2 934 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fuderingar kring isolering
Förhoppningsvis ska källar golvet gjutas nästa helg.
Det ska vara golvvärme i alla rum utom i pann rummet, tror jag än så länge.
Nu är frågan hur jag löser det med isoleringen. Har lite olika tankar kring det.
1.Isodrän 10cm vid golvvärme och 10cm makadam i pannrummet och sen gjuta
2.6,5cm Isodrän och 5cm cellplast vid golvvärme och 5cm makadam och 5cm cellplast i pannarum.
3.Som tvåan fast strunta i cellplasten i pannrummet
4. 6,5 el. 10cm Isodrän plus http://www.wiedland.se/thr/index.htmVad tror ni om detta material?
Funkar 4:an med 6,5cm Isodrän blir ju takhöjden lite bättre
Det ska vara golvvärme i alla rum utom i pann rummet, tror jag än så länge.
Nu är frågan hur jag löser det med isoleringen. Har lite olika tankar kring det.
1.Isodrän 10cm vid golvvärme och 10cm makadam i pannrummet och sen gjuta
2.6,5cm Isodrän och 5cm cellplast vid golvvärme och 5cm makadam och 5cm cellplast i pannarum.
3.Som tvåan fast strunta i cellplasten i pannrummet
4. 6,5 el. 10cm Isodrän plus http://www.wiedland.se/thr/index.htmVad tror ni om detta material?
Funkar 4:an med 6,5cm Isodrän blir ju takhöjden lite bättre
ThermoReflekt verkar intressant, men eftersom det är diffusionstätt hade jag själv aldrig använt det i en källare. Särskilt inte som dom visar på en bild, där dom sätter träreglar direkt på insidan av lättklinkerväggen, och sedan häftar upp thermoreflekten. Jag undrar vad det blir för RF i utrymmet mellan väggen och thermoreflekten?
Thermoreflekt verkar vara en bra produkt, dock skall man inte blint köpa de utannonserade R-värdena. För övrigt undrar vad materialet kostar per kvm, jag tippar att det är rejält dyrt, dvs för dom pengarna hade man nog fått vanlig hederlig glasfiber med totalt sett bättre isoleringsförmåga. Har du fått någon prisuppgift?
Vad gäller just ditt källargolv har jag svårt att förstå varför du inte bara kör med 300mm frigolit under hela grunden, inkl pannrummet?
Thermoreflekt verkar vara en bra produkt, dock skall man inte blint köpa de utannonserade R-värdena. För övrigt undrar vad materialet kostar per kvm, jag tippar att det är rejält dyrt, dvs för dom pengarna hade man nog fått vanlig hederlig glasfiber med totalt sett bättre isoleringsförmåga. Har du fått någon prisuppgift?
Vad gäller just ditt källargolv har jag svårt att förstå varför du inte bara kör med 300mm frigolit under hela grunden, inkl pannrummet?
[ftp]http://butik.wiedland.se/index.php?cPath=21_22[/ftp]MartinT skrev:För övrigt undrar vad materialet kostar per kvm, jag tippar att det är rejält dyrt, dvs för dom pengarna hade man nog fått vanlig hederlig glasfiber med totalt sett bättre isoleringsförmåga. Har du fått någon prisuppgift?
Ska sänka golvet 10cm och det funkar inte att gräva djupare änb vad jag gjort nu. Har grävt ner 30cm.
10cm makadam el, kappilär brttande isolering och sen 10cm platta.
Så jag har väl bara dom alternativen jag skrev innan att välja på
Klicka här för att svara