7 409 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Plint eller platta
Hej!
Har ritat ett fritidshus som vi tänker bygga till sommaren, BYA 60 kvm, vi har tänkt ha igång grundvärmen på vintrarna dv ca 5gr. All planering och konstruktionsutförande är klart förutom grundläggningen. Ritade först plintgrund då stugan kommer upp en bit från backen. började sedan tänka att det kanske vore bättre med en platta på mark, både ekonomiskt och byggnadsmässigt. och nu kan jag inte bestämma mig!
Vad säger ni! förslag! åsikter! Kan säga att marken är väldigt stenig.
Tack /Pär
Har ritat ett fritidshus som vi tänker bygga till sommaren, BYA 60 kvm, vi har tänkt ha igång grundvärmen på vintrarna dv ca 5gr. All planering och konstruktionsutförande är klart förutom grundläggningen. Ritade först plintgrund då stugan kommer upp en bit från backen. började sedan tänka att det kanske vore bättre med en platta på mark, både ekonomiskt och byggnadsmässigt. och nu kan jag inte bestämma mig!
Vad säger ni! förslag! åsikter! Kan säga att marken är väldigt stenig.
Tack /Pär
Det kan inte bli några fuktproblem om man har en välisolerad (under) platta med trägolv ovan, som står på grundvärme på vintrarna? Och det borde väl ta väldigt lång tid att värma upp plattan (om man nu ska ut någon helg under vintern) i jämförelse med att värma upp golvet till en plintgrund!
??
??
Plintar/krypgrund blir billigare. Fördelen med denna är att man kommer åt avlopp etc om det skulle hända något. På platta blir man tvungen att bila upp om man skall komma åt och om det blir problem. Nackdelen med krypgrund är kondensen och fukt som på sikt kan medföra problem, men det går även att lösa detta från början med en avfuktare och eller tillföra värme..
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden