Grund & Markarbeten
carki: Hej! Jag håller på att gräva upp diverse växter som är planterade intill husväggen såsåm jag är rekommenderad att göra.Har köpt detta hus för 2 mån sedan.när jag gräver upp några ormbunkar intill garageväggen(sutteränghus)och öser bort jord upptäcker jag att intill väggen ligger det plast.Jag känner det med spaden men det är för långt ner för att jag ska se det.Huset är
hansson: Hejsan Har planer på att bygga ut källarenmed 20 kvm som är i perfekt skick med bra markförhållanden byggt 74. Jag undrar vilka moment som är dyrast av gräv och bortforsling av matrial, gutning av platta , murning av lecväggarna. ovan källaren har jag tänkt att ha en inglasad altan. Hansson
polanders: Beror ju på hur stor bottenplattan är och om det är endast där du ska höja. Säg att du har 200 kvm platta. För att fylla 50-60 cm under plattan får du räkna med att åtminstone fylla ca 300 kvm för att få fyllen ett par meter utanför plattan. Sedan ska allt plattas åt i omgångar och man räknar med en faktor på 1.8. Dvs 300 ggr 1.8 är 560 kubikmeter som ska dit. (minst). Beroende
TMC: Hej, Läser många lovord angående TrygghetsVakten, men vad finns det för negativa aspekter jämfört med avfuktare?
ylven: Det finns säkert sådana företag, allra helst finns de väl nära där du bor, annars blir det hutlöst dyrt. Det enklast brukar vara att leta upp någon firma som du tycker låter trolig, och fråga dem. Om de inte gör det själva så kanske de vet någon annan som gör det. Ett annat alternativ kan vara att fråga besiktningsmannen som gjorde besiktningen, de brukar ha lite kontakter åt de
gaia: [citat] Det är mycket positivt att den korrigerande fukthalten i grunden är inte högre än i uteluften :). Mögel brukar trivas bäst i temp över 15 grader och fukt över 70% men det är kallare i din grund så det är bara bra :). Vi hade 11-14 grader i vår grund som var problemfri tills en golvbrunn började läcka. Vi skaffade mättare efter skadan har skett för att hålla bättre koll
d-sajn: Den r övertäckt, men en tidsplan måste hållas... Skall få in bergväme & vattenburet i början av okt så tiden börjar rinna iväg makadam, plast, avfukt, isolering, gles osv...
Lantmataren: Jag har ett garage och under den är det en krypgrund. Krypgrunden är mycket fuktig och min fundering är nu hur snabbt murningen mellan lecan kan missta sin styrka/vidhäftning? Saken är den att det är väldigt högt tryck på denna krypgrund utifrån och jag vill vara säker att det inte brakar. Arkitekten visste ju inte att det skulle vara sjöblött hela tiden på lecan. Det finns inget
gadeberg: Menade bara att borra hål och stoppa ner nåt som sticker upp som armering
Mats: Fick den ju gjord till det här huset men har nu bott på den i nio år utan problem och då står våra plintar i grus/pinmo och inte massivt berg. Sommarstugan föräldrarna hadde när jag var liten stod på plintar mot berg. Där var det ca 20-30 cm i ena ändan och 2 meter i andra. Inga problem där inte plus att vi hadde ett gigantiskt vedförråd
Mikael_L: Kompisens platta ca 100 kvm, kostade 170.000. Det var med allt, schakt, material, golvvärme. Fast pris en bit utanför Umeå. Dock fanns det V/A i marken, behövde endast flyttas några meter åt sidan. Krypgrund är billigare men jag håller med om att många glömmer att t.ex. ett extra bjälklag kostar en slant, vid krypgrundsbygge alltså. Vilket utjämnar prisskillnaden lite. Skillnaden i
Gubben: Kolla den här länken och bläddra lite ner på den sidan. Där finns ritningar för hur det ska se ut! http://www.jackon.se/brosjyre/Siroc%20Grundelement%20farger%2004.pdf
assa: Betong kostar 2 500-m3 med frakt.Plus MOMS. Om du har 100 kvm platta som fyllas med 0.15,behover du 15 kubik. Det blir 37 500.Arbeten man kan göra sjalv.Fixa bara vibrator.
MatsT: Saltutfällningarna kommer av fukttransporten. Så fort den slutat så försvinner saltutfällningarna. Har du haft mycket fukt i väggen så behöver den torka ut ordentligt. Lät själv källarväggen stå över höst-vintern och där efter skrapade rent, putsade i skador och målade (med en mycket genomsläpplig färg). Har funkat bra så långt. Kanske behövs det inte så lång tid, men
Mats: Körde nog över 30 tim på en helg med en minigrävare från cramo. inte minsta snack om det
Haagbard: Jag isolerade aldrig, första vintern innan garaget var klart så gick tjälen under och lyfte lite på ett hörn så fogen mellan plattan och första lecavarvet sprack lite, påföljande sommar målade jag i lite sandblandad silikatfärg i sprickan, efter detta när huset sedan blev färdigt så har inget alls hänt. Däremot så är det ofta hög luftfuktighet i garaget nu, detta beror säkert
Mikael_L: Ja, det stämmer precis, vissa saker har begränsningar i vad som kan avtalas, och hur det kan avtalas. Nu vet jag inte vad som gäller för fast egendom (vad menas med fast egendom förresten, fastighet och byggnad låter som sånt bl.a.). Men iaf, generellt gäller muntliga avtal som skriftliga. Skriftligt är dock bra att ha i sin hand _om_ man måste gå till domstol någongång! Vissa saker
viltfjall: Platta på mark med vattenrör = då gör man ju som "alla andra" och kan känna sig som en i mängden :)
Mikael_L: Det borde inte vara så svårt att ganska snabbt bygga ihop en form med hjälp av L-kantelement i frigolit, och sedan lägga i lite armering. Sen är det bara att fylla plattan när ni gör husets platta. Och det borde inte kosta så mycket, att köpa lite extra betong, och kanske få några hjälpsamma handtag av gubbarna som gjuter husplattan. Men markarbetet är ju åtminstånde fysiskt
Mats: Beror på hur mycket toppgrus du har lagt på skulle jag säga. När det gäller slätheten säger bygg ama +/-3 mm på en meter eller 5 mm på 2.
Mats: Sov lugnt du. Problemet är när man sen snabbt bygger på en fuktig platta. Ytterväggarna är lugna men med dagens stressade tempo kör man rätt gärna på med täta mattor och färg på fuktig betong och då stänger man in fukten vilket senare ger problem
pars: Jag gjöt idag och tog vibrationsfri betong och det var precis som du säger rätt lätt att gjuta med denna typen. Det ser bra ut!
Dark_Helmet: Du får nog svårt att hävda att du ska ersättning bara för att det är en riskkonstruktion. Fortfarande använder många husfirmor denna typ av grund och det skulle de inte göra om de skulle vara ersättningsskyldiga bara för att de byggt med krypgrund. Ni måste väl rimligen också ha vetat om att det var med krypgrund huset skulle byggas? Däremot blir det ju en annan femma om ni
Stomp: Jag tror inte de har någon hemsida. Jag har själv precis använt mig av dem och är kanonnöjd. De använder sig av ett standardkontrakt. I kontraktet står det t.ex. bara att grovplanering ingår 4 m runt huset, i praktiken ingick total grovplanering av hela tomten, inte alltid man blir överraskad åt det hållet 8-) De killar jag hade var förövrigt väldigt trevliga.
Halmstad_74: Tror LKB AB har ett utmärkt alternativ! Leveranstiden för väggarna är dock för lång för oss... Lycka till med ditt bygge!
snuttjulle: [citat] Håller stenhårt med i detta. Har du inte större inflöde än att det fylls på en timme så håller nog betongen undan vattnet. Men töm först så slipper du för stor inblandning av vatten i betongen.
Ubbe: Vanliga markavloppsrör är väl också ett alternativ. Finns ju grövre dimensioner även av dom ;) Betalade ca 1121kr/6m ink moms för vägtrumma Ø200 på Granngården. Skarvrör till dessa är riktigt dyra, tror det var en bra bit över hundringen för en skarv :o För vägtrummor stiger priset fort med ökad diameter.