Grund & Markarbeten
Gubben: Normalpris i Sthlm är 570 + moms för en maskin på ca: 10 ton och strax över 500 + moms för en 3,5 tonnare
Haagbard: Det lät ju nästan för smidigt ;) Bara resten kvar nu då :) (som inte heller har någon digitalkamera, men bara ska jobba 8 timmar i helgen)
PerAnn: Får nog bli att ligga med huggmejsel och hammare.. förr eller senare kommer man väl igenom.. MVH Per
Pjerre: Med plintgrund menar jag "helt öppet under bjälklaget - inga väggar" dvs förhoppningsvis ventileras eventuell fukt bort genom luftströmningar under bjälkarna. Det lutar åt att det blir platta..
Lantmataren: Håller en murad Lecagrund för så mycket vatten? Vi har byggt ett garage med källare (förenklat) Tanken var att denna källare skulle vara matkällare dvs kall och lite fuktig.. Nu har det dock gått över styr
Problemet som nu har uppstått är att väggarna är plaskblöta! (och det är inte tillfälligt har varit så nästan 9 månader) Väggarna är murade lecablock utan på det ligger
patrik66: Vi gjöt hela plattan först med lite fall mot brunnen. Efter en halvtimme la vi ut cellplast att gå på för att fixa till lite bättre runt brunnen. Det blev jättebra
Jesca_j: Detta hittade jag på Maxits hemsida: Hållfasthet betongplatta: Underlager av LECA lättklinker, 200 kPa vid långtidslast, [ch8804] 1 % komprimering efter 50 års belastningstid. 200kPa motsvarar 20394.324kg/m2 enligt en omvandlingstabell som jag kollat i. Nu spelar det ju även in mängden armering och så och jag har bara Googlat efter svaret så jag garanterar inte att det stämmer. :) Hur
Manga: Att dela på rören skulle varit bra :) men tyvärr så går det inte heller, det blir nog rör på hela vägen men vad får man tag på billiga rör ???
Starfighter: Se även denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=3971/9#9
peja72: Tack för era inlägg, har lagt 160mm spirorör för tillluften. Enligt kamintillverkaren var gundregel att tillusten skulle vara lika grov eller grövre än frånluften (skorstenen)..
Mikael_L: ByggaNytt Oj, jag såg bilden på kantskadan, hur fixade du det?
Betongkeps: Tomten består av hårt packad/vältad sand/grus vilket gör att ytan för kommande altandäck blir en mindre sjö när störtregnen kommer och tar sen lång tid för att rinna ner i marken. Rinner inte mot huset men känns ändå inte bra. Vad gör man? Att lägga på makadam gör väl inte genomsläppet i marken bättre?
polanders: Tror kravet är 1% de tre närmsta metrarna från huset. Skadar dock inte att lägga 2-3% där det går.
pandy: Fick inte in någon bild i systemet. Men vi bilade ur en rännil ur berget mot dränröret och fyllde igen med makadam och filtduk. Jag tror det blir riktigt bra. Satte också dubbla isodrän för att hjälpa till vid uttorkningen. //Anders
Kasch: En luftsolfångare kanske? Jag ska prova det: http://www.hylt.se/shop/ (finns många fler återförsäljare - googla på Solarventi)
andersmc: En platta på mark är just det; en betongplatta gjuten på marken. En torpargrund (eller uteluftsventilerad krypgrund som det egentligen heter, torpargrund användes förr) är mer som en källare, fast den är inte avsedd att vistas i. Oftast är den 60-120cm hög. Du kan läsa om de olika grundtyperna här: http://www.byggahus.se/bygga/grund_undergrund.htm
lier: Ja det låter bra. Man är som orolig att det inte ska bära upp, utan bli stora diken. ;D Mindre roligt om man måste göra om allt ::)
hajof70: Så här kan man tänka och göra :D http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8 Är det gammalt hus med kalkputs (smulas lätt sönder mellan fingrarna och är gärna lite gult i tonen) skulle jag hålla mig till det. En av orsakerna till min källarrenovering var att få bort alla "bommar", dvs lossnad puts, som orsakats av att någon reparerat putsen med cement puts.
Kasch: Hur gör man förresten för att undvika fuktproblem som den betongfyllda grunden/plattan i sig kan orsaka genom kapilläreffekt? Isoleras både mark och torpargrund med "omlottlagd" cellplast innan gjutning? Golvvärme är ju annars en klar fördel med igengjutning. Även om det kanske är lite av ett helgerån att gjuta igenom en torpargrund på ett gammalt timrat hus. Å andra sidan är ju
Mats: Beror iofs lite på vilken sand det är och hur mycket du tänker höja. en meter eller så är nästan garanterat problemfritt. 4 meter med bara sand kan bli mer spännande. Då kan man behöva göra en vall av tex sprängsten och sen fylla med sand innaför vallen. Alla matrial sjunker ihop efter läggning om man inte vibbar dem ordentligt med en rejäl vibba. Problemet är bara att man inte
Dark_Helmet: Vi har också på långsidan och vår grundläggare sågade ut ett hål och lade sedan en järnbalk i ovankant för att bära lasten över hålet. Sedan lät vi en plåtslagare tillverka och montera en lucka i hålet åt oss.
ylven: Vi har anlitat Bergårdens grävtjänst, mest för att flera vi känner gav dem mycket goda omdömen. Vi isolerar med Jackodren (70 mm) . De tar 2000 kr längdmetern för dränering/isolering med Jackodren. Vi hade också ute CN's gräv och de lämnade offert på 1875 kr längdmetern. Han som var ute gav inget dåligt intryck men vi valde ändå att ta den firman med de bästa
zankan: +- 2 mm på 2 meter funkar. Sen styr det också hur pass lokala sänkor eller toppar är. Toleranserna i AMA är för just parkett och linomeum matta. klinker kan kräva högre nogrannhet beroende på dimensionerna...
gadeberg: [citat] [ftp]http://butik.wiedland.se/index.php?cPath=21_22[/ftp] Ska sänka golvet 10cm och det funkar inte att gräva djupare änb vad jag gjort nu. Har grävt ner 30cm. 10cm makadam el, kappilär brttande isolering och sen 10cm platta. Så jag har väl bara dom alternativen jag skrev innan att välja på
matbr107: Precis vad jag antydde i mitt inlägg ovan. Lecablocken måste slammas för att bryta kaplilärsugningen någorlunda. :)
Mats_Andersson: Precis, och dessutom vet man väl inget om hur golven är konstruerade heller, ligger dom direkt på betongen så är väl det ungefär lika muntert. Skall bli intrssant att se besiktningsprotokollet, skulle inte förvåna mig om det hela handlar om punktinsatser där det luktar, sen får man ta resten när man köpt skiten. Återkommer med rapport när jag sett protokollet. /Mats
ab-cd: Utförandet av platta på mark skiljer sig mellan Finland och Sverige. I Sverige är väl metoden, kantförstyvad platta med L-element det vanliga. En vanlig metod i Finland är att först gjuta en ca 50 cm (20cm hög) bred sula som man sedan murar 3-4 varv leca på. Innanför lecablocken lägger man cellplastskivor (vanligtvis 50mm) stående som kantisolering. Sedan fylls grunden upp med singel,