34 043 läst ·
26 svar
34k läst
26 svar
Dränering: Slang eller rör?
Ja, du har ju rätt jag ser det nu på deras sida!
Det är ett riktigt bra pris för att vara i en bygghandel måste jag säga ;D
De rör jag köpte för 20:-/m fick jag ta hos en grossist via en känd hustillverkare som har VÄLDIGT bra rabatter.
Synd (för mig) att Hornbach endast finns i Malmö och Göteborg, för det blir lite långt att åka eftersom jag bor i Norrland.. :-[
De rör jag köpte för 20:-/m fick jag ta hos en grossist via en känd hustillverkare som har VÄLDIGT bra rabatter.
Synd (för mig) att Hornbach endast finns i Malmö och Göteborg, för det blir lite långt att åka eftersom jag bor i Norrland.. :-[
Så länge diket under gruset lutar rätt så komer vattnet att rinna genom gruset utan minsta problem. Har en avslutningspropp på min drännering efter slangen som är ca 1X1X1 meter och set kommer då gott om vatten ur den
I vårt fall anlägger vi huset på en gammal sjöbotten.piloten skrev:
När vi grävde ur schaktbotten så "sipprade" det fram vatten underifrån.
Så vi har lagt dränering i botten av schaktgropen för att leda bort det vatten som kommer underifrån.
Vi har för övrigt också lagt ett dräneringslager alldeles under plattan precis som man skall göra.
Kanske lite väl överdimensionerat, men det känns bättre så..
Slang eller rör beror också på hur djupt de ska ligga. Rören brukar vara dubbelväggiga och tål därför betydligt högre tryck från den omkringliggande marken. Alla slangar jag har sett har varit enkelväggiga och i många fall dessutom med väldigt tunna väggar. Jag har för mig att man ska använda dubbelväggiga rör om de ska ligga djupare än en meter. Gräver man ner en slang alltför djupt kan den kolapsa och bli alldeles platt. Då gör den inte mycket nytta längre.
Klicka här för att svara