4 751 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Tung belastning av garageplatta
Kommer att placera ett tungt föremål, ca 2,5 ton i garaget. Det har en bottenareal på 90x90 cm. Det finns uttrymme fritt att bygga en sockel på en area om 160x 100 cm. Garageplattan är gjuten 1980 på leca. Vad jag fått fram kommer det inte bli några allvarliga skador men plattan kan möjligen spricka något när lecan sätter sig. Om man bara ställer dit föremålet utan att fördela vikten kan kan plattan sjunka uppemot 5 mm.
Frågan är därför hur jag bäst ordnar ett underlag som fördelar vikten på bästa sätt över den tillgängliga ytan? Ska man gjuta en sockel, använda stålbalkar eller kanske en förspänd plåt?
Frågan är därför hur jag bäst ordnar ett underlag som fördelar vikten på bästa sätt över den tillgängliga ytan? Ska man gjuta en sockel, använda stålbalkar eller kanske en förspänd plåt?
Gjorde en liten matematisk beräkning och kom fram till att trycket från ditt hemliga tunga föremål motsvarar en person på 108 kg med skostorlek 42. Så det borde ju inte bli någon större påverkan. Men jag är ingen expert...
Jovisst, men det blir 21 st 108-kilospersoner på 0,8 kvadratmeter... Lecan kommer att tryckas ihop och därmed finns det risk att plattan spricker.
Fast jag är osäker på om det egentligen är ett problem? Vad tål en gjuten platta, 10 cm tjock med 15 cm leca under.
Fast jag är osäker på om det egentligen är ett problem? Vad tål en gjuten platta, 10 cm tjock med 15 cm leca under.
Detta hittade jag på Maxits hemsida:
Hållfasthet betongplatta:
Underlager av LECA lättklinker, 200 kPa vid långtidslast, [ch8804] 1 % komprimering efter 50 års belastningstid.
200kPa motsvarar 20394.324kg/m2 enligt en omvandlingstabell som jag kollat i.
Nu spelar det ju även in mängden armering och så och jag har bara Googlat efter svaret så jag garanterar inte att det stämmer.
Hur du ska förstärka har jag ingen aning om, jag såg bara att enligt Maxits hemsida så borde det funka utan förstärkning...
Hållfasthet betongplatta:
Underlager av LECA lättklinker, 200 kPa vid långtidslast, [ch8804] 1 % komprimering efter 50 års belastningstid.
200kPa motsvarar 20394.324kg/m2 enligt en omvandlingstabell som jag kollat i.
Nu spelar det ju även in mängden armering och så och jag har bara Googlat efter svaret så jag garanterar inte att det stämmer.
Hur du ska förstärka har jag ingen aning om, jag såg bara att enligt Maxits hemsida så borde det funka utan förstärkning...
Klicka här för att svara