Grund & Markarbeten
Amerik: Vi ska göra en tillbyggnad på ca 80 kvadrat till vårt gamla hus (1923) Den gamla delen är torpargrund, men nu tittar vi på platta på mark. Platta på mark visade sig dock vara en djungel. Är det nån som vet om det är bättre eller sämre med att ha en platta med gjuten mur runt (enligt ritningar av Tyréns) eller att ha thermogrund (billigare och enklare)? Tacksam för svar! Amerik :-/
Lottis2: Tack för ditt svar Per :) Ja du bekräftar det som legat och malt i mitt bakhuvud...Behövde väl ha en bekräftelse från någon annan också. Har nu bestämt mig, jag köper inte huset, så det blir att fortsätta leta hus. Jag återkommer om jag behöver ytterligare goda råd ;) Ha det gott. Hälsning Lottis2
Lottis2: [citat] Om du vill köpa huset - och det kan vi ju anta - så tycker jag att du i första hand ska se till att hussäljaren bekostar en öppning av grund och vind så att de kan besiktigas ordentligt. Hur kan du annars veta att det inte är "någon lukt, fukt eller mögelskador". Vad jag vet måste man på något sätt kunna ta sig in (personligen) eller med fiberoptik o dyl för att kunna säga
Jimmy_Andersson: [citat] Hmmm.... Gör smålandvillan det? Har för mig att de inte gör det men brukar rekommendera en lokal grävare. Vi är på väga att bygga ett Lamhult och vår kalkyl för mararb. grund ligger på 140 K kr. Samma siffra som man kan hitta på Smålandsvillans hemsida(prova "bygg ditt eget hus"). Fast jag undrar om det ingår grund till garaget i det briset...noope, troligtvis inte...
saturnus: [citat] Klart intressant, vem tillverkar/säljer? Det är naturligtvis även en kostnadsfråga. Ett golvbjälklag 220mm i trä, är inte gratis, men man kan göra jobbet själv, det känns/hörs också varmare. Kommentar:/ vp i torpargrund Postad utav: GL Fredag 22 Mars 2002, kl. 12:07:25 Vårt enplanhus har kalla golv, ca 180 kvm torpargrund, lättbetongbjälklag (ej blåb.) o markradon.Ökad
LyckeKonsult: Riv ut problemet... Dränera... torka ut ordentligt... sedan kan du börja med ditt badrum. Isolera ordentligt på utsidan också!
Murare_i_15: [citat] Kolla in denna hemsida.http://www.semako.se/ Muraren :D
snuttjulle: Kan tänkas att vid väldigt fin jord att den tar sig igenom men själv skulle jag inte lägga tbx samma massor även om isodrän/porodrän säger att det går då extra kostnaden för lite dränerande massor blir ganska liten i det stora hela. På detta viset så får man ju lite extra dränering buffert innan isodränen/porodränen blir igen satt.
Benny_o_Lina: Ja skillnaden blir som dag o natt.. fin fint.. mycket ljusare miljö osse med det kaklet.
ukcompany: Hej, Vi söker efter något bra företag som gjuter grunder i Sthlm området, Huddinge. Vi har köpt tomt o väntar på svar på bygglovet men söker febrilt efter en SERIÖS firma som kan göra grunden. Det skall vara vattenburen golvvärme i hela undervåningen, således i plattan. Någon som har en firma att rekommendera? Tacksam för hjälp.
vdb: Hej! Vi körde med sikas "snabb-påse" i höstas. Byggde en enkel form ,eftersom det var ett hörn som var borta, blandade påsen & ner med den i formen. "påsen" Liknande den på länken här , fast lite mindre & i en instant variant. Bara att hälla i vatten i påsen & skaka & mura på. Resultatet blev mkt bra. Mvh Pär [citat]
Idas_pappa: [citat] Tack så mycket. Jag har sökt på forumet tidigare men inte riktigt hittat nåt som liknar mina markförhållanden.
LyckeKonsult: Vilket block du använder är en ren kostnadsfråga... du får en bra vägg även om du väljer det enklaste 290mm (100+90+100). men tänk på att inte gå ner med mer än MAX 3 skift under mark. "ByggaNytt" snälla gör inte det du tänkt... :-/ du förstör möjligheten som leca väggen har att utjämna klimatet i dina rum! Hyr i stället en fräs (kolla med maxit, de har för uthyrning) och
Magnus_Nordmark: [citat] Man använder normalt sett inte glesform på L-element. De står i princip av sig självt men det är att rekommendera att motfylla iaf 10cm upp på elementet. Mer behövs inte.
Katti: Förmodligen en dum fråga men det slog mig plötsligt, skall en lecablocksmurad uteluftsventilerad krypgrund ha platonmatta utvändigt? Botten kommer att täckas med plast och värmeisoleras nedåt med isodrän.
Johannes_o_Marlene: Tack för infon! Har hunnit prata med lite annat folk och det verkar som om priset ligger kring femhundringen per kubik.
Arne61: Jag tycker som du, Kire. men jag var ju med och vägrade acceptera redan på plats. men räkningen kom och betalning krävs. Firman är en av de allra mest seriösa och största. Trist. Kan sådana här saker tas till ARN?
malmotodd: Vi vill ta bort asfalt på uppfarten, gräva upp en del av gräsmattan, och lägga ungefär 70 kvm marksten mellan hus och carport. Vi kan inte tänka oss att utföra jobbet själva. Kann nägon rekommendera en entreprenör med erfarenhet i Malmö området? Vi förstår att det kostar en hel del men vill gärna anlita någon som gör det för ett rimligt pris. Tacksam för tips.
Johannes_o_Marlene: Man ska inte leda ut den uppvärmda innerluften till krypgrunden, eftersom den varma luften innehåller mycket fukt som kommer att kondenseras mot det kalla berget.
ante100: Vad heter det medel man tillsätter i betong för att kunna gjuta vintertid? Vad kostar denna tillsats och ned till vilken temperatur kan man gjuta?
Snowmange7: Tack för svaret!! Några frågor. "Centrera grunden". Menar du då att man bör gjuta till extra, lika mycket på alla sidor av den gamla grunden så att den står i mitten av den nya grunden? Varför är det viktigt? Hur tjockt bör man gjuta över? Har jag förstått det rätt att du anser att jag ska ha den gamla grunden som marknivå och gjuta en helt nya platta över, som om jag skulle ha
Virri: Behöver vi i huvudtaget bila upp plattan om vi har ca 10-11 cm till badrumströskeln?
funk: Jag är inte riktigt med på hur det funkar.... Min tanke var att lägga 12 mm rör direkt på befintlig platta, gjuta in den och sedan på med klinkers. Om jag lägger 10mm cellplast på befintlig platta måste jag väl gjuta en tjockare platta ovanpå så att det inte spricker?
jonte80: Ska bygga till huset. Det blir två plan om vardera 60 kvm. Över till funderingarna: Hur tjockt bärlager behöver man använda till en torpargrund? Det är sand i backen. Hade tänkt lägga 0-90 bergkross, 30 cm tjockt lager och sedan lite singel över det för att jämna till. Tänkte packa allt med en padda.
xyx: Jag var nyligen och kollade på ett 60-tals enplans kedjehus som jag och flickvännen är lite intresserade av. Av mäklaren fick vi ett besiktningsprotokoll där alla problem listas - det är en del att göra och det är jag med på. Men, jag skulle behöva lite hjälp av någon som är insatt i byggnadsteknik vad problemen innebär i reda pengar och arbetstid, samt hur akuta problemen är och
Magnus_Nordmark: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted