M
Mats: man bör även stoppa dit en markduk för att förhindra att jorden följer med vattnet in i gruset och sätter igen
5 svar · 1,2k läst
M
Mats: Vissa kommuner ser stubbar som riskavfall och då blir det tyvärr dyrt
1 svar · 2,2k läst
Snailman
Snailman: När vi byggde garage hyrde vi en en sån där eldriven stav som vibrerar, finns det någon uthyrningsfirma i din närhet, de brukar ha skylifts, och allt möjligt att hyra ut, vi hyrde tom en vibrerande balk som räckte över hela grunden (dubbelgarage) sen hade vi nån sorts slipmaskin för betongytan oxå. :P
7 svar · 6,3k läst
O
osueco: Finns det någon som kan rekommendera litteratur om enklare vägbyggnad?
0 svar · 1,1k läst
L
liz-ard: Vi har ett trähus byggt 1904. Vi har har renoverat en hel del ibland genuint och ibland billigt och snabbt... I våras har vi gjort tilläggsisolering och ny fasad. Under framsidans glasveranda fanns en dåligt byggd källarvägg som vi först tänkte ge en putsyta. Men sedan ville vi hellre matcha de övriga grunden som är i huggna granitblock. Riktig granit fast hugget i relativt tunna bitar
0 svar · 2,4k läst
U
Uffe_Ulrika: Jag håller med dig, det verkar ganska provisoriskt. Varför inte göra en riktig fast installation med egen säkring i centralen. Elgubbarna fixar det snabbt. Kostade mig ca 1800 kr. Märkligt att ha snyggare installation i krypgrunden än i garaget ;-) Med tanke på att avfuktaren kostade ca 14000kr och 80 mm spirorör var dyrare än guld så kändes 1800 kr som en mindre kostnad. (upptäckte
5 svar · 5,2k läst
P
perobe: Sand suger ju inte vatten kapilärt så det har ingen betydelse.
3 svar · 1,3k läst
P
pi: Någon som har inputs på ämnet fastpris för tomt/markarbeten ? Jag antar att det oftast blir billigare att ta löpande, men finns det några med erfarenheter på sluttningstomter med berg som grund, som tagit fastpris och gått med vinst ? (jämfört alltså med om man tog löpande)
0 svar · 3,1k läst
E
emilb: Japp tackar för det tipset jag med jag ska få en lastbil med fylle i slutet på veckan ;D
4 svar · 3,3k läst
O
osueco: Finns det någon som kan rekommendera litteratur om enklare vägbyggnad?
7 svar · 2,3k läst
L
Linnex: Ja jag tror nog att grunden behöver fixas. Huset är byggt 1980. Jag tog över det 1995.Skivorna bågnar. För några år sedan damsög jag av vitt "pulver" på skivorna. Jag plastade samtidigt marken vilket  det inte var gjort. Innan var sanden så det gick att krama ihop. nu ser man kondensen under plasten. Kring par ventilationsöppningar är det lätt angripet av svart mögel. Detta
6 svar · 2,8k läst
P
poiu: Bra text. Maximala partialtrycket stiger med stigande temperatur. Kurvan är starkt olinjär. Partialtrycket hos vattenångan i luften är vid lägre p.t än mättnadsångtrycket direkt relaterat till absoluta fuktinnehållet i luften (luften i porerna i material har på samma sätt en ånghalt så länge porerna inte är vattenmättade). Du kan altså lika gärna räkna med absolutfuktighet i
13 svar · 6,5k läst
T
tp: Hej. Ska jag helst anlita en byggkonstruktör för att få bästa svaret på vad för avstånd emellan plintar, dimension på grundbjälkar för ett, ännu ej byggt hus, ståendes på plintar som ska vara * 4x4 meter * stå på moränjord, med ibland stora stenblock (vilket gör att man inte kan ha hur tätt emellan plintarna som helst, ett avstånd t ex 3 meter) * enplans hus * marken lutar 50
0 svar · 5,2k läst
eerieva
eerieva: Hej AndersMC Tusen tack för ditt svar, det känns skönt att höra!
2 svar · 5,2k läst
N
NiklasA: Hej! Jag fick uppgift från vår grävare här i Kungsbacka att de tog 1350 kr/kvm med färdig platta och grovplanering av tomten inkl dränering, grävning av VVS till platta mm. Dock ingår inte golvvärme. Sedan tillkommer i ditt fall sprängning.
1 svar · 2,0k läst
P
perobe: Alla utrymen i källarplan är biarea. Spelar alltså ingen roll vilken takhöjd det är frågan om. http://www.sis.se/upload/632107901998187500.pdf
1 svar · 2,2k läst
P
PluttSkydiver: Jag har byggt en automatisk pumpautomat som mumpar ut vatten från baljan i min kondensavfuktare. Den består av en spolarpump från Biltema och lite slang samt tidsströmbrytare och nivåströmbrytare från Kjell&Company. Det fungerar så att när vattennivån kommer till nivåbrytaren så triggar den tidsströmbrytaren så att pumpen startar. Jag har satt tiden till ca 2 minuter då pumpar
0 svar · 3,8k läst
P
poiu: Det är inte bra. Lägg syllpapp emellan.
1 svar · 3,6k läst
P
poiu: Använd inte silikon, utan använd sikaflex. Det är mycket dyrare, men om du tar UV beständig så varar det mycket längre även om det är solbelyst. Silokon är skit att foga med utomhus. Man gjuter ju emot frigolit, men det är ju i väggar, så det blir tunna skickt. Men vad som borde hända om du gjuter emot och det rör sig för mycket är att det bildas en spalt med frigolitsmulor. Då
15 svar · 7,3k läst
gadeberg
gadeberg: Hej! Ska putsa till väggarna i källaren lite och undrar lite om putsbruk. Det finns ju lite olkika bokstäver på säckarna, vad innebär det? När det är putsbruks är det då lite "klibbigare" så att det fastnar på väggen eller måste jag tillsätta nåt?
0 svar · 1,6k läst
J
jonasb: Här måste du få en geoundersökning gjord. Vad är det för typ av massor, bärighet mm. Det kan vara så enkelt som att dränera men det kan också handla om pålning (dyrt). MVH Jonas
2 svar · 5,5k läst
S
stakka: Skall bygga ut huset med 40 kvm. Hade tänkt mig att använda Siroc kantelement (använde sådana när jag byggde garage för 5 år sedan). Frågan är denna: Skall man använda sig av kantellement mot den befintliga grunden (plattan) eller skall man gjuta direkt mot denna? Man kan ju spara lite pengar på dett sätt!! Det gamla huset är inte byggt med sådana element (byggdes tidigt 80).
0 svar · 1,8k läst
H
Hoppfull: Någon som har erfarenhet av rimligt pris på murad torpargrund. 143kvm hus, 25 breda lekablock?
0 svar · 2,4k läst
B
Bean: Hej! Lite svar på dina frågor: 1. Du kommer inte att ha några problem med sättningar för det låter som ett väldigt bra grundarbete. 2. Skall du bara använda p-platsen till personbilsparkering räcker det med 4 cm asfalt av typen ABT 11(tätasfalt med stenstorlek max 11mm). 3. Röd asfalt är väldigt dyr eftersom det är mycket ovanligt att denna typen av asfalt läggs och därför blir
1 svar · 6,3k läst
K
KOB: Tror nog erat beslut var klokt. Detta hus uppmuntrar till överilad budgivning. Är ganska säker på att den som vinner budgivningen bjudit för mycket. Bara att hoppas på att "vinnaren" inte tagit sig vatten över huvudet. /KOB.
9 svar · 4,7k läst
·
U
Ubbez: Hur mycket måste man fylla på på om man har bergknallar som sticker upp under den tänkta garageplattan?
0 svar · 3,3k läst
M
mitmit: Undrar själv över denna fråga då vårt nyköpta hus tyvärr verkar ha detta problemet. Någon som har någon fundering, tips idee?
1 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det måste ju byggas eller gjutas en mur mellan de båda grundplattorna. Beroende på hur marken utanför ser ut måste man kanske ha en mur helt eller delvis runt den högsta plattan och fylla upp inuti innan isolering och kantbalkar läggs på. Isolering läggs självklart mot muren mellan plattorna. Allt annat än att göra en enkel platta på mark fördyrar grunden väldigt mycket. Vi har
1 svar · 3,2k läst
S
Sylvester: Kan ju direkt säga att det låter sinnessjukt mycket grus. Snacka om brutal dränering. Min fråga till dig är om ni höjt huset mot befintliga markhöjden? Med 360 ton på era 140 kvm så blir det närmare 1.5 meter tjock lager med grus under huset. De 1.27 ton/kvm som ingick är för övrigt väldigt generöst. I vår entreprenad ingick det endast en bråkdel av den mängden. Sedan så har ni
1 svar · 3,2k läst
E
Eld: Det som är kvar i bilen kör de iväg med, det behöver du inte bry dig om. Om du får mycket över efter att ha dragit av så kan du lägga det i lagom stora högar på tex tidningar för borttransport efter att det brunnit. Obs, inte större högar än att du kan bära betongklumparna. Om du lägger spillet i en stor hög så skaffar du dig extrajobb... Gör INTE som de gjort i
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.