Snigla
Snigla: [citat] Hejsan Pipewelder! Tack för svaret! Tja, som sagt.. vi måste dränera om golvet i hela källaren (100 kvadrat), oavsett, och det skulle jag nog räkna det som väldigt kostsamt :-/ .. Det innebär ju återställande av badrum, tvättstuga och alla golv...och med tanke på att vi håller på att renoverar ett badrum uppe nu vet vi vad det kostar... :'( Snacka om att hundratusen kronor
10 svar · 3,9k läst
·
D
Digo: [citat] Tackar, verkar vara matnyttig information. Frågan är om man måste ha ett valvtak eller om man kan gjuta ett med armering eller om det finns någon annan lösning?
2 svar · 2,7k läst
K
Kusken: Tack för svaret Snuttjulle! Problemet är att jag inte kan hoppa över sanden, det visade sig vara "grunden", så det saknas helt enkelt en betongplatta. Är som sagt ett hus fr 1909. Frågan är nu om jag då kan lägga Cellplast/frigolit direkt på sanden (grunden) och sedan nästkommande steg, med armera, betong mm
2 svar · 3,8k läst
G
gromit42x: Om marken lutar mot huset och det är mycket fukt som kommer mot huset så kan man väl mycket väl tänka sig att det kan komma in tillräckligt med fukt den vägen för att påverka väggen även neråt mot golvet på insidan. När det gäller åtgärder så är det enklaste antagligen att lägga i ny silikon där det går och spika tillbaks listen på det gamla stället (möjligen komplettera
9 svar · 4,4k läst
·
G
google: Vi står inför en stundande utbyggnad av vårt hus från 1924. Grunden är granitblock och vi vill naturligtvis att grunden till utbyggnaden blir likadan. Hur går vi tillväga? ::)
0 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Visst suger stenmjölet fukt kapillärt också, och dåligt även av den anledningen?
3 svar · 3,4k läst
M
Mosse: soniz, Skaffa även hem Boracol för att spraya på mögelfläckarna. /Mosse
9 svar · 15,2k läst
L
lompolo: Har lite funderingar kring det jobb vår byggfirma gjort med husgrunden. Det gäller en platta på mark med ingjuten golvvärme. Det vi undrar över är: - de har lagt ganska lite makadam innanför kantbalkarna. Under balkarna är det 15cm men i själva formen bara 5-10cm. Under detta lager finns 10-30cm sand och under det packad pinnmo. Är det för lite makadam så plattan riskerar att suga
0 svar · 3,2k läst
J
Jonas_Hammar: Hej finns att läsa om på cellplast direkts hemsida mvh Jonas
4 svar · 3,0k läst
ylven
ylven: Så länge du har en panna som brinner i källaren, åtminstone periodiskt, och på så sätt håller murstocken åtminstone fesljummen, så är det ingen risk att fukten går uppåt.
8 svar · 5,7k läst
N
NicklasWall: Hej! Jag ska planschakta för krypgunden, dränera, gräva för ledningar från gatan mm. Har någon gjort detta på egen hand tidigare? Mycket tacksam för ev. efrarenheter, tips och tillvägagångssätt (bilder?). Tack på förhand.
0 svar · 4,1k läst
O
Ontop: [citat] Flytspacklade badrummet för 1 månad sedan och hade tänkt prima igår kväll, tänkte dock efter före och tog med en fuktmätare från jobbet idag för att försäkra mig att allt är ok... Ytan är helt OK 10-16% WME (wood moisture equivalent) men vid djupkontroll visade det sig ligga på 26%. Gräns för mögeltillväxt i trä ligger på 20%. Vad använder "proffsen" för att avgöra
46 svar · 8,1k läst
A
anqust: Sedan beror det på vad som skall räknas in i "grunden".. Grävning för grunden, massor (makadam, ev bärlager osv), dränering, vvs etc. Skall det räknas med?? Vi gjöt en grund (platta) i somras på drygt 120m2 och utan massor och grävjobb gick det på ganska precis 100.000:- inkl golvärmeslangen. Vi gjorde allt själva förutom att vi hade en erfaren gjutare med när vi gjöt.
5 svar · 2,1k läst
A
anqust: Vi har en pelare på vår platta som skall klara 148,5 kN för att hålla upp limträbalken för hela takkonstruktionen. Där gjorde vi ett urtag på 2x2 meter och extraarmerade precis som dig. Skillnaden var att vi endast tog ur 20cm i isoleringen. Jag gick också omkring och funderade en del innan jag fick dit en konstruktör.. Som sagt så känns det som att man skall anlita någon kunnig när
6 svar · 8,8k läst
D
_David_: Ytskiktet hade inte hunnit torka helt, därför la jag på så att det inte skulle bli märken av regndropparna, men dagen efter tog jag bort den så det fick regna fritt. Förövrigt, så är jag mycket nöjd med plattan, inge flytspackel här inte ;)
4 svar · 5,3k läst
L
Linnex: [citat] Ja mer än 10.000 blir det. Munter Homedry + 10.000 är mer rätt. Ca 26.000 blir det. Gjuta golv blir det inte men jag funderar på lägga 20 mm markskiva (frigolit) och sedan betongplattor.
3 svar · 1,7k läst
M
Mats: ett förslag: Gör en liten stående lådda i samma matrial som husets ytterväg och sen sätter du ett tillräckligt stort ventilatinsgaller längst ut
1 svar · 3,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag vet inte hur länge man byggt med cellplast under plattan. Om man inte har något tätt skikt under betongplattan borde den efter en tid nå något sorts fuktmässigt jämviktsläge beroende på markförhållanden och temperaturer i huset och plattan. Detta oavsett om det är täta skikt på ovansidan av plattan eller ej. Angående torktiden, klinker på golv (OBS utan tätskikt)
8 svar · 8,0k läst
M
Mats: Det är ingen fara. Skogen växer inte upp rakt igenom. Har 2000m2 gammal skog där vi har fyllt på på med varierande tjocklek från 0 till 5 meter och har inga problem med att skogen kommer underifrån. Däremot får man bevaka tomtgränserna och hålla efter där men vanlig kantklippning med trimmern och gräsklipparen gör jobbet
5 svar · 6,2k läst
M
Mats_Andersson: Hej ! Ett hus vi kikat på att köpa har försetts med en avfuktare i torpargrunden, installerad av förrförra ägaren omkring 2003-2004, på inrådan av Anticimex, samtidigt lades plastfolie ut på marken under huset, och man gjorde en sprutning av undersidan av huset med antimögelmedel, så troligen hade någon påväxt startat. Frågorna blir då: Hur mycket energi drar en sån här pryl ?,
0 svar · 1,9k läst
Wigert
Wigert: Jag svarar mig själv efter att ha fått ett snabbt svar från Outokumpu som gör prisol och plusprisol: Prisol kan man inte gjuta in, men Plusprisol går bra eftersom isoleringen gör att det nödvändiga expansionsutrymmet då finns. Eloge till dem för snabbt svar.
1 svar · 1,6k läst
P
poiu: Den metoden kan man använda jag har själv gjort det i ett extrem läge; stor risk för vatten, bristande dränering, och bristande plats för dränering, samt dyrt att göra om. Enda orsaken till att kombinera platon och isodrän i vanliga fall är väl att transportkostnaden för macadam gör den dyr, men då är leca ett alternativ. Vad man ska vara medveten om är att väggen blir betydligt
2 svar · 4,4k läst
G
gaia: [citat] Jag skulle också förvänta mej att färgen sitter in i betongen och inte bara som en hinna på ytan. Regn och vatten ska färgen tåla utan problem. Har trappan varit saltatat innan du målade den? Klorider som finns i salt är inte så snälla mot betong men jag vet inte hur dom påverkar färgen. Vattenglas är ju silikater som binder till kalk (Ca) som finns i cement och bildar
6 svar · 12,8k läst
E
Eld: På två veckor gammal betong behövs ingen primer för att det ska fästa. Se bara till att det är rent och väl vattnat. (Spola av ordentigt med vattenslangen.)
2 svar · 8,3k läst
saturnus
saturnus: Förr fanns inte betongbilar med ränna eller pump, utan då fick man hyra en ficka, som chaffisen tippade betongen i. Sen fick man med skottkärran hämta och rulla ut betongen. Men det hände att det var för mycket strul med att få ut en ficka för endast ett lass betong. Man fick då lägga ut några mazoniteskivor som betongen tippades på. Sedan var det att ösa upp betongen i kärran och
6 svar · 3,7k läst
E
emilb: Fråga sprängaren dom har ofta gjort det förut och vet vad som krävs, så slipper du göra en massa saker i onödan som du inte vet om det behövs eller funkar.
3 svar · 4,5k läst
K
KOB: Har du bara fått med det väsentliga, borde det vara lugnt. Ingen av dina bilder skulle göra mej ”skakabent” för att bjuda om jag gillade huset och att allt övrigt kännts rätt. Kan inte se att bilderna pekar ut något ohanterbart som avskräcker. Därmed inte sagt att du för evig framtid kan glömma undrgrunden. Kan ju finnas delar som du inte kommit åt att se. Köper du ett hus, tar du
16 svar · 9,3k läst
·
N
nellas: Hej! har tänk att bygga en maskinhall (kall) modell större, 400 kvm. Betongplattan skall vara så billig som möjligt och i o med detta så har jag en del frågor angående plattan. 1. Behövs isolering under plattan? 2. behövs kantbalkar 3. Vilken tjocklek behövs på grusbädden under plattan (underlag pinnmo) 4. Vilken tjocklek bör plattan vara (skall hålla för 10 tons hjullastare) Tack
0 svar · 2,5k läst
T
tosso: Hej, Vilka regler gäller vid dränering av plattan?. Var kan man läsa om dränering?
0 svar · 1,3k läst
H
husloppan: Så ventilerna ska vara tilltäppta året runt alltså? och avfuktare som går på då fuktigheten når en viss procent?
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.