreprenören hade slarvat och då pratar vi om några cm.... Nej detta skall rättas till omgående!
2 svar · 1,9k läst
Z
zyce: Vi har en krypgrund från -75 och som så många andra var där relativt hög fuktighet. Våra åtgärder var; 1) Krattade och rensade ut allt byggskräp (var typ inget där men det blev fint krattat :)) 2) La ut markduk 3) Fyllde på med 15cm singel 4) La ut åldersbeständig plast 5) Installerade en Munters Homedry avfuktare Avfuktaren står på c:a 60-65% och den går inte hela tiden längre,
3 svar · 2,7k läst
S
synpunkter: Jag funderar på att tillverka en stövel av Platon och undersöka om den är nån skillnad i dräneringseffekt av min fotsvett jämfört med en stövel av gummi... Vad jag vill komma till är att jag är tveksam till denna, i och för sig ganska roliga, jämförelse. Om man har en väldigt tajt gummistövel på foten (typ en storlek för liten) så känns det som det blir fuktigt och dålig
9 svar · 5,2k läst
M
mange_4m: Hej Vad har du använt för drenerings system??? detta är avgörade för vilka massor du kan återfylla med.. Tex Isodrän sker dreneringen inne i isodränskivan och klarar återfyllning med usrsprung fylmasor ,, givet bör man altid undvika blålera och dyl, mvh Mange
7 svar · 9,3k läst
M
mange_4m: Hej alla .. Eller låt en firma göra det och spara sem dagar och ryggar,,, och pengar,, ;) Det är en del detaljer som man märker att inte alla bryr sig om eller vet om ,, men dock ack så viktiga, några har berörts i denna forums tråd så som tjär fräsning m.m. (min 30 % av ursprung fuktspärr måste bort) detta är av absolut avgörande vikt för att få ett bra fungerande drenerings
10 svar · 3,4k läst
M
mange_4m: Tveksam till platon mattor,, Använd pordrän eller isodränskivor så får du dessutom en tillägsisolering och drenering kapilärbrytning på en ggng,.och ej en massa kondens som kan uppstå vid temp skiftningar och en helt tät platon matta,, 8)företagare som livnär sig på dreneringar,,, *ler*
5 svar · 3,6k läst
L
lano: Hejsan! Har tänkt att bygga en grund enligt nedanstående och tar gärna emot synpunkter/kommentarer. 1,5 planshus med 9,6 m spännvidd i Norrbotten. Träfasad med plåttak. Prefab kantbalk (7 cm betong + 7 cm isolering i kant, enbart 7 cm betong i underdel), höjd 42 cm. 10 cm XPS200 under vot -> voten blir 25 cm hög. Bredd vot = 30 cm. Under plattan läggs 7 cm grus och 25 cm isolering
0 svar · 2,1k läst
pellefant
pellefant: På mitt förra Ävsbyhus å på mitt nuvarande har jag satt aluminiumplåt, vågprofilerad som jag kapat i lämplig längd- med profilen stående för styvheten samt byggplast utanpå plåten mot kantbalken för att massorna inte ska rasa in-förutom runt garage delen där jag påbörjat byte-pust! se inlägget grund-älvsbyhus rasskydd rasar! Anledningen till rasskydden är att det inte ska
3 svar · 8,2k läst
morsan
morsan: Det verkar vara korrekt http://www.jackon.se/brosjyre/Dräneringsskiva_03.pdf sid 4 och 6 #EDIT# Varför blir inte länken riktig ???
1 svar · 2,7k läst
P
Prosit: Dräneringsröret avslutas mot ett helt PVC-rör som går in i brunnen och runt det är det ingen makadam. Sedan går ett annat PVC-rör ut från brunnen. Jag vill att vattnet skall in i rensbrunnen innan jag skickar ut det mot ett annat dike via PVC-röret eftersom jag inte vill bidra med mitt eventuella slam i det diket. Jag vill inte heller att vattnet skall leta sig förbi brunnen utan att
6 svar · 8,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Börja med nr 1 det är ju enklast och billigast. Jag hänger hellre uppe en hängränna än gräver om dräneringen... ;D
3 svar · 2,7k läst
B
bjoho: Osäker på om tråden har hamnat på rätt ställe... Jag bygger ut på landet och har placerat utbyggnaden på plintar. Det gamla huset (vilket från början är en tvättstuga byggd runt sekelskiftet) står på stengrund. Eftersom stengrunden inte är slät har jag inte kunnat få grundsyllen, på utbyggnaden, direkt mot stengrunden. Det är allt från ett par centimeter till som mest 12 cm:s
0 svar · 3,6k läst
F
Farzan: Har en närliggande problematik. Fast i mitt fall finns inget berg, det är redan grävt och källardörr finns. Förre ägaren gjöt en bottenplatta till nedgången för länge sen men resten blev aldrig av, så runt plattans tre sidor är det jordslänt med armeringsjärnen som han satte i plattan för de blivande sidorna uppstickande. Jag funderade på att gjuta sidor och trappa, fortsätta
6 svar · 8,2k läst
G
gaia: [citat] jag var ju inte värst.... se senare inlägg ;) gaia
9 svar · 3,5k läst
P
petran: Hej, jag skulle nog säga tat du inte har något problem här. Dagvattenledningen lägger du med ett sådant fall att den i princip alltid är torr, utom när det regnar eller töar. Och när det rinner fryser det inte. Dagvattenledningen betraktas som kall ledning och behöver så vitt jag förstår inte isoleras. Här är en mycket omfattande sida om frysrisk.
1 svar · 6,8k läst
P
petran: Hej, på 2. tycker jag att det är en klart dålig idé att tillföra dränlednignen de mängder vatten det innebär att ytavvattna en garagenedfart. Om du inte ansluter precis före samlingsbrunnen ochj blir av med det genast på det viset. Det där med fros är lite läskigt, jag är själv orolig för att frosten skulle gå genom dagvattenledningen och angripa den näraliggande servisen, även
1 svar · 5,4k läst
L
Lurvnos: Gör ett experiment vetja! Sätt en paxfläkt, utåtblåsande i en av krypgrundsventilerna, och plugga de andra. Någon sorts skumplast funkar bra att plugga med, skär ut ett hål i lasten å tryck dit fläkten. Kör så en vecka, minskar lukten? Att undertrycksventilera grunden är ganska vanlig åtgärd, även om man åtgärdat ev. fukt och mögelproblem kan det fortsätta lukta. Och luften i
1 svar · 6,0k läst
H
husmyran: I vårt fall hade tjock och fin lera djupt ner så att gräva bort leran var inte aktuellt, i princip hela tomten består av detta. Så i vårt fall blev det istället en markbädd, där man ersätter leran med genomsläppligt material och i botten har uppsamlingsledningar som man exempelvis släpper ut i ett dike. Våra provgropar visade tydligt hur kompakt och fin leran var. De var drygt två
7 svar · 3,1k läst
D
David: Det är inte komplicerat att bygga en platta på mark bara du är noggrann. Se bara till att låta en konstruktör ta fram en korrekt beräknad konstruktionsritning till att börja med. Isoleringsleveratörerna har sedan utmärkta instruktions-pdf:er på nätet. Boken "Bygga grund" rekommenderas också. Vi har varit med att gjuta 6 former, men har från och med den 7:e börjat ta in betongare vid
1 svar · 5,4k läst
E
emerson: Tack för info'n,,, Nu har vi i alla fall ett hum... Mvh,
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.