G
gisebojohan: Jag använde vibrationsfri betong till en garage platta som jag gjöt förra sommaren, den var på ca50kvm och det var väldigt enkel tatt anända, enda problemet är att det är svårt att få upp ett fall mot ex vis en golvbrunn då betongen flyter ut väldigt lätt. Jag löste det genom att avgränsa närmast brunnen och sedan putsa upp fallet runt brunnen efteråt. Jag körde även med en
1 svar · 1,0k läst
R
royal: Hejsan ! Har ett funkishus från -40 som är i behov av dränering. Källaren består till största delen av betongvägg, alltså den används inte till boende, utan endast till förråd, pannrum och tvättstuga. Är det någon som någon erfarenhet av Isola dränering. Det primära för min del är att jag får bort fukten från betongväggarna. En annan fråga. Den sidan som är värst drabbad
0 svar · 3,2k läst
R
Rebecca: Hej! Någon som har prisuppgift för pålning under ett hus på 190 kvm? Hus o garage i samma huskropp. Har låtit Tyréns göra en geoteknisk utredning som förordar pålning. Huset skall ligga ca 20 m från en bred å. Är det meterpris som gäller ner till fast grund? Någon med erfarenhet av liknande projekt som har lust att dela med sig? Är svårt att ställa frågor då man inte ens vet
0 svar · 3,1k läst
L
Lenkan1: En grävare är aldrig fel! Då kan det tom bli kul att göra om! :) Blir nog att gräva bort och göra nytt.
2 svar · 1,8k läst
H
Habbe: [citat] B-stål får du svetsa men NPS stål dvs nät är kallvalsat så det går bort...[/quote] Ok så det är alltså ok att svetsa burarna med ett C-C på byglarna på 450mm för att sedan naja fast ett NPS 6150? Om armeringsjärnen längs voterna är 12mm räcker det då med 10mm i byglarna? Tror jag ska modellera upp min armering så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.
9 svar · 7,8k läst
A
-ah: Om du måste ha golvvärme, satsa på komfortvärme. INTE på golvvärme som uppvärmning. Det går att lägga komfortvärme med tex Thorin&Thorin Reflecta, Ebeco Cable Board m.fl., som är spårade frigolitskivor med aluminiumreflektor. Men du måste vara medveten om att en stor del av effekten försvinner neråt i alla fall. Normalt måste man räkna med minst 200 mm frigolit under en
16 svar · 6,5k läst
·
B
Bananen: 30 mm ska det vara... lycka till
2 svar · 2,6k läst
G
guran1: Hejsan! Vi skall göra en utbyggnad på 32 kvadrat och jag har fundering på om man tjänar tid på att istället för att ha 20 cm längst ut så har man 20 över hela. Då det "bara" är 32 så kostar betongen inte så mycket mer. Det är källargolvet som jag tänker på så det skall två våningar till på detta, är detta en dum ide kan någon som är duktig tala om vilka för-och nackdelar
0 svar · 2,1k läst
U
ulfi: har nu bestämt mig för att det blir en plintgrund. har följande frågor: -hur djupt ska jag gräva för gjuta plintarna. marken består av grov sand och runda stenar. (har hört att man ska gräva till frosfritt vilket innebär 2m, har ochså hört att när man har sån mark som jag har behöver man inte gräva så långt för att det inte är tjälskutningar i den typen av mark) - har tänkt
0 svar · 3,5k läst
E
Expo: Vi hade tänkt gjuta en platta till ett dubbelgarage. Det visar sig att under uppfarten där plattan ska vara finns det jorvärmeslang på 80-120cm djup. Hur fungerar det då med en platta över dom. Tacksam för svar
0 svar · 914 läst
B
blazern: Har tänkt att bygga om uthus/garage till ett större garage. Ska försöka att förklara mig så enkelt som möjligt. Står man framför det som det ser ut idag så har man en bredd på drygt 6 meter och ett djup på nästan 4 meter. Som vilken människa som helst förstår går det idag inte att få in en normalstor bil i detta garage som är knappt 4 meter. Därför har jag nu börjat att slå
0 svar · 2,3k läst
N
Nybyggare_Gbg: [citat] Någon som har synpunkter på val av kvalitet i cellplasten?
14 svar · 7,1k läst
G
gaia: :) man blir aldrig syslolös i ett gammalt hus och man får glädja sej åt det positiva - inga sättningsskador i källarväggen... hurra! I ett av många rum i mitt källare ligger det trägolv på träreglar inbäddade i kolslagg/kolaska direkt på marken. Golvet klarade sej i närmast 40år tills någon lagt plastmattan ovanpå det hela på 80-talet. Plankor blev ruttna ca 20cm längst
1 svar · 3,8k läst
·
G
Gullfiber: Jag använde cellplast 100 mm och det var betydligt billigare än markskivor. Det kan även vara billigare att "fylla" formen med cellplast än bara betong och förstärkningsmaterial. Detta beroende på hur du väljer att bygga plattan.
3 svar · 3,0k läst
S
synpunkter: Just denna fråga torde vara en av de mest diskuterade på forumet. Sök och du skall finna!
0 svar · 895 läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [bild] http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=118&mumID=105&grandMumID=17 http://www.benders.se/mark/produkter/pdf/Laggningsanvis_marksten.pdf http://www.flisbyab.se/img/pdf/plattsattning.pdf
1 svar · 3,2k läst
N
niklasl: Hej! Har fått offert på markarbete och grunder, som jag vill stämma av med den samlade expertisen här på forumet. Markkillen vill och kan sätta igång snarast, så snabbt svar vore bra... ;-) Följande gäller: Bostadshus med platta på 103,5 kmv, garageplatta 88 kvm, relativt stor och plan tomt med lerjord, strax utanför Uppsala. Priser inkl moms. Utstakning, fiberduk, radonslang,
0 svar · 4,7k läst
K
karlson1: Ok, tror du inte man kan gjuta en liten vall där berget möter huset, alltså mot grunden, samt behandla denna med ngt så att vattnet inte kan ta sig in, ovanför hade jag tänkt lägga isodränskivor mot grunden?
4 svar · 2,7k läst
T
tommiz: Hej. Om du kikar på min hemsida i byggdagboken under april 2004 så ser du en del bilder på hur jag gjorde. Jag fick kapa ett par reglar och gjorde klackar på fundamentet som dessa vilar på. Iofs hade jag det lite enklare än dig i och med att jag rivit upp hela golvet. Varför lättbetong? Leca eller betonghålsten är billigare. Mvh Tommy
2 svar · 4,3k läst
morsan
morsan: [citat] Tipset finns här ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20801
7 svar · 2,8k läst
H
Hogweed: Tack! Det låter ju som en väldigt bra lösning ;)
2 svar · 856 läst
A
AndWig: Vi har fyllt runt huset med makadam 18-32 och nu undrar jag vad man ska fylla ovan på makadamet? Det ska väl ligga matjord överst men under matjorden ska det väl vara något mer bindande material. Någon som har en bra ide och kan man köpa det där man köper makadam?
0 svar · 1,3k läst
H
Haagbard: Timmerväggen i mitt hus lagades i mitten av 90-talet med slipers, jäkla irriterande lukt resulterade det i >:( "Man tager vad man haver" förklarar detta synnerligen bra.
7 svar · 10,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Ja man kan ju lugnt säga att vi har samma problem. Vårat hus är just nu under uppförande och när byggarna klampar runt huset har det blivit rena rama lervällingen. Man kan inte gå i vanliga skor där för man sjunker ner i leran till knölarna. När dom satte grunden var det bättre för då var det så pass kallt och fruset så det blev ingen lera av det. Och vi ska flytta in om 4
1 svar · 1,3k läst
T
Toppalua: Längst ner i ytterhörnan ser det ut såhär.
2 svar · 7,2k läst
·
A
-ah: [citat] Tack! Jag ser ljuset i änden av tunneln, sas. Vi elektriker behöver sällan den sortens maskiner, så. Men en liten dumper 700 bred, och lite baxande med minsta bobcaten i nån kombination ska väl göra susen! :)
3 svar · 4,0k läst
J
jjoneil: Hej! Vi funderar på att bygga ett Älvsbyhus och enligt deras leveransvillkor ingår en standardgrund men man får stå för husgrunden själv. Vad innebär detta? Vad är det för skillnad mellan en standardgrund och själva husgrunden? Vi har även hört att det kan ta ett år att beställa ett hus från Älvsby finns det någon som har erfarenhet av detta? Kommer självklart att tala med en
0 svar · 1,9k läst
S
spikmas: Planerar du att varmbona stallet? I så fall bör plattan vara isolerad också. I övrigt beror det på vilken sorts tappställe du tänker dig. En diskbänk eller handfat går att efterinstallera, borra ut avlopp genom väggen och sedan ner i markavloppet. En mera ambitiös och avsevärt dyrare lösning är att såga upp betongen, lägga avlopp och nya brunnar och sedan gjuta igen.
1 svar · 2,4k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] ok det håller jag med om, men alla tjatar om att man ska gjuta hel sula så då blir man kluven. verkar vara mer "inne" med sula. (ta inte illa upp ni som tycker att att sula är bäst) jag är tacksam för alla som har tid att ge tips. hur ska jag göra dräneringen och hur mycket skall gräva ner till plintarna och isolera? mvh Ulfi[/quote] Du har nog missuppfattat vad en sula är för
13 svar · 24,0k läst
K
Knaparn: Ok. det har visat sig att det nog inte är någon bra idé med gips. Sorry om jag lurat någon. :-http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.