Grund & Markarbeten
WeeBe: Vi lade ut 50 mm eps isolering 60 cm ut från grunden. Enligt grundritningen vi fått. Vet inte om det behövs mer i Luleå, det ligger ju längre norrut än vårat hus. Ring ett isoleringsföretag och fråga om du känner dig osäker.
gaia: Gips tål inte att transportera fukt = andas dålig. Kalkputs är ett bättre val för källaren - klarar att släpa genom små fuktmängder utan att bli förstörd och därför håller bättre. Typiskt att det håller sämst längst golvet där markfukten krypper upp underifrån. Hade samma problem på nedersta 20-30cm väggytor (närmast golv) lika på yttre som på vissa inneväggar. Har den
Linus_E: kanon.. är med på vad ni menar. bara de att jag aldrig set "klacken" när de varit plata på mark. men helt klart bättre o göra en sak för mycket än för lite :)
cx: Är spekulant på ett äldre hus som har torpargrund(stengrund). I ett "rum", ca 12kvm, i torpargrunden har man för länge sen av någon märklig anledning spikat plåt i taket. Tätt!! När jag var under och lyfte bort några plåtskivor så upptäckte jag att det var fuktskadat under. 3 bärande bjälkar och golvet är rejält fuktskadat. En bjälke ser riktigt dålig ut. Har beställt dit
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3
Drogen: Tackar för input. Jag har grävt runt "platta på mark" i samband med att jag har grävt ur för en uteplats på baksidan bara för att få bort lite motfylld matjord. Eftersom jag har haft ett tegelhus tidigare med en del vibrationer från luftvärmepumpen så tänkte jag passa på att gjuta ett litet fundament att skruva fast utedelen i den här gången. Jag grävde ur ca 300 mm djupt och
anqust: Vi grävde ur, la dränering och drog fram avlopp, vatten och el, samt avjämnade med makadam på hösten. Fördelen var att det fick "sätta sig" ordentligt under vintern. Men samtidigt så var vi tvugna att fylla 70 cm med 0-150 också.. Nackdelen var att vi inte hann täcka över innan vintern och fick en massa löv och skräp i makdamen som man fick handplocka fram på vårkanten... :P
poiu: Rent principiellt så kan man stänga in fukten i en betongkonstruktion om där inte finns några fuktkänsliga material. Däremot har jag vid något tillfälle läst att man gör en hållfasthetsförlust om betongen står våt, men det ligger helt utanför mina kunskaper. Golv och vägg måste då rengöras kliniskt. Att använda en fuktspärr modell badrum är jag lite tveksam till. Den ska då
Linkan1975: -fyll upp med tex Förstärkning 0-90mm eller 0-200mm beroende på vad som finns att köpa till bäst peng, 0-200 kandu oftast förhandla dej till ett bättre pris på... ca 5-10 kr per ton billigare än 0-90...Mvh Danne
Mats: Jag har mest omfördelat massor på tomten men även köpt lite fyll. Detta har dock varit mot transportkostnaden. Så hittils har det legat på 650 kr timmen för grävaren och ca 20 kr m3 för den fyllning jag har köpt. Säg att det har gått någostans runt 50 tim på trädgården hittils.
danger: Och nu kan jag dra i gång med källaren invändligt i vinter. Om hon nu inte får för sig att badrummet på Plan 2 ska renoveras då blir det ändring igen på prioritets ordningen (skratt) Ha de för nu
Mats: Krävs nog en geokonsult på plats för att kunna ge ett relaistiskt svar på den frågan. Är ju våldsmat beroende för hur just den marken ser ut, vattenflöden osv
Haagbard: Här är bilder på dom överblivna stenarna. (använde en tegelpanna som jämförelseobjekt.........istället för den sedvanliga tändstickasken) http://i11.tinypic.com/44ga0ww.jpg http://i11.tinypic.com/4d62ej6.jpg
losvirkesbyggare: Hej! Bygger ett lösvirkeshus och ville bara rekomendera vår mark/grundhantverkare. Han/de har jobbat otroligt bra och har gjort ett kanonjobb med våran grund. Man hör ju många som inte är nöjda med sitt, så kanske någon nappar på detta. (Småland) Byggaren heter Bengt Nillson och hans firma Nilssons Gräv AB, Bengt 340 13 HAMNEDA 0372-500 60 / :)Nöjd grundägare.
Starfighter: Favorit i repris: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1084361360
anaitis: Det går bra! Men kanske inte gjuta 40-45 cm bred grundmur? Blir mkt btg!
Spackman2: Hej Har ett platta på mark hus med dränering från 1957. Skall nu skilja av spillvattnet från dagvattnet och tänkte samtidigt lägga ner nya dräneringsrör. Finns det någon anledning att isolera plattan på utsidan och sätta platon matta, eller skall man nöja sig med mattan. Är det någon som vet vad det ger i form av besparing att även isolera? MvH/Spackamn2
Haagbard: Jag skulle också förespråka ett proffs med aningen större maskin, t.ex 3,5 eller 5-tonnare tycker jag passar bra att gräva runt hus med. Har sett folk som dränerat/försökt dränera med små grävmaskiner, i första fallet totalt fiasko, maskinen ville hellre tippa än gräva i styv jord. I andra fallet var det i.o.f.s en kunnig grävare, men maskinen räckte inte ner till botten, därför
Mats: Har för mig att ett avloppsrör ska luta ca 1% dvs en cm per meter så med 40 cm höjd -11 för röret och säg 10 för isolering så finns det plats för ca 20 meter rör under huset. Vattenslangen bör du isolera kraftigt och möjligen ge en värmekabel. Jag har plintgrund men slangen går rakt ned och den klarar sig utan värme
vespaman: Hjälp mig nu! :) Frågeställningen är nu alltså om detta konceptet är det bästa; såga decimeter tjockt spår i plattan längs med väggen, krafsa ur och fylla med grus. För att bryta kapilärskitet. Ev. såga ytterligare ett spår i mitten av plattan krafsa ur och lägga i radonslang, fylla med sand och cementera igen. På detta de kända källarprojekt-lagren; dvs isodrän cellplast
poiu: Nu har jag lite ont om tid så jag svarar kort. Vid gjutningar ska man använda kraftiga membran. Din placering är inte bra. Så nära den varma sidan som möjligt. Man kan råka ut för att membranet bildar en basäng om det av en eller annan orsak kommer in vatten ovan på. Därför ställ krav på utformningen av lösningen, men det får du diskutera med "betongare". En möjlig variant vore
larsla: Vi fick välja mellan två olika åtgärder. Antingen rören under plattan (som man senare kan ansluta till en fläkt om värdena är för höga) eller kraftigare armering och en klass högre betong. Vi valde armering med 6mm armeringsjärn, 15cm rutor och en betongklass som heter C28/35 om jag minns rätt. Det blev inte så många tusen dyrare (kanske 5000kr?). Blanda inte ihop radonskyddande
gaia: Hej Canuto! bästa kryppgrung jag sett! Lägg den också i tråden "grund o markarbeten" så att fler nybyggare hittar den :). gaia