OK, K-Rauta i Gbg tar tydligen 129:- för 4m. Det blir till att kolla Hornbach också!

wertok skrev:
Är du säker på att de endast säljer det i butiken?  ???
Det står så på hemsidan i alla fall.. Även i katalogen som jag fick hemsickad :-/
Så jag tog förgivet att det var så

Ja, du har ju rätt jag ser det nu på deras sida!

jcfolke skrev:
Hornbach i Malmö har 110 mm Uponor-rör för 78 kr/4 m rör (om jag nu inte läste fel och att det kostade 78kr/meter :-/
Jag har precis köpt 4 m rör på Hornbach..
Rätt med 78kr men för hela röret.. alltså under 20 kr / m

Det är ett riktigt bra pris för att vara i en bygghandel måste jag säga ;D

De rör jag köpte för 20:-/m fick jag ta hos en grossist via en känd hustillverkare som har VÄLDIGT bra rabatter.

Synd (för mig) att Hornbach endast finns i Malmö och Göteborg, för det blir lite långt att åka eftersom jag bor i Norrland.. :-[

Håller med, priset är riktigt bra. Fick pris på drygt 80+m /lgd hos grossisten (med 70% rabatt !!!) Dock var det PipeLife istället, de är nog lite dyrare, men säkert inte bättre......

J
Köpte prylar från Rinkaby. Både markavlopps- och dränrör var pipelife. Markavloppsböjar och skarvar var Upnonor, T till drän var upnor, resterande drängrejor var omärkt.

...kanske alltid kan intressera någon! :-)

//Johan

Skall dräneringsslangen verkligen inte ligga på schaktbotten ?

Men om det ligger makadam eller singel under dräneringsröret, kommer eventuellt vatten att hamna under röret och följdaktligen inte blir bortfört.

Detta kan väl inte vara rätt ???

Så länge diket under gruset lutar rätt så komer vattnet att rinna genom gruset utan minsta problem. Har en avslutningspropp på min drännering efter slangen som är ca 1X1X1 meter och set kommer då gott om vatten ur den

piloten skrev:
Skall dräneringsslangen verkligen inte ligga på schaktbotten ?
I vårt fall anlägger vi huset på en gammal sjöbotten.
När vi grävde ur schaktbotten så "sipprade" det fram vatten underifrån.

Så vi har lagt dränering i botten av schaktgropen för att leda bort det vatten som kommer underifrån.

Vi har för övrigt också lagt ett dräneringslager alldeles under plattan precis som man skall göra.

Kanske lite väl överdimensionerat, men det känns bättre så..

Slang eller rör beror också på hur djupt de ska ligga. Rören brukar vara dubbelväggiga och tål därför betydligt högre tryck från den omkringliggande marken. Alla slangar jag har sett har varit enkelväggiga och i många fall dessutom med väldigt tunna väggar. Jag har för mig att man ska använda dubbelväggiga rör om de ska ligga djupare än en meter. Gräver man ner en slang alltför djupt kan den kolapsa och bli alldeles platt. Då gör den inte mycket nytta längre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.