13 123 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Grundligt spionage (mycket bilder)
Här hittade jag ett trevligt tricks, som jag inte sett förut, och knappast någonsin tänkt på.
Finlira inte så mycket med hålen i frigoliten för rör och sånt, utan fyll med fogskum efteråt istället. Fogskummet användes också som lim för mindre passbitar av frigolit.
Bild 14
Finlira inte så mycket med hålen i frigoliten för rör och sånt, utan fyll med fogskum efteråt istället. Fogskummet användes också som lim för mindre passbitar av frigolit.
Bild 14
Underhållande tråd!
För egen del kan jag bara konstatera att det är MYCKET man inte vet här i livet...
Om dom blåa är fjärrvärme vet jag inte, men om det är det så borde det åtminstone finnas två metallrör inuti med sluten isolering runt om, för temperaturen kan ofta närma sig 100 grader, i större kulvertar även över 100 grader.
Om dom blåa är fjärrvärme vet jag inte, men om det är det så borde det åtminstone finnas två metallrör inuti med sluten isolering runt om, för temperaturen kan ofta närma sig 100 grader, i större kulvertar även över 100 grader.
Nu har jag några bilder som visar hur kantelementen lagts ut, och fyllningen kring dom.
Jag lägger upp dom imorgon.
Vad tycker ni som läser det här om kantelementen? Rejäla doningar, och sen den fiffiga förankringen till plattan.
Men om man tänker göra grunden själv tror jag ändå att frigolit-L-element har sin fördel pga av vikt och sånt.
Det här kantbalksankaret leder väl också ut lite värme?
Jag lägger upp dom imorgon.
Vad tycker ni som läser det här om kantelementen? Rejäla doningar, och sen den fiffiga förankringen till plattan.
Men om man tänker göra grunden själv tror jag ändå att frigolit-L-element har sin fördel pga av vikt och sånt.
Det här kantbalksankaret leder väl också ut lite värme?
Martin T
Jag har ännu inte lyckats fånga själva gjutningen på bild, och då jag "ibland" måste vara på mitt jobb är det inte säkert att jag får någon sådan bild heller.
Däremot så kan jag säga att dom använder vibratorbalk som dom skjuter på kantelementen. Sen verkar det som att dom inte gör så mycket mer, för ytfinishen var inte så speciellt bra, jag såg att det var avjämningsmassa istället över hela grunden senare.
Det är väl bara ett annat sätt att göra, antar jag.
Däremot gjordes lutningen ner mot golvbrunnarna klart i den nylagda betongen.
Bild 15
Jag har ännu inte lyckats fånga själva gjutningen på bild, och då jag "ibland" måste vara på mitt jobb är det inte säkert att jag får någon sådan bild heller.
Däremot så kan jag säga att dom använder vibratorbalk som dom skjuter på kantelementen. Sen verkar det som att dom inte gör så mycket mer, för ytfinishen var inte så speciellt bra, jag såg att det var avjämningsmassa istället över hela grunden senare.
Det är väl bara ett annat sätt att göra, antar jag.
Däremot gjordes lutningen ner mot golvbrunnarna klart i den nylagda betongen.
Bild 15
Nu har jag sett lite bättre hur det är gjort under kantelementen.
På bärlagret? (heter det så?) ligger det ett lager med sand, på det ligger sen kantelementen. I sanden runt om är dräneringen nedlagd.
Sen är arean inom kantbalkarna fylld med dränerande grus.
Bild 16
På bärlagret? (heter det så?) ligger det ett lager med sand, på det ligger sen kantelementen. I sanden runt om är dräneringen nedlagd.
Sen är arean inom kantbalkarna fylld med dränerande grus.
Bild 16
Här är ett klipp ur en bild som är tagen i "mitten" av plattan.
Nätet har 15 cm rutor och det är 7-8 rutor mellan distanserna, så dom har lagt distanserna med lite drygt en meters mellanrum.
Sen blir man antagligen tvungen att ha lite tätare på diverse ställen, som i voterna och runt rör och sånt...
Bild 17
Nätet har 15 cm rutor och det är 7-8 rutor mellan distanserna, så dom har lagt distanserna med lite drygt en meters mellanrum.
Sen blir man antagligen tvungen att ha lite tätare på diverse ställen, som i voterna och runt rör och sånt...
Bild 17
4-5 per m2 är ett bra riktmärke - betonggubbar är tuungagådeberg skrev:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/grund/
Klicka här för att svara




