Hemmakatten
Där vi bygger finns ingen radon. Varken berget (granit) eller marken (hård pinnmo) är radonhaltiga.

Jättebra och skönt, tycker vi. Frågade sen grävaren om makadamet och singlet till grunden är radonfri eller om man kan beställa garanterat radonfri singel o makadam. Grävaren hade aldrig hört talas om det. Och nu är det försent att ringa till krossen idag. Så vet ni? Finns det radonfri makadam o singel att köpa?

Vore ju himla dumt att transportera hit radon nu när vi inget har. :)

Nu kan jag ha jättefel, men så länge du inte använder gammal lättbetong eller Alunskiffer som utfyllnad så tror jag inte att det är problem.

Den makadamm som du använder må vara radonhaltig, men den lär inte vara i klass med blåbetong som ju tillverkades ur slaggen från Uranbrytning (alltså berg som var utvalt för hög Uranhalt).

Bergrunden i Sverige är Uranhaltig i nästan hela landet, men där man har problem så är det Radon som kommer upp ur rullstensåsar eller sprickor från stora djup. Gasen kommer då upp från volymer på tusentals, kanske miljontals kubikmeter granit. Jag tror att om du skulle tillföra "radioaktiv" granit i "normal" utfyllnadsvolym, så kan den inte ge några nämvärda radonhalter.

Ovanstående är en inteligent gissning, det kan mycket väl vara felaktigt resonerat.

Hemmakatten
Vårt förra hus, som byggdes på 60-talet, fick vi radonsanera pga av att fyllnadsmassorna kom från radonhaltiga rullstensåsar. Genom mätningar, på 90-talet, kunde man konstatera att själva marken var radonfri, men fyllnadsmassorna var det inte. Radonhalten inne i huset, pga dessa fyllnadsmassor, var som mest 1000 bequerel. Efter sanering under 100, men vadå, känns onödigt att lägga ut dessa pengar.

Vore ju trevligt om man kunde undvika samma misstag 50 år senare.

då lärde jag mig något nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.