6 867 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
göra hål genom grunden
Hej,
Någon som har tips på hur man kan ta upp hål i en gammal stenhusgrund? Behöver ta upp hål under marknivå för jordvärme.. Grunden är murad av flintasten och vilar på ett granit lager som ligger direkt i lera..
Hur stora hål vågar man knacka upp utan att behöva vara rädd för att hela gaveln ska sätta sig?
Huset är från ca 1880talet..
MVH
PerAnn
Någon som har tips på hur man kan ta upp hål i en gammal stenhusgrund? Behöver ta upp hål under marknivå för jordvärme.. Grunden är murad av flintasten och vilar på ett granit lager som ligger direkt i lera..
Hur stora hål vågar man knacka upp utan att behöva vara rädd för att hela gaveln ska sätta sig?
Huset är från ca 1880talet..
MVH
PerAnn
Stengrunder har jag hört kan vara lite luriga. Flera jag känner har inte kommit egenom med "proffsborrare" och har fått gå genom gamla fönster/kolluckor. Dvs det blir först vinkel upp sen egenom och sen vinkel ned igen. Inte optimalt men enda lösningen. Jag skulle nog vara lite rädd för sättningar i stengrunden... Men om du skall borra så kontakta en betongborrfirma som kan borra genom sten?
När jag drog in bergvärme borrade jag själv genom 50cm gjuten betongvägg med procentsten. Betongen var inga problem, men granitstenarna var för djäkliga. Det tog mig två dar med en rejäl slagborr. Inte en proffsmaskin...
Klicka här för att svara