N
nybygge: Är det någon som kan hjälpa mig med tips o trix när det gäller pålning för en krypgrund? Huset vi ska bygga är ett Torgrim Ä-hus! Längd 16m bredd 8,2m som jag förstår enl grund ritning så ska det läggas 16 plintar. det jag vet är att det är ca.10m till berg. Jag skulle behöva hitta en duktig pålare för en rimlig peng i N-tälje trakten...... Några ideér? Tacksam för svar
0 svar · 3,1k läst
S
Stefan_h: Kan man nog säga.. Jag stod o kaklade badrummet..  ;D ;D Tack för länkarna.. Precis vad jag behövde läsa.. :D :D
2 svar · 2,6k läst
ylven
ylven: Luften under plattan kan omöjligt hålla mer fukt än luften i källaren OMM det inte är varmare under plattan. Kan det vara så att vattnet kondenserar där luften ska gå ut genom väggen om rinner tillbaka ner i slangen?
4 svar · 2,6k läst
P
patrikz: Vi har ett 50-t hus med källare och skall bygga ut i vinkel. Funderar på attt även göra en källare i nya delen. Desvärre har vi ett berg på tomten en bit från huset och jag befarar att det behövs sprängas om vi bygger ut med källare. Hur tar jag bäst reda på hur djupt berget går? Funderar på att ta en slägga och hamra ned tunna armeringsjärn. Finns andra sätt? Kan kommunen ha
0 svar · 1,5k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag missuppfattade nog dig lite, men nu är jag med på hur du menar. Mellanvarianten är att du använder "vanliga" kantelement, alltså inte L-element utan cellplastskivor med puts på. De håller du på plats med en enkel glesform.
3 svar · 1,5k läst
swecul
swecul: är inte källare ett väldigt kostsamt tillval?
8 svar · 3,6k läst
·
B
betelgeuze: Vill bygga trossbotten med ekologiska alternativ. Vilka material i de olika byggnadsdelarna kan rekommenderas? Är främst intresserad av material som är motståndskraftiga mot mögel.
0 svar · 1,8k läst
J
jessica_pontus: hallå hallå, vi har en ny fråga inom detta ämne... Eftersom vi är nybörjare så få ni ha lite överseende ;) vi tänkte sköta markarbetena själva och tänkte höra lite i vilken ordning vi ska göra det.. Vi hade ju som tidigare sagt tänkt höja upp lite.. ska man gräva upp marken innan man fyller på med shaktmassor? V&An gör man det samtidigt som man fyller upp? MvH Jessica
38 svar · 11,2k läst
·
P
peja72: Skall göra väg fram till vår tomt, samt relativt mycke grovschakt för två hus och två garage. Någon som kan tipsa om grävfirma med bra erfarenhet och känsla för planering av tomter? Vi funderar på att göra arbetet på löpande och även inköpet av material mot faktura plus någon % påslag. Tror det är svårt att få något vettigt fastpris, då man inte riktigt vet hur marken ser
0 svar · 738 läst
A
AndWig: Våran snickare gör hela jobbet och jag köper materialet. Han tar 440 kr/timmen vilket är rätt dyrt men å andra sidan så kan man styra priset som man van vill, beroende hur mycket tid man kan lägga själv. Materialet till våran platta landade på ca 700 kr/kvm + hans timmar.
5 svar · 3,8k läst
morsan
morsan: En eminent checklista http://www.byggahus.se/bygga/checklista_byggprocessen.htm och en till http://www.byggahus.se/tomter/kostnader_som_tillkommer.htm Du hittar väldigt mycket bra på förstasidan om du letar lite ;)
1 svar · 2,9k läst
M
Mats: I min trädgård. Bara att sätta ned en spade ;D I övrigt rekomenderar jag också grusgropen och matjordjordsförsäljare, De brukar kunna få lite sten över när de sållar jorden
2 svar · 6,2k läst
G
gladnovis: Håller på och planerar för gjutning och har fått ett problem!! ska göra ett utbygge på platta och undrar hur man skall göra i mellen den gammla källargrunden och plattan. Ska man ställa kantellement mot den gammla grunden eller använda grunden som gjutform??  
0 svar · 3,4k läst
TorpAnders
TorpAnders: Citat från en axpertartikel på denna sida: "Om yttermurarna står på ogenomsläpplig mark måste dräneringen runt huset förses med genomstick till marken under kryputrymmet. Marken ska vara jämn och luta svagt mot yttermurarna så att inga vattensamlingar kan uppstå. Ovanytan av marken bör täckas med ett lager av ca 10 cm kapillärbrytande grus. Det här lagret ska stå i förbindelse
0 svar · 1,6k läst
J
_janne_: Hej Anaitis, Tack för tipsen! Precis vad jag behövde veta! /Janne
2 svar · 8,6k läst
B
brannvall: Tack för info. En stor sten föll...... Skall läsa vidare - vi har planerat att låta inreda ett duschrum i källaren och det är som jag förstår av ditt svar förenat med extra arbete. hälsar novisen
2 svar · 3,6k läst
F
frasse: Vi gjorde hela grunden själva inklusive källarmur, dels för att spara pengar men också för att ha koll på hur allt är gjort och som extra bonus var det faktiskt ganska kul. Som tur är har vi en gammal "betongare" i släkten som ställde upp som arbetsledare så jag hade en hel del erfarenhet att luta mig mot. Dessutom lusläste jag boken "bygga grund" av Per Hemgren ett antal varv innan
8 svar · 1,7k läst
L
Larre: [citat] Jag var givetvis smart och drog tre rör så att jag kan få VVC om det behövs men jag vet inte hur jag kan lösa en eventuell KVC, kanske dra ett rör några varv runt utloppet från värmepumpen ;-) Allvarligt talat om det blir ett problem så blir det till att dra ett löst liggande rör i kryputrymmet på vinden, men då finns det risk att röret fryser. För kallt eller för varmt,
2 svar · 2,2k läst
H
hemfixaren: Hej! Jag har tidigare varit inne, hört och frågat om hur jag ska komma tillrätta med mitt sluttande golv i min 1800-tals stuga, jag hade tidigare tänkt att riva upp och rikta golvet -men tack vare era goda råd avstår jag. En ny tanke har dock dykt upp, skall jag istället rikta upp grunden med domkraft (?!), är det krångligt?, är det dyrt att leja ut?, eller vågar man sig på det själv
0 svar · 8,6k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Utanför hörnen var det jag menade men inte skrev om så tydligt.. ;) Jag vet inte hur långt ut man räknar, men storleksordningen 0,6-1m borde vara rimligt..
4 svar · 1,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Hypotetisk fråga eftersom jag har valt krypgrund, men svaret skulle nog bli ja med samma resonemang - slingorna så högt upp det går. Dyrare - ja. Standardmetod - ja, det vill jag påstå - i de fall man lägger slingorna ovanpå betongen. [citat] Låter som ett rimligt riktvärde. Vill man verkligen ha det så vår och höst vid snabba temperaturväxlingar?
11 svar · 3,7k läst
M
Mats: Stämmer fint med föräldrahemmet det. Sand/grus blandning med 2 dm platta på. takpappsremsa och fastskjuten syll. Isolering på plattan mellan åsarna och golvspån
7 svar · 3,1k läst
B
ByggIng: AK-konsult som länken gick till samarbetar och forskar med Fuktgruppen i Lund. Anders Kumlin som startade AK är en minst lika stor guru inom fuktbranchen som "de lärde i Lund". Lita med andra ord på de som står!
6 svar · 4,3k läst
G
Gomma: Bra ide, anledningen till att jag funderade på halm är att jag har tillgång till massor av torr löshalm (trasiga rundbal). /Peter
15 svar · 3,9k läst
M
Mats: Lite väl mycket att bara fylla med lera. Jag vill ha lite stenblandat i det hålet så att det får någon stadga.
1 svar · 2,3k läst
L
leppala: Har en utbyggnad på huset som till viss del har satt sig och det är förvisso inga tecken på att den gör det fortfarande men oron gnager ju... Frågan är om man kan förstärka grunden i efter hand, typ pålning eller liknande???
0 svar · 3,2k läst
L
Laholmare: Hur tjock lager med flybetong skall man lägga då? Jag har ett gamalt betong golv som är ojämt, Har varit stall och jag vill jämna ut det och har hört att flytbetong eller självkompakterande betong skulle vara super till detta. Men jag är lite orolig att det spricker om jag inte bilar upp det innan gjutning. För på något ställe blir gjutningen bara 7-8 mm tjock men det finns en djupare
6 svar · 1,8k läst
W
werme82: Jag pratade med den förra ägaren nyss o han sa att det inte finns någon uppsamligs brunn eller spolbrunn,, Och stuprören har släppt ut vattnet vid ca 30cm ifrån huset, dvs att stuprören går inte ihop med dräneringsrören. Jag ska försöka o få det här till ett dolt fel så inte jag behöver stå för kostnaderna.. Är det någon som har några tips om hur jag ska gå tillväga med
11 svar · 3,2k läst
TorpAnders
TorpAnders: Det närmar sig att börja med återuppbyggnaden av golvkonstruktionen. I detta läge stöd för avbäringar och golvbjälkar. Tips och ideer angående val av metod. Jag har handgrävt ut grunden till ett djup av 80-100cm från färdigt golv. Det innebär en kryphöjd på ca 50cm . Marken består av lerblandad sand (torr och hård) men antagligen borrbar med jordborr
0 svar · 1,4k läst
sandhall
sandhall: [citat] Har inte det snarare att göra med standardisering (möjlighet att påverka planlösning o.s.v.) och val av standardnivå? Är t.ex. modulenthus så mycket billigare än andra hus med samma standardnivå? Är inte det intryck jag har fått (har dock inte varit i kontakt med modulenthus).
44 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.