P
p931: Det är inte mer än max 1m ner till berget. Där vi skall bygga ut, lutar berget mot huset (som i övrigt har torpargrund). Redan idag kan vatten rinna in under huset den vägen men det rinner garanterat ut på andra sidan eftersom vi har bra lutning på tomten. Som ett mått på lutningen kan man säga torpargrunden är ca 30-40cm hög på den tilltänkta byggsidan (bergsidan) och på andra
6 svar · 5,2k läst
lier
lier: ops!! Jag menade kubik. Tänker en sak skriver en annan :-[
3 svar · 2,7k läst
Z
zankan: [citat] Man läser fel ibland:-)
14 svar · 3,3k läst
S
spikmas: Ni kan göra det själva utan problem. Hyr dock in någon kunnig för gjutning/glättning. Planlaser och markvibrator modell större är kanonhjälpmedel. Kom ihåg att avsätta gott om tid för projektet.
6 svar · 2,5k läst
chris47
chris47: Jag har bara erfarenhet av L-element. Dessa är billigare generellt och kan köpas på de större byggvaruhusen till riktigt bra pris. Du får som vanligt ställa materialkostnad mot uppvärmningskostnad. /CC
1 svar · 1,6k läst
R
rollo: DST har precis det du funderar på - sorptionsavfuktare med värmeåtervinning. Men det blir ganska komplicerade historier med värmepump där man kyler den utblåsta luften och sedan använder värmen till att värma upp regenereringsluften. Se ex på sidan http://www.avfukta.nu/sidor/DST_avfuktare.htm Kanske Munters också har liknande avfuktare. Jag är förvånad att du behöver köra med
5 svar · 1,8k läst
Hobbit
Hobbit: ;D Tack för svar ;D Näääh kriminalanstalt vill jag inte ha det räcker med grinden eftersom det går ett dicke 30m efter grinden och skogen som är opasserbar ligger runtomkring vägen. Att köra genom häcken är alltså inte möjligt och dicket sätter stop även för terrängbilar. Så det är bara grinden som behövs för att skydda ägorna. Ett fundament 50x50cm och 2m djup räcker ? Ja
7 svar · 3,3k läst
S
steffen: Det räcker att dubba med ett par 12 mm armeringsjärn ca 10-15 cm ner i berget och som sticker ca halva plintens höjd uppåt . Sedan gjuter du en 200 mm plint till avvägd höjd med hjälp av papprör eller med hjälp av en gjutform av sammanfogade plyfaskivor. Fyll succesivt med betong av bra blandning, packa väl så inga luftfickor uppstår. Dock inte så att du pumpar upp allt vatten till
1 svar · 4,9k läst
klister
klister: Jag håller på att bygga nytt badrum i mitt hus från 64 (platta på mark). Givetvis medför det att avloppen dras om helt i badrummet. Jag har bilat upp en 2,5 meter lång ränna för avloppet rakt igenom plattan (flyttar toastolens plats). Alltså har jág gått igenom plasten som ligger mellan betongplattan och grusen. Hur ska jag nu göra när jag lägger ner röret rännan? Ska jag bara
0 svar · 2,5k läst
J
JAFA: Hej! Vi är i valet och kvalet över att bygga detta hus och är därför nyfikna på om du kom fram till något vad gällande de markarbete som ingår. Om det är ett Ok deal eller ej... Vilka tillval har ni valt att göra på huset och vad får ni betala för dessa? Tack på förhand!
1 svar · 1,3k läst
M
MedisHorn: Hej! Bor sedan ett par år i 1 plan med källare från 40-talet och håller på och river i ett rum i källaren. Kort bakgrund: Rummet (~12 kvm) har sedan lång tid havt ett uppreglat trägolv, tyvärr med reglar och isolering liggande direkt på betongen och dessutom med Tretexskivor limmade direkt mot yttervägg. Att det möglat på sina ställen är ju varken konstigt eller så mycket att orda
0 svar · 536 läst
C
Caesar: Tack ,det lugnade!
26 svar · 4,0k läst
T
tuffeuffe: Troligvis en rensgrop. Gräv lite och se om du inte hitta ett rör i sanden.
6 svar · 4,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Resonera? Mest möjliga grund (isolering) för pengarna! När jag var i farten så blev det en från Sundolitt: [bild] http://www.sundolitt.se/prod_images/doc_5985.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/helikopter.jpg
2 svar · 1,8k läst
N
norpan70: Hej Jag har ett garage som står på ett antal plint, med asfalt som golv. Nu vill jag av flera anledningar ersätta detta med en betongplatta. Till saken hör att garaget sitter fast i husetskortsida, som har en betongplatta till grund. Mina gjutarkunskaper är INTE så bra... *ler* * Går det att gjuta en betongplatta istället för asfalt?  (När det redan står ett uppställt garage, på
0 svar · 4,2k läst
K
Kantarellen3: chris 47 och mats_o, Att det tar energi är sant, vi har dessutom fått två barn inom samma tidsram Lovisa är 2,5 nu och Hugo är 8 mån.... :) samtidigt som det tar kraft så ger det även.... Det enda vi kan göra är att upplysa/varna andra för att inte hamna i samma sits som vi.... skulle inte ens önska att min värsta fiende skulle råka för det vi har detta är drivkraften + att vill
7 svar · 8,0k läst
S
skanelangan: [citat] Tack LyckeK, alltså, plast på marken så nära kanterna som möjligt och leca ovanpå detta, hur pass mycket leca ska man ha förresten? Huset är förövrigt murat sen tidigare sen har man tyckt det varit kul och sätta mexitegel när det var poppis, detta borde man väl kunna "slamma" utanpå för att få ett putsat hus igen?
5 svar · 869 läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det enda som kan göra att siffran varierar är storleken på stenmaterialet. Den specifika vikten för stenmaterial är mer eller mindre konstant. Storleken påverkar hur mycket luft som ryms mellan de mindre stendelarna och därmed påverkar det vikten i en större volym som 1 kubikmeter. För finare material som 0-20 kan man räkna med en vikt på 1,7 ton per kubik.
5 svar · 17,3k läst
H
Honey_: Ok! Tack!!! :D
3 svar · 6,2k läst
D
Decco: Tack för förklaringen... då behöver jag inte vara orolig för något mögel som sprider sig :D Som jag skrev i mitt första inlägg så ska vi dränera till våren eftersom vi har fuktgenomsläpp, men då försvinner det alltså efter vi har dränerat. Tack!
1 svar · 32,7k läst
Spix
Spix: Om det ligger hus runt omkring och dessa tomter är ok så borde din också vara det, men det kan ligga berg nära under marken. Den lista Ä-hus har skiljer sig nog inte särskilt mycket från andra leverantörers som bygger på krypgrund. Geologen eller en grundfirma kan nog utan problem ge dig en offert på det som behövs göras.
5 svar · 6,6k läst
M
Mats: Din fråga är i princip omöjlig att svara på. Det beror ju först på hur stor tomten är, hur den ser ut och vad du har tänkt dig. En liten tomt på säg 500 m2 som du bara vill ha gräs på och som därmed bara behöver jämnas av och fyllas med 15 cm matjord går att göra rätt billigt och helt själv med spade kratta och skottkärra. en 10000m2 tomt som ska bli en engelsk slottspark
1 svar · 2,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=750/7#7
1 svar · 1,1k läst
P
Paddington: vilken skillnad det är eller vilken som är bäst? Finndomo har ju sin typ av grund och ä-hus har sin...
0 svar · 1,3k läst
A
alneskog: Hej! I sutterängplan har jag ett rum som var tänkt som poolrum. Detta rum saknar idag golv. Det ligger makadam på golvet och under antar jag att det är berg. Det har stått så här i över 20 år och det är inte synligt fuktigt på golvet. Det är 20 cm kvar upp till trösklar. Jag antar att det var tänkt att gjutas ett golv ovan på makadamen? Nu till frågan. Vilken är den bästa
0 svar · 700 läst
V
vaniljvodka: ingen som byggt källargrund under de senaste åren??
1 svar · 3,8k läst
I
IngelaS: Tack alla för era kommentarer! Utan er hade jag nog suttit i ett mögligt hus... Vill bara berätta att vi nu är ägare av det "nya" huset, Myresjöhus villa växa II från -98. Vi flyttar in 1 April. Det blev dyrt, men det är bättre att äta blodpudding än att vara hemlös. Vi får hoppas på att inte räntorna går upp för mycket ;)
18 svar · 11,7k läst
G
Grunt: [citat] Ja, det är riktigt att problemen inte uppstår på vintern. Jag har inte heller påstått något annat. Du sa däremot i ett tidigare inlägg att om man isolerar marken så blir utrymmet inte lika kallt på vintern. Detta stämmer inte i de allra flesta utomhusventilerade krypgrunder. Isolerar man marken så blir utrymmet kallare på vintern. Det var det jag pekade på. I detta fall kan
12 svar · 4,8k läst
saturnus
saturnus: Har man möjlighet att behålla dagvattnet på tomten, genom stenkistor, tycker jag att man skall använda det. Varför inte använda dränerinsrör de sista metrarna avloppsrör innan stenkistan, både gräsmattan och odlingslotten skall ha sitt.
6 svar · 3,7k läst
W
Wugeman: Hej! Vet inte vad leca och murbruk kostar i Sverige, men här på Åland var priserna på F:ma Erik Mattsson följande i december då vi murade för grunden: Leca 200 mm: 2,57€ / st Leca 150 mm: 2,04€ / st Murbruk 1 ton: 113€ / säck På Åland säljer även Byggvaruhuset dessa produkter, men de var dyrare då, även med den rabatt jag blev lovad där. Ring dit och kolla fast, deras
1 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.