Om en geotekniker har skrivit så här ang en grundläggning av platta på mark, se nedan

"att om minst 50cm komprimerad fyllning av Grus/Krossmaterial skiljer grund från den naturligt lagrade jorden kan faktor höjas från 60 till 100 kpa."

Vad skulle ni rekomendera för fyllning sort och fraktion?

Har du problem med bärighet i grunden?
/CC

Eftersom geoteknikern har skrivit "Grus/Krossmaterial" så är det just det du bör använda. Krossmaterial har bättre bindningsförmåga än naturgrus, så använd det. 0-150 kan vara en lämplig fraktion. Geoduk under såklart.

Det är viktigt att lagret av krossmaterial är jämntjockt över hela ytan, så före du lägger ut duk och material bör ytan skalas jämn.

Magnus_Nordmark skrev:
Eftersom geoteknikern har skrivit "Grus/Krossmaterial" så är det just det du bör använda. Krossmaterial har bättre bindningsförmåga än naturgrus, så använd det. 0-150 kan vara en lämplig fraktion. Geoduk under såklart.

Det är viktigt att lagret av krossmaterial är jämntjockt över hela ytan, så före du lägger ut duk och material bör ytan skalas jämn.

Grunden är redan utförd ...problemet för oss är att ansvarig för entreprenaden inte har följt grundritningarna ...
vilket medfört att de inte gjort förstärkningar för bärande innerväggar och punklaster.
själva anser de att grunden är fackmässigt utförd...
Plattan håller förnärvarande med liten marginal för husets konstruktion men vid framtida ändringar så krävs alternativa förstärkningsmetoder/avlastningsmetoder.
Men då väger beräkningen in att undergrunden/marken är 100kpa

Vi försöker att skapa ett helhets intryck av det förkastliga jobbet, ej fackmässiga sätt och resultat som i verkligheten är utfört.

Med andra ord så ifall de har använd naturgrus låt oss anta ca 0-8 (sand med andra ord) så är det inte vad en geotekniker menar med "grus/krossmatetial"

synpunkter på detta?

Läs mer om våra problem i vår byggdagbok på www.husforum.se under Larsson/Gustafsson

Deta luktar fusk lång väg. Stå absolut på er om detta. Det är givetvis inte acceptabelt att låta en tunn (10cm?) platta bära upp laster från bärande delar. Vänd er till lämplig instans, annars till en bra jurist, bums!

Stackars er! Problem med grund och avlopp måste vara det värsta man kan råka ut för. Jag inser nu hur utlämnad man är mot entreprenören och vilken tur vi själva haft.

Det här problemet måste ta enormt mycket energi från er.

Villaägarna brukar hjälpa till att driva processer som denna. Mitt enda råd jag kan ge är att ta kontakt med dom.

Lycka Till.
/CC

Tack för att ni står upp och vågar ta striden samt berätta om det.

Bolagens agerande och rekationer tyder ju onekligen på dåligt samvete. Det är enbart genom att vi som möjliga kunder mycket tydligt markerar att denna typ av verksamhet är totalt oacceptabel som vi kan få en uppstädning av marknaden.

Själv har jag drabbats av en oseriös leverantör av en spiskassett. Det ärendet slutade hos kronofogden efter ARN. Jag fick aldrig tillbaka pengarna men personen i fråga är nu i personlig konkurs och svartlistad hos konsumentverket.

chris 47 och mats_o,

Att det tar energi är sant, vi har dessutom fått två barn inom samma tidsram Lovisa är 2,5 nu och Hugo är 8 mån.... :) samtidigt som det tar kraft så ger det även....

Det enda vi kan göra är att upplysa/varna andra för att inte hamna i samma sits som vi.... skulle inte ens önska att min värsta fiende skulle råka för det vi har

detta är drivkraften + att vill man någon gång i framtiden sälja sitt hus så bör man få ordning på fel och brister annars så lär man inte få betalt för fastigheten.

hoppas bara att vi kommer att kunna hjälpa andra med vår erfarenhet.
Man Ska ge F-n i att fuska med grund och avlopp...

Vi har redan stämt vår entreprenör men det tar tid när de försöker att mata oss med falska uppgifter om grundens utförande och att de förhalar hela processen.
Vi måste lita på att sveriges rikes lag ser hur de har agerat.

Magnus_nordmark,

Jag har följt lite av dina tidigare inlägg och det känns bra att du förstår våra problem och oro.....
Som sagt av dina tidigare inlägg så vet du vad du pratar om, det är bra för forumet det finns någon fråga om grund,mark och anläggning

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.