Vi kommer skaffa färdiga källarelement till vårt hus. Dessa skall gjutas fast i betong som läggs i ett spår i plattan.

Den brunnen som vi har idag (sprängd) innehåller en liten mängd humus (troligtvis från mossen som ligger i närheten).

Vad får det för konsekvenser för betongen? Kommer det bli en dålig kvalitet? Skall man köra dit vatten från det kommunala nätet?

Hmm, humus i vattnet kan ju innebära sämre kvalité på betongen, jag menar fråga dom som byggde Ölandsbron...(iochförsig saltvatten men ändå...) 8)

Man vill definitivt inte ha humus i det grus som används till betong eftersom det försämrar kvalitén. Antar att detsamma gäller vatten ???
Däremot har jag lite svårt att tänka mig att de små mängder som kan komma från vattnet ska ha någon betydelse...

Ang Ölandsbron är det väl saltet i vattnet som angripit armeringen så man fått problem med rost och rostsprängningar istället?

Mängden humus i vattnet var inte så hög att det var okänligt. Det är fullt drickbart....

Jag tror att du kan gjuta med ditt drickbara vatten.

om inte annat kan du inte göra det enkelt för dig och köra det genom ett örngott eller så så filtrerar du nog bort det mesta.

Obs för fulöl krävs limpa ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.