4 428 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Både Isodrän & Platon?
Ja, jag vet, Platon vs. Isodrän är en evig diskussion som många får skav i örinen av.
Men jag har en lite ny vinkling i ämnet som jag inte hittat någonstans, och som kanske kan få någon kunnig att intressera sig.
När vi grävde upp runt huset (byggt -42) såg det ut som ett gärde ända fram till grunden. Därför sade grävargubben att det bästa är att lägga platon närmast husväggen, sedan pordrän utanpå detta enligt pordräns rekommendationer med duk och singel.
Motiveringen var att platon tätar & pordrän dränerar+isolerar.
En fundering jag har är om luftspalten närmast husväggen motverkar eller förstärker isoleringseffekten........
En annan fundering är om det kan bli kondens i/vid luftspalten
Kan någon analysera läget?
Men jag har en lite ny vinkling i ämnet som jag inte hittat någonstans, och som kanske kan få någon kunnig att intressera sig.
När vi grävde upp runt huset (byggt -42) såg det ut som ett gärde ända fram till grunden. Därför sade grävargubben att det bästa är att lägga platon närmast husväggen, sedan pordrän utanpå detta enligt pordräns rekommendationer med duk och singel.
Motiveringen var att platon tätar & pordrän dränerar+isolerar.
En fundering jag har är om luftspalten närmast husväggen motverkar eller förstärker isoleringseffekten........
En annan fundering är om det kan bli kondens i/vid luftspalten
Kan någon analysera läget?
Vår grundentreprenör gjorde på det sättet somdu beskriver. Först Platon och sedan pordrän med fiberduk. Vet inte om det är bra men det lär väl tiden utvisa. Vi bygger ett soutterräng i snustorrmark (rullstensås) utanför Norrköping.
Kolla hemsidan så ser du hur de lade grunden! LYCKA TILL!
Kolla hemsidan så ser du hur de lade grunden! LYCKA TILL!
Den metoden kan man använda jag har själv gjort det i ett extrem läge; stor risk för vatten, bristande dränering, och bristande plats för dränering, samt dyrt att göra om.
Enda orsaken till att kombinera platon och isodrän i vanliga fall är väl att transportkostnaden för macadam gör den dyr, men då är leca ett alternativ.
Vad man ska vara medveten om är att väggen blir betydligt diffusionströgare med platonmattan.
När jag får tid, ork, och råd ska resten av huset dräneras om.
Då kommer jag nog att göra så här:
* innerst en isodrän.
* utan på det två varv med skarvlimmade cellplast lager.
(punktade ihop)
* Ytterst:
Alt. 1. Duk och macadam.
Alt. 2. Isodrän, duk, befintliga massor, om de kan kallas dränerande = grov sand eller grövre.
Enda orsaken till att kombinera platon och isodrän i vanliga fall är väl att transportkostnaden för macadam gör den dyr, men då är leca ett alternativ.
Vad man ska vara medveten om är att väggen blir betydligt diffusionströgare med platonmattan.
När jag får tid, ork, och råd ska resten av huset dräneras om.
Då kommer jag nog att göra så här:
* innerst en isodrän.
* utan på det två varv med skarvlimmade cellplast lager.
(punktade ihop)
* Ytterst:
Alt. 1. Duk och macadam.
Alt. 2. Isodrän, duk, befintliga massor, om de kan kallas dränerande = grov sand eller grövre.
Klicka här för att svara