Är det någon som har nåt bra tips på hur man tar sig igenom en 35 cm tjock gjuten betongvägg? Dessutom är det stenar i mitten. Huset är byggt -39.
Jag kan fixa fram en bilmaskin och börja köra. Finns det några ytterligare tips för att förenkla arbetet?

Hålet skall vara minst 75mm i diameter.

En rejäl hilti är ett alternativ.

Ett annat är att ringa en håltagningsfirma. De kan göra ett snyggt hål åt dig på en gång

Diamantsåg modell större. Kostar säkert en slant, men jag skulle kolla priser innan jag provar med bilmaskinen. Dessutom blir det svårt att få snygga kanter med bilmaskin.

Gjorde samma sak förra sommaren i grundmuren till källaren (hus från 20-talet). Använde en borrhammare (typ Hilti) och det blev ett snyggt hål med fina kanter. Problemet för mig var att de använt grus och sten som fyllnadsmateriel i mitten av muren. Stenarna var av upp till 50 cm stora. Dessa stora stenar var inte något problem att borra sig igenom. De mindre stenarna som endast var några cm ramlade dock ner i borrstålets spår vilket gjorde att det låstes fast :'(. När så skedde måste jag ta ett annat borstål och borra loss det stål som fastnat. Men när jag väl var klar blev det väldigt bra och snyggt. Eftersom jag redan hade alla verktygen kostade dessutom hålet inget :)

tar du dit en håltagare måstye han sömborra runt 75 i diameter ger runt 180 i omkrets mellan tummen å pekfingret det betyder ca 18 hål a 100 mm genom 350 mm btg. Kostar dig runt säg 600/hål samt en 1000 spänn i etablering säkert kan nån lämna pris på säg 6000 spänn eller nåt det tar en dag typ 320*8+1000+maskinen. Jag säger 7 lax exkl moms ungefär..Hellre det än att slava med en Hilti i 2 dagar själv...

Läste lite slarvigt.
Du vill ha ett enda runt hål på min. 75 mm?
Då kanske en hilti med långa borrar och ett bilspett gör jobbbet.
Annars finns det maskiner som sågar sådana hål med diamant klinga. De bultas helt sonika fast i väggen och sedan kör man.

mr Z skrev:
Jag säger 7 lax exkl moms ungefär..Hellre det än att slava med en Hilti i 2 dagar själv...
Hålet jag gjorde var av samma dimension och det tog ca en dag. För den summan pengar som Mr Z nämner kan man faktiskt köpa en borrhammare och borrstål till den. Bra maskiner från t ex Bosch eller B&D kostar inte ens 1500 kr. Det är förvisso en del besvär men har man inte pengar i överflöd kan man mycket väl fixa detta själv.

Alternativet som poui nämner verkar vara bra, dvs maskiner som sågar sådana hål med diamant klinga. Defenitivt värt att höra sig för hos någon hyrfirma.

Hmm det finns inte en enda diamant klinga som sågar runda hål i hela världen. Klart man kan använda en Zorro såg men det kostar grymme pengar. Det man kan göra är att såga ett fyrkantigt hål men då åker man på att göra sitt runda hål med hjälp av tradistionellt byggande med gips alt. lättbetong eller dylikt. Samt att man inte vill översåga i hörnen då kliver borren in osv..osv sågningen är en dyrare lösning rent generellt sett. Det tar för ett hål med måtten 750*750 ca 5 timmar att såga nånstans. Men det är svårt att försvara en sågning i detta läge mycket svårt. Sömborrningen är ett bättre alternativ. Angående bilningen så visst man kan köpa sig en maskin och bila för samma pengar som för håltagningen. Men 350 mm är allt annat utom roligt att bila sig igenom. Och sen kommer det arneringsjärn och skit huh. I gammla kåkar kan man ha otur å landa på ett gammalt järnvägs räls som inte är helt ovanligt i gamla grundmurar och dem klipper man inte av med en hovtång :-)

Skall man sen gå ner på timtiden för bilningen så visst man fixar det på runt 8 timmar själv nånstans men personligen så står jag nästan hellre och bokstavligen slår mig på fingrarna med hammaren är bilar i 8 timmar.

Men om man ändå beslutar sig för att bila så ser man till att göra det med riktiga grejjer å ingen Kalle Anka maskin utan man hyr sig en redig doning typ Hilti tp 805 heter den väl alt. 900 så man får lite hjälp på traven liksom...Sen skal lman nog skissa på att göra sig en liten rigg av en regel och en bräda så man slipper stå och hålla maskinen i luften för det suger på krafterna. Så gjorde iaf jag när jag bilade över knähöjd när det begav sig...

Nog finns det runda klingor alltid.

Har själv varit med när hålfirman kört med motsvarande en hög dosborr och borrat sig genom betongplattor. Visst de går ta upp och tömma lite då och då men snygt blir det

mats_o skrev:
Nog finns det runda klingor alltid.

Har själv varit med när hålfirman kört med motsvarande en hög dosborr och borrat sig genom betongplattor. Visst de går ta upp och tömma lite då och då men snygt blir det
Jag är bara osäker på diametern 750...jag har personligen aldrig sett någon så stor..Har sett 400

Hålet skall vara 75 mm, skall såklart diamantborras eller borra/bilas på trad sätt. Anntingen låter du någon ta hålet åt dig, kostar max ett par tusen, eller så hyr du diamantmaskin + borrkrona, går på ca 1000:- för en dag och en mm slitage (lär inte gå åt mer iaf) eller hyr en vanlig maskin med borr, ca 300:-

Jag lånade en fet Hilti av min bygghandlare och tog mig igenom väggen på runt 2h. Inte jättesnyggt men va fan, ska ändå muras igen och snyggas till sen.

Det var tusan så dessa 75 mm växte :o

Haagbard skrev:
Det var tusan så dessa 75 mm växte  :o
Man läser fel ibland:-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.