4 006 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Slipa plattan eller ej?
Ålrajt, jag hade väl schysstens betongkillar då...Calle Anka skrev:
När jag byggde -00 så var det faktiskt ett flertal just Trivselhus i Sollentuna där man gjöt dag 1 och sedan smällde upp huset dag 3. Personligen tycker det är väl ambitiöst att ställa ett hus på en fuktig platta utan FLVP/FTX etc. påslagen. Jag tror iofs inte husägarna har drabbats negativt på ngt sätt.Calle Anka skrev:
För egen del var jag äckligt duktig och lät plattan stå över 1 månad innan stomresning.
Lycka till med husbyggeriet, hoppas att dagens fina väder (i Sthlm) står sig. FYI, Jag skaffade en 5kW byggfläkt och riggade tält med billiga presenningar + lastpallar (som tältpinnar), och hade därmed en fuktfri och yt-torr platta vid stomresningen.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Ja där ser man....faktum är att jag ansåg att det var grundkillens skyldighet med värmefläkt men nu är jag lugnare.
Byggarna har varit ute idag och tagit bort all snö samt smält isen med gasolbrännare. Sen monterade diverse material mm så I mörron är the BIG DAY!
Jag önskar mig själv lycka till om ingen annan läser detta ikväll!
/Calle......med snart ytterväggar resta
Byggarna har varit ute idag och tagit bort all snö samt smält isen med gasolbrännare. Sen monterade diverse material mm så I mörron är the BIG DAY!
Jag önskar mig själv lycka till om ingen annan läser detta ikväll!
/Calle......med snart ytterväggar resta
Vår platta gjöts i november när det var nollgradigt ute. Den är slät som ett salsbord så jag hade ingen aning om att vissa sar tvungna att slipa sin platta. Vi är ju nybörjare själva men alla förståsigpåare som sett plattan säger att den är MYCKET fin. Hade väl tur med grundkillen, råkade välja en som var duktig OCH billig.
Vi ställde på stommen en vecka senare och nu är det full fart innomhus med innerväggar etc. Naturligtvis har vi slagit på golvvärmen och avfuktarfläktar för att torka plattan snabbare, räknar med att flytta in om drygt två månader.
Vi ställde på stommen en vecka senare och nu är det full fart innomhus med innerväggar etc. Naturligtvis har vi slagit på golvvärmen och avfuktarfläktar för att torka plattan snabbare, räknar med att flytta in om drygt två månader.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
gjut aldrig med fall i tex badrum kakel killen blir galen.. du som gjöt innan julafton hade nog inte duktigt folk som vattnade plattan vid 2 + grader de frös för dig senare.kostnaden de drog med sig för dig ska de betala de gjorde inte jobbet rätt. hade ja gjutit hade ja laggt en pressäning över tills huset kommer. vattna behöver man inte gör vid dessa förhållanden.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jo det var en del strul med isen och nyttan av vattningen kan man ifrågasätta.
Kontentan blev att de inte kunde slipa plattan fullt ut i mellandagarna men det skall ske inom kort som jag förstått - och då blir det dammigt. Nu är det ett annat problem och det är att huset stått oisolerat (innertak) sen resning och först i fredags kom denna på.
Nu stängs fukten inne då vårt FTX system inte är installerat än. Nu skall de tydligen sätta in avfuktare nästa vecka.
Det ser helt torrt ut på golven men man märker att det är lite Bali-varning i luften!
Kontentan blev att de inte kunde slipa plattan fullt ut i mellandagarna men det skall ske inom kort som jag förstått - och då blir det dammigt. Nu är det ett annat problem och det är att huset stått oisolerat (innertak) sen resning och först i fredags kom denna på.
Nu stängs fukten inne då vårt FTX system inte är installerat än. Nu skall de tydligen sätta in avfuktare nästa vecka.
Det ser helt torrt ut på golven men man märker att det är lite Bali-varning i luften!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Det är lugnt...det skall bli plusgrader....ned till -3 kan du gjuta utan större problem. Sedan måste du blanda i något i betongen för att det inte skall frysa.....det blir då en lite dyrare betong men annars inga bekymmer.
/Calle
/Calle
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden