Grund & Markarbeten
Sylvester: Kan ju direkt säga att det låter sinnessjukt mycket grus. Snacka om brutal dränering. Min fråga till dig är om ni höjt huset mot befintliga markhöjden? Med 360 ton på era 140 kvm så blir det närmare 1.5 meter tjock lager med grus under huset. De 1.27 ton/kvm som ingick är för övrigt väldigt generöst. I vår entreprenad ingick det endast en bråkdel av den mängden. Sedan så har ni
Eld: Det som är kvar i bilen kör de iväg med, det behöver du inte bry dig om. Om du får mycket över efter att ha dragit av så kan du lägga det i lagom stora högar på tex tidningar för borttransport efter att det brunnit. Obs, inte större högar än att du kan bära betongklumparna. Om du lägger spillet i en stor hög så skaffar du dig extrajobb... Gör INTE som de gjort i
Mats: Dimensionering av betong kan jag tyvärr inte men brukar man inte göra garageplattor 10-15 cm tjocka?
Hoppfull: Undrar om någon byggt en grund som man gjuter av större sektioner istället för lekablock? Vill veta vad ett block väger och om ni har byggt med leka eller betong. Ska bygga en Finndomogrund är det tänkt.
callel: Ingen som har byggt källare själv som har lite siffror att jämföra med?
Gimo: Tack för svar! Skall kontakta miljöinspektören idag för att få en bättre koll. Har liksom tänkt bo där resten av livet och jag vill ju inte att det skall bli kortare bara för man har radon på tomten... eller att barnen tar skada. :-/
Charlesson: Nej, vad jag kan se så finns det ingen direkt anledning. Annat än att det skulle kännas bra att veta att det är "rätt" gjort. Finns inga fuktskador el. dyligt. Idag är det jord mot grunden på runt stora delar av huset. Huset har även en intressant lösning av dagvattnet från stuprören som leds rakt in till en stam som ligger ingjuten i plattan.
Calle_L: HEj Någon som har ett bra tips på en firma som brukar vara ute i Aliske utanför Knvista och bygga grunder? Behöver hjälp med att fylla mitt garage med betong och slipa till plattan. Skulle vilja komma i kontakt med någon som kan tänka sig bara göra en garage platta och gärna då i samband när de ändå är här ute och gör någon annan grund. Garaget är på va 50 kvm.
Langbein: Med bergsluttning på baksidan så berget delvis går till väggens nederkant, har det tydligen varit svårt att dränera då man inte sprängt ut ordentligt. Så vattnet ska rinna ut till sidorna som är dränerade, men baksidan har en liten grop där det samlas vatten emot väggen. Inte så bra så den ska fyllas. Jag har börjat med stenkross och hällt på grusblandad sand, är sedan betong
matbr107: :-/ Är i akut hjälp med en lösning på en nedfart till huset. Brant blir det tyvärr och helst skulle jag vilja kunna ställa bilarna uppe vid vägen på vintern men ändå komma ned till huset om man vill med bil på sommaren. Två bilar måste kunna parkeras uppe vid vägen. http://www.villabroden.se/uploads/pics/hus72.JPG Bilden tagen ifrån husentrén (se nedan) Helst ska vi undvika att
olof_cato: Vi har jordgolv i vårt nyinförskaffade landställe, dvs. jord (e.g. snäckskalssand) hela vägen upp till golvbrädorna. Nu skall vi renovera och frågan är således: skall man gräva ur jorden/sanden och skapa en krypgrund, eller skall man ha kvar jordgolvet, som verkar ha fungerat hyfsat med att transportera bort fukt hittills?
rob-lind: :-/Jag har pratat med killen/firman som gjorde jobbet med golvet och enligt honom så är det så att dom bytade alla syllar under golvet och i en vägg. och han påstår att det kan lukta ändå och då har lukten satt sig i fasaden, alltså panel,asfaboard och isolering, och han menar på att skall man bli kvitt lukten får man byta allt detta. vad kan detta vara värt eller vad kan det kosta i
_David_: [citat] Jasså, var kan jag läsa dem? Vad handlar det om för nivå? (svetsa alla nät, dra ring runt osv..)
ylven: Kolla gula sidorna, ring och begär offerter! Det var så vi gjorde, men tyvärr bor vi utanför Linköping så den firman vi hade är nog inte aktuell för dig. Prata gärna med grannarna, säkert finns det flera som har gjort detsamma på er gata, som har något att säga om dem som gjorde det. Vi fick bra rekommendationer just av våra grannar.
Lingan: Det låter finemang, då kan ja lägga min energi på annats tillsvidare. ::) Tack för hjälpen...
Langbein: Kollade igen, Grovbetong ska var minst 50 mm, jag hade tänkt att lägga ett par cm, annars blir det mkt att bära. Täcka med annat eller nöja sig med sten sand och grus?
Johan Gunverth: Behöver man lägga geotextil under sandlagret man sätter gatstenen i? Anledningen till att jag frågar är att underlaget är översållat med med gråbo och i princip allt vanligt ogräs. Över detta skall sedan läggas 10 cm sand och där i gatstenen. Gatstenen fogas sedan med stenmjöl. Att det blir mossa och annat smått och gott är helt OK. Det går att krafsa bort. Det stora oron är
Shukokai: Jag skall rita upp planerade förändrignarna på min tomt för att ansöka om schaktlov hos min kommun (Botkyrka) och undrar om någon känner någon som kan rita markarbeten? Gärna södaer om Stockholm.
ylven: Nej, det är ingen mening med det. Om du har mycket ytvatten på tomten kan det vara idé att gräva ett dräneringsdike med fall och dräneringsslang och koppla på dagvattenledningen för att på så sätt minska belastningen av vatten på husgrunden.
pinebar: Hej! Hos oss fick vi ansluta dräneringen till det kommunala avloppet, men inte stuprännorna. Vattnet från taket måste alltså släppas ut i trädgården. Det fungerar bra för oss. Man får leda bort det lite från huset bara eller skaffa tunnor. Med en helt ny dränering så är inte jag orolig för den lösningen alls. /pinebar
perobe: Ja, då handlar det inte om någon tillfällighet i alla fall... Ta upp frågan på Juridik-avdelningen. Jag kan inte tänka mig att det är fackmannamässigt utfört om luftfuktigheten konstant ligger över den kvot som ger mögeltillväxt.
MartinT: Ni bör ta dit eran kvalitetsansvariga (KA) så att han kan bedöma saken på plats. Jag hoppas ni har en KA som inte utses av firman som gör själva grunden, i annat fall hade jag tagit dit en mer opartisk KA.
sjalvdrag: Omfattningen är inte stor utan är bara ett par tre fläckar på ca 1dm styck. Angående målning av golv så har jag inte en aning om när den är gjord. Men man kan se spår av tidigare utfällningar och där dom varit så verkar det ha upphört, att plattan är fuktig är jag medveten om eftersom jag skrapat bort lite färg och sett fukten där färgen ha suttit.
Hogweed: I bakkant på mitt blivande garage har jag murat upp två varv lecablock för att kunna fylla upp och få en jämn marknivå. Plattan är formad med färdiga kantelement och lecablocken har jag putsat. Min fråga är - behöver jag fuktskydda med platonmatta eller liknande om jag fyller upp med grus mot väggen så att det understa lagret med leca täcks? Har även hört att man kan stryka på
polanders: Är det lera i botten så får du ta bort den eller påla. Vad jag vet så går det inte att bygga på lera utan pålning men jag vet ju inte allt. :-/ Vanliga schackt massor funkar bra att fylla på med dvs sten och grus blandat.
saturnus: räkna då med 100--200:-/ton inkl. transport. M a o 100 ton är ingen större utfyllnad. Det finns angivet i husentreprenörens byggbeskrivningar hur mycket fyllningsmassor som ingår till husgrunden, gissar på att snittet ligger på 75kbm. Det är kommunen som anger var man vill ha sockelhöjden på huset- detta i förhållande till gatan/vägen. Själv vill man sträva efter att vatten(regn)
alfalfa: Jag har klurat lite själv och försökt hitta lite hjälp här på forumet, men hittar inte riktigt det jag söker... Vi ska till våren göra en uttbyggnad på ca. 15 kvm byggyta i två plan. Utgångsläget är idag en 1½-plansvilla med källare. Min tanke är att gjuta grunden i fil med ena långsidan på källarväggarna. Vad jag har läst mig till ska det vara minst 60 cm packat makadam
Gubben: Använd ordenligt med mindre sprängsten och sedan tex 0-150. Sen gäller det att ha en ordenlig vält. gärna en man drar efter maskin som vibrerar. ca:4-6 ton. Efter det så har du en stabil botten. Men om du är det minsta osäker på hur djupt leran går så låt en geolog kolla på det. Det kan vara mycket välinvesterade pengar.