Grund & Markarbeten
anaitis: Så små diffar tar du lätt hand om när du placerar väggarna. Blir ju bara några cm som du skjuter syllen i rätt riktning.
frenchie: Resonemanget går vidare under inlägget Mura/Armera Leca-vägg mot platta. Jordtryck?
klubbsson: Det tog sprängaren 2 dagar att borra alla hål, och en dag att spränga. Så det ska bli intressant att se vad fakturan hamnar på.
Mats: Kan du acceptera mindre höjd i källaren? Då kan du ju bygga ovanpå befintligt golv
matbr107: Samma pricip som jag skrivit om i din andra tråd i ämnet! Klacken hindrar precis som vårt urfasade dike muren att lossna från plattan av jordtrycket.
Ubbe: Jag är så naiv att jag faktiskt tror på det som tillverkarna skriver i sina anvisningar. Visst är det klokt att dubbelkolla lite, men helfel kan det knappast vara. Detta är ju en typisk fråga där man får olika svar från alla man frågar ::) 10personer ger 10 olika lösningar :-? Många självbyggare har en förmåga att vara överambitiösa och bygga onödigt
tracker: [citat] konstigt ! dom säger att dom ventilerar källarväggen med luftspalten som blir hur menar du att dom bygger in fukten
Mattias L.: [citat] Precis vad jag anade, får bita i det sura äpplet nästa sommar antagligen >:(
corner: Vad brukar ingå i ett sånt pris? Är dränering, vatten, avlopp, dagvatten mm inkopplat?
lastkaj: Detta har diskuterats många gånger - använd forumets sökfunktion för att hitta diskusionerna http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14118 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13023
Calle_L: Fick ett svar från där jag köpte grundmatrialet att de alltid räknar på bredden på garaget, dvs att plattan är 5.5 m i mitt fall. Annars blir det fel med takstolarna när jag beställer garaget. MEn det var vad han sa sen är det inte säkert att det är rätt men jag kör på det.
ornet: Från http://www.cellplastdirekt.se/ totallängd drygt 50m och höjd 300mm fick jag efter rabatt 15% kantelement 1200mm 133 kr/st hörn 600mm 241 kr/st
_David_: Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska använda rostigt armeringsjärn/mattor till gjutning. Vad är anledningen till detta? Mig veterligen har jag aldrig sett armeringsjärn som inte varit rostigt, det brukar ju ligga utomhus hos byggvaruhandlarna.
tracker: misstänker att han inte har någon plats till att avleda vattnet förutom brunnen. jag skulle dra dräneringen till en pumpbrunn och pumpa vattnet över till "brunnen" och då även dra dagvattnet direkt till brunnen. då gör det inget om brunnen i princip skulle bli full när det regnar.
ylven: Om du tittar på t.ex. isodräns hemsida så har de en väldigt utförlig skrift om hur man dränerar med deras system. Det gäller säkert de andra systemen också. Lycka till!
ornet: Var lika novis som dig men blev visare med böckerna Bygga grund samt Garageboken. Köpte dom här på forumet. se Startsidans boktips. Löjligt billigt med tanke på totalkostnaden för ett garage.
pars: Hörde mig lite för idag om priser och ev leveransdagar av betong till min carports platta som min lokala leverantör hade. Då gjorde han mig rätt osäker direkt när han frågade vilken typ jag skulle ha, jag vet att det finns vibrationsfri betong och betong med armering men det fanns ju tydligen flera än så(tex någon mer vattenbeständig osv). Då sa jag att jag ville ha den vanligaste
Musashi: Hej, Jag har ett gammalt hus med en del tegelväggar och torpargrund och en tillbyggd del med platta, förmodligen direkt på den skånska leran. Efter mycket regnande på höst och vinter har jag problem med att fukt stiger upp i hjärtväggen som ju har kontakt med marken i torpargrunden. Dränering runt huset låter ju då som en bra början på att lösa problemet. Jag har dock hört av
gromit42x: Jag har en gammal grund i betonghålsten. Den är inte helt jämn. Fogskum funkade fantastiskt bra. Det sväller ju och fyller ut eventuella hålrum. -h
jonasb: Med leca som fyllning runt hela grunden och dränering därunder kan inte platon behövas! Leca bär fullständigt kapilärbrytande och vattnet transporteras omedelbart ner till dräneringen inan det nått grundmuren. Isodrän har precis samma funktion som leca, men i ett format som är enklare att hantera kulorna är hoplimmade till plattor. Jag skulle faktiskt säga i en konstruktion där man
Calle_L: Hej Har haft en firma på tomten för att fylla upp och packa till grus för garagegrund. Jag sa åt dem att lägga ner dräneringsrör för dagvattnet på en gång. Detta gjordes. Han märkte ut hörnen och var sedan nöjd. Jag mätte dianolamåtten efteråt och det skiljde 30 cm. Alltså måste jag justera hörnen och då måste jag göra det åt hållet där dräneringsrören ligger
Eklundh: Pratade idag med en hantverkare och då kom vi fram till att jag ska isolera plattan. Väntar på svar från Sydsten i Skåne om vad det skulle kosta med en pumpbil. Ska bli intressant och se :) http://www.sydsten.se/
Mats: Vatten har en enorm kraft och förmåga att ta sig fram där det vill. Iom detta bör du dränera av under plattan och låta vattnet ta sin egen väg. En källarvägg är ju inte det lättaste att justera i efterhand heller tyvärr
gromit42x: Funderar på hur jag skall göra med dräneringen vid min garageinfart. (Se bild). Garageinfarten skall vara hårdgjord (asfalt) och ha en markränna som fångar upp det vatten som rinner mot huset vid regn. Infarten kommer att begränsas på båda sidor av betongmurar. Marknivån utanför murarna blir väsentigt högre (1-2m) än på infarten. Det jag funderar över är om det verkligen är
_Valle_: 1,5 ton /m2 kan låta mkt, säljaren sa att det blir ca: 50-60 cm.... Kan avslöja att det är LBhus som har det i sin lev. deklaration .... Om någon hört annat så säg gärna till !? /V
Gubben: Singla upp ordenligt och lägg slangen på samma avstånd. Glöm inte geoduken! :)
Aquaman: Aha jag behöver kanske kopiera från Karlssons avdelning på formuet Varsegod " Re: Er Nya grund - berätta mer Svara #1 - 31. aug 2006 kl. 17:05 Lambdavärde för inbyggt glasskum är 0,09 W/(mK), så den är sämre än den traditionella cellplasten med lambda 0,04 W/(mK). För att kompensera för detta så lägger vi 600 mm under plattan vilket motsvarar ungefär 300 mm cellplast. U-värdet
Jippo35: På http://www.supergrund.se/ finns U-värden presenterade för L-element och U-min grund. Det är viktigt att förstå att den största förlusten av värme i en grund sker genom kantbalken (ca 67%, källa: Energimyndigen). Därför blir den procentuella förlusten genom kantbalken högre ju mer man isolerar nedåt. Det man ska försöka göra är att bryta ködbryggan i kantbalken.