Hej

Efter ett par veckor med vår nya Homedry i krypgrunden så har jag iakttagit att den blåser ut en väldig massa värme ur våtluftsröret.

Jag har nu fått en idé om hur man kan ta tillvara denna värme.

Om jag tar en laddluftskylare (intercooler) från en Saab 9000 turbo och kör våtluften genom så borde den värme som finns i våtluften växlas av mot omgivningen.
Ännu bättre blir det kanske om man sätter en fläkt som blåser genom intercoolern.

Den fuktighet som finns i våtluften kommer ju att kondensera i intercoolern och därför så tänkte jag borra ett hål i denna på den lägsta punkten för att sedan dra en slang för att avleda vätskan utanför grunden.

Vad tror ni om detta, det blir ju ett ordentligt värmetillskott om det fungerar som jag har tänkt, effekten på värmaren i Homedry:en är ju på drygt 800 watt.

Tacksam för synpunkter.

Kalle M

Hej

Någon måste väl ha lite synpunkter?

Jag tänkte sätta igång med detta projekt till helgen.
I vilket fall får jag väl bygga ihop det och se hur det verkar.

MVH

Kalle M

kamo skrev:
så borde den värme som finns i våtluften växlas av mot omgivningen.
Det låter intressant, men jag vet inte om jag förstår riktigt hur du menar. När du säger växlas av mot omgivningen, menar du då mot utrymmet i krypgrunden? Det utrymmet har väl redan en ganska hög temperatur, för det är väl därifrån värmen i röret kommer?

Hej

Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt.

Avfuktaren blåser våtluften genom ett hål i grunden, all värme blåses alltså rakt ut på gräsmattan.

Snön tinar visserligen fint där, men det känns som att värmen hade gjort större nytta i krypgrunden.

MVH

Kalle M

OK. Nu har jag läst på lite om Homedry också. Det är klart du skall ta tillvara värmen ur våtluftsröret på det där sättet du beskriver, och jag tror också att det kommer att behövas en fläkt.
Det bästa vore väl sedan om du kunde vinkla intercoolern så att vattnet rinner ut ur den där luften kommer ut. Då slipper du frysrisken på kondensvattnet.

DST har precis det du funderar på - sorptionsavfuktare med värmeåtervinning. Men det blir ganska komplicerade historier med värmepump där man kyler den utblåsta luften och sedan använder värmen till att värma upp regenereringsluften. Se ex på sidan http://www.avfukta.nu/sidor/DST_avfuktare.htm Kanske Munters också har liknande avfuktare.

Jag är förvånad att du behöver köra med aktiv avfuktning vid denna tiden på året. Nu är det ganska torrt. Har du ställt in hygrostaten rätt? Man behöver ju inte komma under 60-65% relativ fuktighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.