Har problem med "källarlukt" i huset. Har fått rådet av Anticimex att undertrycksventilera krypgrunden med en enkel kanalfläkt utan avfuktare.

Är det inte risk för kondens i krypgrunden om man drar ner fuktig inomhusluft?

Jo, håller med där. Det är komplext detta, i och för sig drar du då ner relativt fuktig inneluft in i den kalla grunden = kondens. Men samtidigt värmer du upp grunden med den varma inneluften. Bevisligen har du inte lufttätt mellan grund och rummet ovanför då du käner "källarlukt" i rummet, så tilluften kommer att i alla fall delvis att tas från rummet ovan.
Komplettera med en billig kondensavfuktare?
Den kräver dock att du kan ta hand om vatten i flytande form, ex via dräneringsinstick. Att låta den slangen mynna utomhus är troligen ingen bra ide, det blir konstigt vid minusgrader.

Jag läste nyss om krypgrunder på Isodräns hemsida, de betraktar det närmast som byggfusk med ventiler och självventilering. De menar precis som du säger att man skall dra ut luften med fläkt och låta varm innomhusluft läcka ner i grunden. Sätt igen alla ventioler som släpper in kall utomhusluft. Då värms den upp så sakteliga och kondensutfällningen minskar. Särskilt om du isolerar den utvändigt.

Låter som ett hållbart argument och jag skall överväge det om och när jag sätter in en ventilationsvärmeväxlare.

/P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.