Hej,
Vi tänkte inom kort beställa ett Älvsbyhus, Höner.
Har läst igenom forumen här och förstått att man ska försöka ordna det förberedande markarbetet från annat håll, om man vill hålla kostnaderna nere.

Problemet är att Älvsbyhus inte släpper "Att göra"-listan, innan beställning.
Jag skulle vilja veta vad som behövs göra, så att jag kan begära in offerter och jämföra med Älvsbyhus priser. Någon som har erfarenhet och kan förklara vad det är som skall göras innan grunden kan läggas (eller ännu bättre, det kanske tom finns någon som byggt och har beskrivningen, det hade varit SUPER)

Vår tomt är helt platt, nästan bara sand, några träd måste fällas.

Kalaskulan skrev:
Hej,
Vi tänkte inom kort beställa ett Älvsbyhus, Höner.
Har läst igenom forumen här och förstått att man ska försöka ordna det förberedande markarbetet från annat håll, om man vill hålla kostnaderna nere.

Problemet är att Älvsbyhus inte släpper "Att göra"-listan, innan beställning.
Jag skulle vilja veta vad som behövs göra, så att jag kan begära in offerter och jämföra med Älvsbyhus priser. Någon som har erfarenhet och kan förklara vad det är som skall göras innan grunden kan läggas (eller ännu bättre, det kanske tom finns någon som byggt och har beskrivningen, det hade varit SUPER)

Vår tomt är helt platt, nästan bara sand, några träd måste fällas.
Jag ger mig på ett försök, men missar säkert en del. Offerten bör inkludera:

Trädfällning & upptagning av stubbar.
Bortforsling av träd, stubbar, översta jordlagren/gräs och ev. större stenar.
Fyllnadsmassor
Grus & Makadam
Anläggning av krypgrund (Gjutning av grund om Älvsbyhus inte står för detta enligt deras anvisningar)
Dränering
VA-servis
El-servis
Grovplanering runt hus
Stenkista för dagvatten om sådan behövs

Du bör inte begära fast pris på sprängning, pålning och extra grus. Be däremot om att få reda på hur mycket de ska ha per extra ton grus.
Ta ut en geolog som får titta på tomten och ge dig besked om pålning eller sprängning behövs.

Jättebra, tack.
Är det någon annan som kommer på något mer får ni gärna fylla på.

Tänkte bara lägga till en sak....
Du har ju en stor fördel i och med att du redan äger en tomt. Det första du bör göra är att ta ut en geolog som sedan ger dig en offert på jobbet. Berätta att du ska bygga med älsvbyhus så vet han säkert vad som behövs göras. För oss kostade det 500 kr i och med att han inte behövde göra några provborrningar. Grunden är det viktigaste i hela husbygget. Det är priserna för markarbeten som brukar vara det som drar iväg och en felaktig grund påverkar hela huset, så du kan snåla på mycket, men att lägga en peng på en geolog kan vara din bästa invstering.

Tack för tipset, det ska jag göra. Tomten ligger iofs i ett gammalt villaområde, med blandat nybyggda och gamla hus (bl.a Ä-hus), tycker det borde kommit fram om det varit särskilda problem med marken. Eller kan det vara tomt-specifikt? (Vi bor här själva och har styckat av en bit av vår tomt)

Det hade varit suveränt om det gick att få tag på listan på vad som skall göras innan man bygger med Älvsbyhus. Då kan jag ge den till geologen/markarbetaren och på så vis få ett exakt pris på hela projektet.

Ingen vänlig själ som har en marentreprenad-specifikation för Älvsbyhus liggandes?

En kompis byggde ett hus och han tog dit en grävmaskinist i några timmar = 4000:-, fast han byggde nog på plintar iofs.

Vissa här på forumet snackar om en halv miljon. Jag förstår inte riktigt vilket arbete som ska utföras.

Om det ligger hus runt omkring och dessa tomter är ok så borde din också vara det, men det kan ligga berg nära under marken.

Den lista Ä-hus har skiljer sig nog inte särskilt mycket från andra leverantörers som bygger på krypgrund. Geologen eller en grundfirma kan nog utan problem ge dig en offert på det som behövs göras.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.