Sökfunktionen på forumet måste förbättras. Det finns säkert svar på denna fråga redan men jag orkar inte sitta och vänta på sökfunktionen som tar allt för lång tid.

Vi ska gjuta platta på mark med vattenburen golvvärme i plattan. Hur tjock ska isoleringen vara? Byggnormen verkar vara 20 cm. Vi har fått två olika råd med olika förklaringar.

# lägg 30 cm eftersom värmens strålning mot marken då blir noll och att vi inte ska förlora någon värme till marken

# lägg inte 30 cm, utan 25 eftersom det "ska" stråla ner lite värme under plattan, annars riskerar man "permafrost" (ehh???) under plattan.

Vad ska vi välja? Prisskillnaden är ca 50 kr m2 så kostaden blir inte så stor. Kan någon opartisk ge råd blir jag tacksam.

/Ann

Vi har lagt 300mm på grund av att prisskillnaden mot 200mm var minimal -runt 15.000:- för våran platta som är på 250kvm.

Permafrost under plattan? ???
Hur skulle den kunna komma genom isoleringen och hamna under huset? Infrysningsvinkeln är väl 45grader så det är nog ingen risk att detta skall hända.....

Tycker verkligen detta är en relevant fråga. Det har diskuterats nackdelar med 300 mm tidigare men jag finner inte tråden. Jag bygger i Skåne. Det enda rådet jag fått är att lägga på 50 mm extra då jag skall ha polerat betonggolv. Det blir således 250 mm.

Ingen som har något/några års erfarenhet med tex 200 mm samt klinker med golvvärme? Driftkostnad?

Tack för svar. Jag vet inte vad permafrost är eller om det är farligt att ha det under plattan. Det verkar inte finnas något rätt svar i denna fråga eftersom alla verkar oense.

Om någon vet vad permafrost är vore det trevligt om du kunde dela med dig av kunskaperna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.