Hej

Jag håller på att gräva upp runt huset och har hittat ett par meter med gammalt dräneringrör typ keramik. Är dessa funktionsdugliga om jag bara ser till att spola igenom de ordentligt innan jag kopplar ihop de med de nya plaströreren jag planerar att lägga ner?

Alternativet är att riva upp de gamla keramikrören och byta ut det. Hur skulle ni gjort?

//Anders

Jag skulle byta. Har inget vetenskapligt belägg för det men jag gjorde det på min kåk. Lättare att lägga dränrör med juste fall än att hålla på att passa ihop en massa tegelrörsbitar.

-h

Det har diskuterats tidigare och som jag minns det så kom vi då fram till att om de ligger rätt så gör ren dem och låt dem ligga

Tänk om Du/Ni skulle få stopp i just de gamla rören. Eller att de går i sönder, då måste DU/Ni gräva upp runt kåken och byta ut dessa gamla rör då. Så varför inte minimera denna risk och byt direkt.

I sådana här "operationer" får inte Snålheten bedra Visheten.

Lätt värt arbetet att byta

Hej

Tack för tipsen, jag rev bort det gamla och ska sätta dit nya rör, enligt rekomendationerna.

Nu har jag råkat ur för ett annat problem. Längst bort från dräneringsutloppet kom det fram berg som dessutom tycks ha ett eget tillflöde av vatten. Dessvärre rinner det år fel håll och samlas på "fel" sida om berget. Det skapas då en liten damm (1 meter bred) mellan berget och en gjuten trappa som jag inte kan dränera.

Jag kan tänka mig två åtgärder, gräva en djupare grop och lägga dit stenar (stenkista) och låte den dränera sig själv eller försöka avleda vattnet från berget på något sätt. Men återigen - hur skulle ni gjort?

//Anders

Kan Du möjligen ta ett kort på problemet, ett kort säger mer än tusen ord. Så kanske jag kan komma på en egen lösning på problemet eller säga vilket av dina alt. jag skulle valt.

pandy skrev:
Alternativet är att riva upp de gamla keramikrören och byta ut det. Hur skulle ni gjort?
//Anders
Dessa gamla rör är troligen gjorda av tegel. Såvida man inte återfyller med större stenar när inpå så är tegelrör väldigt bra. Det är alltså inte säkert att du måste byta dom, men det kan bli knepigt att skarva mot dagens rör i plast.

Sedan är det ju en annan sak vilket som är bäst/billigast. Det tar tid att först hitta de gamla rören, försöka gräva utan att förstöra dom och sedan spola ur dom. Med tanke på att plaströr inte kostar så värst mycket per meter är det frågan om jag själv inte hade valt nya rör bara för att det är smidigare.

Fick inte in någon bild i systemet.

Men vi bilade ur en rännil ur berget mot dränröret och fyllde igen med makadam och filtduk. Jag tror det blir riktigt bra. Satte också dubbla isodrän för att hjälpa till vid uttorkningen.

//Anders

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.