Byggahus.se
Hur ser egentligen mögel i krypgrunden ut ? Jag har bra ventilerad krypgrund och singel på marken ingen plast eller liknande bor på "torr och väldränerad mark"
Nu har det börjat uppkomma svarta fläckar på en del ställen på trossbotten plattorna det är bara på en del ställen och luktar ej mögel , är det mögel eller ,,?
I så fall vad kan man göra ,lägga plast på marken ??
tips mottages tacksamt !!

Ja, svarta fläckar är mögel.

Om jag var du så skulle jag:
*Städa ur grunden på allt organiskt som finns där (ner på sågspånsnivå)
*Täcka marken med plast
*Sätta in en hygrometer så att jag har koll på fukthalten
*Stänga ventilerna när det blir vinter (för att inte kyla ner marken under huset i onödan).

Om fukthalten är för hög även med plast och stängt på vintern, så skulle jag sätta in en avfuktare och stänga till ventilerna permanent.

ylven skrev:
Ja, svarta fläckar är mögel.

Om jag var du så skulle jag:
*Städa ur grunden på allt organiskt som finns där (ner på sågspånsnivå)
*Täcka marken med plast
*Sätta in en hygrometer så att jag har koll på fukthalten
*Stänga ventilerna när det blir vinter (för att inte kyla ner marken under huset i onödan).

Om fukthalten är för hög även med plast och stängt på vintern, så skulle jag sätta in en avfuktare och stänga till ventilerna permanent.

du menar väl att man ska stänga ventilerna på sommaren för att inte möta den svala luften med varm och fukthaltig luft? det låter rimligare tycker jag..

Tack för svaren
Jag har nu en del följd frågor,
ventilerna öppna eller inte, sommar vs. vinter ?
Jag funderar på att isolera grunden på insidan med frigolit bra eller dåligt ?
Givetvis täcker jag även marken med plast eller väv.
Och till sist vart skaffar man en bra fuktmätare att ha i krypgrunden ?

ossie k skrev:
du menar väl att man ska stänga ventilerna på sommaren för att inte möta den svala luften med varm och fukthaltig luft? det låter rimligare tycker jag..
Nej, jag menade faktiskt precis vad jag skrev. Själva poängen är ju att inte kyla ner grunden under vintern så att den varma fukthållande luften under sommaren inte kommer att kylas ner när den kommer in i grunden. Men troligen är det en bättre lösning att ha stängt året om med en avfuktare.

OK , det var ventilerna alltså stängt på vintern åtminstone kolla gärna på mina andra följdfrågor nån, jag är tacksam för alla tips och OM man ska ha en avfuktare vilken sort och fabrikat iså fall och drar de mycket el ??

ylven skrev:
Nej, jag menade faktiskt precis vad jag skrev. Själva poängen är ju att inte kyla ner grunden under vintern så att den varma fukthållande luften under sommaren inte kommer att kylas ner när den kommer in i grunden. Men troligen är det en bättre lösning att ha stängt året om med en avfuktare.

nja, det är nog inte så lätt, även om du stänger ventilerna vintertid så kommer inte grunden vara varm när våren kommer, det kommer antagligen inte vara över 15 grader ändå (självklart kommer det kanske vara lite bättre än med öppna ventiler, men jag tror inte det blir så stor skillnad). Öppnar du ventilerna då och drar in fin 20-25 gradig fuktig luft på sommaren så blir det ändå kass. Isåfall skall nog grunden vara isolerad och ev. värmas upp också. Alternativ tätad året om, jag står inför samma dilemma för tillfället, om jag skall göra någon permanent lösning, dvs. tätning, isolering och uppvärmning av grunden (konvertering till uppvärmd krypgrund, ev. från inomhusluften) eller jag bara skall köra med stängda ventiler och aktiv avfuktning på sommarhalvåret,

Nej, nej. Inte stänga ventiler på sommaren. Ska de stängas är det på vintern!

Det sprids ofta missuppfattningar om ventilation av undergrunder. Ämnet är komplext och kan omöjligtvis förklaras så kort som det vanligtvis presenteras i diskussionsforum. Därav alla dessa missuppfattningar som om och om återupprepas och därigenom etablerar sig som sanningar.

Tyvärr är det så att läsare vanligtvis tröttas av att läsa en information som är tillräckligt uttömmande för att beskriva ämnet.

”Hä gå int förklar för dem som int begrip”, för att använda Ingemar Stenmark´s ord.

Gör dock ett försök. Blir långt, men ändå alldeles på tok för kort och fragmentariskt med tanke på ämnets komplexitet.

En uteluftsventilerad undergrund är definitivt beroende av att ventilöppningarna är öppna på sommaren.

Påståendet att det bara är en nackdel att ha öppet på sommaren, ”för att då kommer det bara in fuktig luft”, bygger helt på en missuppfattning. Det kommer visst in fukt vissa delar av dygnet, men andra delar av dygnet går det ut mer än det som tillförts. Den tid av dygnet som det är gynnsamt att ventilera är mestadels större än den tid som det är ogynnsamt. Det är detta ”plus” i fuktbalansen som uteluftsventilerade undergrunder lever på. Stänger man ventilerna kommer grunden inte åt detta ”plus”. Fukttillskott från marken gör att fukt ansamlas och kan inte ventileras ut. Leder ofelbart till att fukten anrikas upp till dess att fritt vatten fälls ut.

Den uteluftventilerade undergrunden klarar vanligtvis rätt lätt att hålla RF 70% på vintern men ABSOLUT inte på sommaren. INGEN uteluftventilerad undergrund klarar sig under RF 95-97% tidvis under den varmaste delen av sommaren. Att då stänga ventilationen vore förödande.

För att förstå måste man ha ingående kännedom om vad RF står för. Man måste dessutom veta att RF inte alls är ett mått på mängden vatten AF (absolut fukt) som finns i luften. Avstår här från att köra kursen om vad RF och AFstår för. Får bli en annan gång. Blir tillräckligt mycket text ändå.

Om man generaliserar något, så ser ett rätt ordinärt augustidygn ut ungefär så här, märk väl att beskrivningen handlar om utomhusluft. Betänk även att det är under denna årstid som den ovan beskrivna ”pluseffekten” är som minst och snävast.

Störst fuktinnehåll nås vanligen mitt på dagen när det är som varmast. Samtidigt är oftast RF lägst då pga den höga temperaturen (då borde ventilerna vara stängda). I takt med att temperaturen sjunker på eftermiddan så stiger RF. Så fortsätter det hela kvällen till dess att RF nått 100%. då börjar luftens fukt att falla ut till fritt vatten. Det innebär att luften börjar avfuktas. Uppstår oftast sent på kvällen eller kring midnatt.

Utfällningen av fritt vatten sker mot de kallaste ytorna, vilket oftast är marken. Vi hittar vattnet som dagg i gräset eller imma på våra bilar. Luftens avfuktning går därefter snabbt.
Temperaturen fortsätter att falla till ungefär 3-4 tiden på morgonen. Under hela tiden fälls mer och mer fukt ut till fritt vatten. När temperaturen åter vänder uppåt tidigt på morgonen, så har luften ett avsevärt lägre fuktinnehåll (borde vara läge att låta fläktar gå igång). Utomhusluftens fukinnehåll är därefter vanligen lägre än undergrundens fram till 10-tiden på förmiddan

Påståenden om att ventilerna bör stängas på sommaren härrör sannolikt från missuppfattningar som kommer från förhållanden kring grunder som avfuktas med maskiner.

En maskinavfuktad grund som ställts in på RF70%, får under sommarhalvåret en undergrund som är onaturligt torr för årstiden. Den har inte någon som helst nytta av normal utomhusluft. Blir bara så att den får jaga livet ur sig själv för att avfukta luften runt husets närmaste kubikkilometer.Då blir det en självklarhet att ventilerna ska stängas så att maskinen bara behöver avfukta grunden..

De som säljer avfuktningsmaskiner hyllar tesen att RF måste ligga under 70%, året runt. Det innebär att varenda undergrund måste skaffa avfuktningsmaskin. Villkoret går helt enkelt inte ihop med någon enda undergrund under sommaren utan maskin.

Går inte att förneka att det finns undergrunder med fuktproblem, men trots avfuktningsmaskinsäljarnas bistra budskap så fungerar ändå en majoritet av undergrunderna helt klanderfritt utan avfuktningsmaskin.

/KOB,

• Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Har installerat en DST-avfuktare för tre år sedan....i min krypgrund.http://www.dst-sg.com/swe/index.asp
Funkar kanon!
Kostade ca 25.000 med installation men är värt varenda öre..
Torrt och fint där nu..skillnad mot innan.
Den drar typ 700-800 w när den avfuktar, men det gör den mest juni-sept.
Se bara till att täta ordentligt i alla ventiler (onödigt att avfukta hela kvarteret) ;)

Jag har inte lagt plasten ända ut till väggarna i grunden. Jag har hört att markfukten då vandrar under plasten till väggarna som då suger i sig en del.

soniz,

Skaffa även hem Boracol för att spraya på mögelfläckarna.

/Mosse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.