Hej!

Jag har lite funderingar angående förstärkningar vid punktlaster som jag hoppas någon kan hjälpa mig med !

Lite fakta..
Blivande hus: 1 1/2 plan (grundyta ca 114 kvm)
Kantelement & isolering: 400 mm L-block & 300 mm thermisol isolering
Vi kommer använda så kallad fiberbetong, så vi kommer inte armera mer än det som behövs för punktlasterna.

Vi håller på att isolera plattan och funderar på hur vi ska göra med några rejäla punktlaster.
Vid en pelare blir punktlasten enligt grundritningen 209KN, en bärande vägg har 54KN/M och så är det ytterligare två punkter med 48KN. :'(

Den värsta punktlasten (209 KN) kommer att befinna sig precis bakom skorsstensstocken, så troligtvis gör vi ett större uttag för dessa.

Vad tycker ni är det bästa sättet att lösa det hela på ?
Hur mycket bör tas ur ( 100 mm el. 200 mm ) ?

Alla tips är välkommna, börjar bli lite trött i huvudet av alla siffror hit och dit :-/ !!

Mvh / Lollo

Hej
Mitt tips är att du anlitar en konstruktör, du ska inte hålla på själv om du inte vet vad du gör. Anlitar du någon så får du även med en försäkring som forhoppningsvis går in om något ändå skulle gå fel.
Det är otroligt kostsamt att i efterhand gå in och förstärka en grundläggning när det redan står en byggnad uppe på den.

Såg nu att du nämnde en ritning.
Vad visar den och vem har gjort den? Står det inte där vad/hur ni skall göra?

Ingen mer armering i plattan?
Bara fiberbetong?

Mvh Putte

Vad i h-e ger en punktlast på 209kN? Är det halva övervåningen som vilar på en pelare?

Angående väggen med en linjelast på 54kN/m så anger väl thermisol själva max 30kN/m för sin extra start grund. Något att tänka på då ni ligger på det dubbla.

Instämmer med föregående talare, anlita en konstruktör om ni inte redan gjort det, det är STORA krafter vi talar om.

Lycka till och berätta gärna resultatet.

Gustav W - Ja du, det undrade vår snickare också.

Jag har pratat med konstruktören som gjort ritningen men han kunde inte svara på hur vi skulle göra.. :-?

Men vi har nu fått hjälp av en annan som är kunnig på området.
Vi har gjort ett ca 2x2 meter stort urtag i isoleringen och lagt Thermisol Extra i botten. Urtaget är 20 cm djupt och armerat med 12 mm´s armeringsjärn i botten och en till sväng ovan isoleringen som sticker ut minst en meter över isoleringen. Så totalt blir det ca 30 cm betong där.

Håller fullständigt med alla... Man ska INTE pilla med grejer man inte kan !!

Vi har en pelare på vår platta som skall klara 148,5 kN för att hålla upp limträbalken för hela takkonstruktionen.
Där gjorde vi ett urtag på 2x2 meter och extraarmerade precis som dig. Skillnaden var att vi endast tog ur 20cm i isoleringen.

Jag gick också omkring och funderade en del innan jag fick dit en konstruktör..
Som sagt så känns det som att man skall anlita någon kunnig när det gäller plattan, för det är inget som går att ändra i efterhand...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.